Gå til innhold

Sende i bhg imorgen? Noen som vil synse litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår sønn på 17 mnd har vært litt forkjølet noen dager (les; snørrete og hoster litt,men super allmenntilstand). Igår kveld hadde han feber på 39 da vi la han. Var i storform i hele går.

Idag våknet han og var litt mer sutrete enn vanlig, men dette varte bare et par timer før han var like blid og fornøyd som han alltid er. Har vært i kjempe form hele dagen, ingen feber før kl 19 i kveld, da var den på 38,1.

Ps dette er en liten gutt som har vært mye syk siden han startet i bhg i høst, og har sikkert vært mer hjemme enn han har vært i bhg. Han pleier å bli skikkelig dårlig når han blir dårlig; høy feber (40-41 grader), dårlig allmenntilstand, ligger rett ut og vil som regel bare sove.

Det er jo ikke slik denne gangen, derfor lurer jeg på om vi rett og slett bare skal sende han i bhg i morgen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn på 17 mnd har vært litt forkjølet noen dager (les; snørrete og hoster litt,men super allmenntilstand). Igår kveld hadde han feber på 39 da vi la han. Var i storform i hele går.

Idag våknet han og var litt mer sutrete enn vanlig, men dette varte bare et par timer før han var like blid og fornøyd som han alltid er. Har vært i kjempe form hele dagen, ingen feber før kl 19 i kveld, da var den på 38,1.

Ps dette er en liten gutt som har vært mye syk siden han startet i bhg i høst, og har sikkert vært mer hjemme enn han har vært i bhg. Han pleier å bli skikkelig dårlig når han blir dårlig; høy feber (40-41 grader), dårlig allmenntilstand, ligger rett ut og vil som regel bare sove.

Det er jo ikke slik denne gangen, derfor lurer jeg på om vi rett og slett bare skal sende han i bhg i morgen ?

Nei!

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke dere skal gjøre. Har selv hatt barn med feber hver uke, ville aldri falt meg inn å sende barnet i barnehagen med feber.

Skrevet

38,1 er vel feber???

Jeg hadde ikke sendt han i barnehagen, siden han tydeligvis ikke er helt i form. Da holde jeg heller ungen hjemme en dag ekstra, både for ungen sin del og for de andre i barnehagen.

Nei, la ungen bli helt frisk hjemme.

Skrevet

Om du sender barnet i bhg i morgen og tror at du sparer arbeidsgiver en syktbarn dag så kan man gjøre de en bjørnetjeneste. Plutselig må man være hjemme 3 dager ekstra fordi den ene dagen i bhgen var det som gjorde at lille ble skikkelig syk.

Jeg skjønner det er fristende, men ville latt barnet være hjemme helt til den har en hel feberfri dag.

Skrevet

Feber i kveld medfører ingen barnehage i morgen. Han er ikke i form.

Skrevet

Ungen skal ikke i bhg i morgen når den har feber i dag. Ingen ting å lure på.

Skrevet

Vær så snill å slutt å synse og hold deg til reglene barnehagen har.

38,1 er feber samme hva du synes. Reglene er til for alle barn, ikke bare ditt. Forstår ikke at dere vil sende et barn som har feber i barnehagen heller jeg da

Skrevet

feber er feber og barnet skal være hjemme i morgen...

Skrevet

38,1 er ikke feber på barn. Jeg hadde sendt han i barnehagen så lenge han er i fin form ellers.

Skrevet

38,1 er ikke feber på barn. Jeg hadde sendt han i barnehagen så lenge han er i fin form ellers.

Er ikke feber på barn? Neivel. Hva er så feber på barn?

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Tenk litt på barnet oppi dette og da... Det er tungt nok å være full dag i bhg med alt stresset og herjingen til vanlig, tenk da når du har vært sjuk i flere dager og ikke er helt frisk enda. Stakkars barn om han skal i bhg etter en natt med feber.

Og jo, 38,1 er feber.

Skrevet

det er lov å bruke litt sunn fornuft da..

mitt barn er aldri påvirket av feberen før den er ganske så høy.. har til og med legens ord på at hvis formen ellers er fin så kan nok hun fint dra i barnehagen med 38!

noe barn er litt varmere enn andre (og noen er litt kaldere) - 37,5 er en gjennomsnittstemperatur!! Det betyr ikke at vi alle har en kroppstemperatur som er konstant på 37,5 - med andre ord har reagerer vi ikke alle likt på en kroppstemperatur på 38..

Skrevet

mitt barn er aldri påvirket av feberen før den er ganske så høy.. har til og med legens ord på at hvis formen ellers er fin så kan nok hun fint dra i barnehagen med 38!

noe barn er litt varmere enn andre (og noen er litt kaldere) - 37,5 er en gjennomsnittstemperatur!! Det betyr ikke at vi alle har en kroppstemperatur som er konstant på 37,5 - med andre ord har reagerer vi ikke alle likt på en kroppstemperatur på 38..

