Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Hvor mye spiser de egentlig i løpet av dagen? Og har de alltid vært småspiste? Hvordan klarer de seg gjennom sykdom? Bekymret mamma...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Han har væt småspist hele veien, men det er ikke noe problem å få i han mat som regel. Han spiser litt mer i barnehagen enn hjemme. En typisk dag ser slik ut: En liten porsjon grøt 1halv brødskive 1halv brødskive frukt (1 frukt) middag- Han får en vanlig barneporsjon, men spiser kanskje 1/4 del av den. Frukt\youghurt Grøt Så her spiser han ofte, men ikke så mye. Blir en del mellomåltider om han ikke har spist så masse til lunsj og sånt. når han er syk så blir han tilbydt mat, men stresser ikke om han ikke vil spise, for jeg vet at han kan tåle noen dager med lite mat, og han spiser seg som regel opp igjen når han får matlyst igjen. Han er jo ikke underernært selv om han er småspist.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #3 Skrevet 1. februar 2012 Takk for svar! Godt å høre at det er flere som er småspiste. Syns "alle" andre barn spiser type to brødskiver til frokost, en stoooor posjon grøt til lunsj, masse middag, to brødskiver til kvelds + noen flasker melk i tillegg. Da blir jeg bekymret over min lille småspiste frøken, som ikke spiser det halve av disse posjonene. Hun er i tillegg vanskelig å få i det lille jeg får i henne. Må ha noe å leke med for å gidde å spise. Er alltid redd jeg ikke skal få i henne noe til måltidene. Hi
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Skrevet 1. februar 2012 Min drikker 100 ml Nan3 om morningen hvis jeg er heldig. Når hun kommer hjem fra bhg kan hun ha spist noen minitomater, noen druer, kanskje 1/2 brødskive eller litt fiskekake/kjøttkake, litt yogurt kanskje. (Det har hendt EN gang at hun har spist 1 og 1/2 brødskive i bhg). Når hun kommer hjem tilbyr jeg middagen vi har sammen med oss, hun spiser et par barneskjeer og plukker litt i maten så er hun ferdig. Hun vil ha mye vann. Siden jeg får så vondt av at hun ikke spiser så setter jeg med forran tv med henne, må være noe skikkelig spennende (kaptein sabeltann eller en god episode av drømmehagen) og da åpner hun munnen og spiser middagsglass, gir henne 1/2 til 1 glass, kommer an på hvor mye hun spiste av middagen. Og det var det. Blir ikke tid til så mye annet. Tilbyr Nan3 mens hun nesten er sovnet og da kan hun drikke 100 ml hvis jeg er heldig. Noen ganger når hun vokner om natten og ikke vil sove igjen tilbyr jeg brødskive uten noenting på, det hender at hun spiser en skive da. Vansligvis er det lettere å gi tørt brød mens hun holder på med noe enn å gi med pålegg på. Det er angsten i oss som er det verste tror jeg. Den er vanskelig å holde unna når man har barn som spiser så lite. Og iflg ekspertene så merker barnet hvis vi gruer oss. En psykolog sa til meg at "hvis du gruer deg til måltidene, hvor mye tror du ikke barnet gruer seg til måltidet da". Huff, en tankevekker. For meg har det hjulpet at hun er begynt i bhg, nå konser jeg bare på at hun spiser ett noenlunde ok måltid (middag) pr dag, så kommer det an på når middagen ble ferdig om jeg tilbyr brød og litt ost og slikt til barnetv.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2012 #5 Skrevet 1. februar 2012 Du har nok helt rett i at angsten i oss er det verste. Men, jeg greier liksom ikke å holde den unna. Jenta mi har ikke mye å gå på heller (naturlig nok når hun spiser lite), så syns jo hun må ha i seg noe. Hvordan er jenta di sånn kroppslig da? Er hun slank? Hi
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Vi har hele tiden vært veldig ops på å ikke stresse med måltidene. Vi har godtatt at han er småspist, go at det ikke nyter å mase eller stresse. Har vært ganger der jeg har vært veldig frustert, men har gjort alt for å ikke vise det. Og heller snakket ut med samboer etterpå. Her har vi gjevnlige kontroller på hs, både med helsesøster og barnelege for å følge opp vekten og spisingen. Han er i tillegg liten i vekt, men skal være slik da. Og det har gjort at vi har slappet av enda mer, for han har gått jevnt og trutt opp i vekt, selv om han er småspist og ekstremt aktiv. Får dere ekstra oppfølging på hs? Er jo noen ting dere kan gjøre selv for å tilføre litt ekstra fett på kroppen.. Ordentlig smør på brødet, matolje i grøten osv. Nr 2.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Nr. 4 her. Min var 8,2 kg og 76 cm på 1 års kontrollen. Er snart 16 mnd nå. Så hun er liten og nett av seg og veldig aktiv. Jeg gir henne en barneskje kaldpresset rapsolje 1 gng daglig iallefall(det vil hun ha) og litt olje i middagsglasset. Grøt har hun aldri villet ha, det har bare blitt spying av det så det har jeg gitt opp. Smør på brødet er vanskelig. Var innlagt noen dager på barneklinikken (fordi jeg var full av angst fordi hun nesten ikke drakk melk, dette var før hun begynte å spise). De observerte at hun drakk mye mindre enn anbefalt, men konkluderte heldigvis med at de ikke skulle sonde henne. Ellers følger vi nå et program hos Bup (barne og ungdomspsykiatrisk) hvor vi prøver ut martemeus-metoden. De kommer hjem til oss og filmer når vi spiser for å observere hva som skjer. Det har på en måte hjulpet litt, for vi har fått bedre selvtillit da de trekker frem alt det brae vi gjør i matsituasjonen og hvordan vi oppfatter hennes små tegn og reaksoner. MEN gruer meg veldig til fortsettelsen for tror at når de føler at selvtilliten min i matsituajonen er bra nok så kommer de til å anbefale meg å IKKE gi middagsglass lengre forran tv, men bare godta det lille hun spiser. Det tror ikke jeg at jeg klarer. Høres ut som om vi er tilbakestående foreldre som ikke klarer å få barnet vårt til å spise nok selv, vet det, men det tror jeg ikke vi er, jeg er normalt oppegående jeg med ganske knust selvtillit etter over 1 år med stor bekymring over matsituasjonen til lille gullet mitt. Mannen i huset er ikke så involvert. Da hun var mindre var jeg redd hun ikke skulle overleve! Heldigvis er jeg over det nå, men kjenner at tårene presser på bare jeg tenker på det.. Så jeg forstår godt din bekymring Hi. Hvordan er vekt/høyde/alder på deres barn? Går de i bhg? Bhg har vært bra for oss for de er så avslappet i forhold til det og sier de er vant til småspiste barn. Nr 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå