Gå til innhold

Bruker du stygge ord? Hva med de rundt deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke fordra banning og stygge ord rundt barna. Bor i nordnorge, så det er ikke skjeldent å høre både det ene og det andre. Selv er jeg så nøye på det at jeg ikke engang sier jøsses, fordi det er en forvridning av jesus og faktisk i enkelte kretser ses på som å "lure Gud" med å bare nesten banne. Stiller ikke slike krav til de rundt meg, men liker ikke at barna mine lærer at det er helt hverdagslig å kalle venner for din kuk, jævla pikk og helvetes hestkuk. Aksepterer du slike ord rundt barna? Kan man irettesette voksne som mener det er normal dagligtale, også i andres hus og sammen med små barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg banner aldri foran barna, og det gjør ikke mannen min heller. Har noen i omgangskretsen som er litt mer løse med ordene sine, men jeg pleier ikke å si noe til dem, evt om det tar litt av kan jeg i en spøkefull tone si "ehm du, det er faktisk barn her!" men jeg blunker el for å ta broddene av irettesettelsen. Det funker som regel veldig bra, blir ingen sure miner av at jeg gir beskjed da.

Når barna ikke er i nærheten og jeg er med gode venner ol kan derimot vond-ordene hagle dersom jeg er sint og frustrert. På samme måte har jeg lært de eldste barna tila t man ikke banner foran foreldre, lærere og andre voksne, men jeg vet også godt at de kan banne litt når de er med venner. Det er helt ok for meg, og jeg anser det som normalt. Det som er viktig for meg er ikke å aldri banne, eller at barna aldri skal banna, men å vite når det er akseptabelt, og ikke minst når det overhode ikke er akseptabelt.

Skrevet

Kan godt banne så det svir om jeg er skikkelig sint, slår meg hardt eller et eller annet. Men ikke rundt barn!

Men "herregud", "jøss" osv, ser ikke jeg på som banning da.

Skrevet

Jeg banner lite og klarer fint å la være å banne foran barna. Bortsett fra når jeg ser fotball på TV eller dunker tåen min i dørkarmen. Men begrenser meg likevel til fakart'n i stedet for faen, svarte, helsiken i stedet for helvete ;)

Nå kjenner jeg ingen voksne som bruker ord som kuk, fitte, pikk osv i dagligtalen sin. Tror ikke jeg hadde godtatt at voksne barna mine omgikk ofte, hadde snakket slik foran barna. Her går det mest i at ting er jævlig fint, jævlig stort osv. Det går greit for meg. Guttungen her i huset hater banning - er visst mye banning på skolen. Type "du suger pikk", "din homo", "kukunge" osv. Han synes det er veldig ubehagelig. Han synes det er enda mer ubehagelig når voksne banner og kjefter på faren sin både titt og ofte;)

Men det jeg nesten synes er hakket værre enn voksne som banner, er voksne som snakker stygt om mennesker og sladrer om alt og ingenting mens barna hører på.

Skrevet

Oi, er det bare jeg som banner mye da. Jeg gjør det når jeg slår meg eller når jeg er kjempe sint. Men roper ikke ut da. Sier det stille til meg selv, selv om barnet er i nærheten og kan høre det. Hvis jeg ikke banner i slike situasjoner, så kan det ende med at jeg skriker istedet. Har gjort det før og skremte nesten livet av barnet mitt som lurer på om det er til henne jeg skrek til.

Så jeg holder meg til den lave banningen min når jeg må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...