Høy temperatur signaliserer stort sett at det er noe kroppen jobber med å få ut, hhv infeksjoner av forskjellige slag. Derfor er gjerne barnet noe redusert, selv om det ikke nødvendigvis kan ses med en gang. Og en ekstra hviledag hjemme gjør at kroppen lettere klarer å kvitte seg med restene av infeksjonen. Men uansett, det handler ikke bare om hvorvidt barnet har feber eller ikke. Det har med smittefare overfor de andre barna og ansatte i bhg, sånn generelt for å være litt grei mot både barnet selv og alle rundt. Det er sikkert ikke så moro for bhg ansatte med folk som fullt vitende forpester arbeidsmiljøet deres med sykdom. Liker du at folk gjør det samme på din arbeidsplass?

Så hold barnet hjemme - for alles skyld! Helt enig, det er lov å bruke litt sunn fornuft.

Skrevet

Hva slags lege er det som sier at du ukritisk kan sende barn med 38 i feber i bhg?

Skrevet

noe barn er litt varmere enn andre (og noen er litt kaldere) - 37,5 er en gjennomsnittstemperatur!!

37,5 er ikke gjennomsnittstemperatur. 36,8 er gjennomsnittet. Så når gjennomsnittsmennesket har 38,0 så har temperaturen steget med en hel grad.

Og i motsetning til deg, så kan jeg backe opp det jeg sier med dokumentasjon:

http://www.forskning...r/1164641107.17

Skrevet

Nei,du sender ikke barnet i barnehagen. De skal være hjemme 24 timer etter feber. Dette for å unngå smitte til de andre barna.

Kroppen jobber og det er et helt annet tempo i barnehagen enn hjemme. De har godt av å ta det med ro

Skrevet

Viser ALLTID an barns form på morgenen før vi bestemmer oss. Er det oppkast/diare,- så føler vi 48t regel,- ALLTID:.Men ved en lett forkjølelse, hvor tempen kan øke mot kvelden (hos små barn kan den det også når de er friske) så ser vi på allmenntisltand. I barnehagen måler de ikke feber lenger på barna. De ser an formen,- er de slappe og uvel, men ikke kjennbar varm, så ringer de foreldre. Og er de varme og litt røde, men i super form, så gjør de ikke det.

Så, kjenn litt på magefølelsen, og se det an i dag tidlig. EN annen ting som gjør at vi kanskje er litt "tøffere" med og sende barna i barnehagen, er at jeg kan hente de senest 5 min etter de ringer, for jobben ligger nesten vegg i vegg. Men må si at på de 3-4 morgenen vi har vært i tvil om sykdomsforløp, så har de ADLRI blitt dårligere utover dagen slik at vi har blitt ringt opp. I dette skoleåret har barnehagen ringt oss en gang. Han sovna ved matbordet, helt ferdig,- og det var så uvant ham at de antok han var syk..Men det var, som JEG trodd,- x-antall sene kvelder og netter han våknet opp. Og var i 100 etter den duppen var over :o)

Skrevet

noe barn er litt varmere enn andre (og noen er litt kaldere) - 37,5 er en gjennomsnittstemperatur!!

37,5 er ikke gjennomsnittstemperatur. 36,8 er gjennomsnittet. Så når gjennomsnittsmennesket har 38,0 så har temperaturen steget med en hel grad.

Og i motsetning til deg, så kan jeg backe opp det jeg sier med dokumentasjon:

http://www.forskning...r/1164641107.17

Men da ser du vel også at i følge din egen link står det:

Normal kroppstemperatur ligger gjennomsnittlig på 36,8 grader celsius. Dette kan imidlertid variere litt fra person til person - alt fra 36 til 38 grader kan ligge innenfor normalen.

Kroppstemperaturen varierer også i løpet av dagen. Om morgenen er vi litt kaldere, mens vi er varmest om kvelden. Dessuten blir vi varme av å være i fysisk aktivitet.

Over 38 er feber

Dermed kan vi si at du ikke nødvendigvis har feber før du tipper over 38 grader.

Og derfor kan jeg si (samråd med lege) at det er greit at jeg ser an formen til jenta mi om morgenen, selv om temp var 38 når hun la seg..

Og til deg som spør hva slags lege jeg har som sier jeg ukritisk kan sende i barnet i barnehagen med temp på 38 (og da mener jeg 38 om kvelden, ikke morgenen.. sorry hvis det var uklart) - har du i det hele tatt lest hva jeg skrev? Jeg siterer: 'hvis formen er fin kan hun nok dra i barnehagen..' Hva er ukritisk med å vurdere formen fra gang til gang..??

Jeg sier ikke at alle skal sende barna sine i barnehagen under disse forhold.. men sunn fornuft folkens! Og så kan dere avgjøre når deres barn er friske nok til barnehagen, og andre kan avgjøre hva de vil gjøre med sine barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...