Gå til innhold

Inspirert; ang betalt lunsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynnte å tenke etter å ha lest innlegget om hun som lurte på avspasering i forbindelse med ikke betalt lunsj.

Hva mener dere er rett i mitt tilfelle: Jeg har ikke betalt lunsj, har aldri hatt det. Jeg kan forlate kontoret mitt under lunsjen, eller vi skal forlate kontoret, vi har kantine på jobb, der all bespisning skal skje. Men jeg har aldri fri i lunsjen min uansett, da jeg har sentralbordet på jobb må jeg alltid ha med denne telefonen, selv om jeg ikke sitter på plassen min, og må jo da selvsagt besvare denne både i lunsjen og under møter (forlater møtet og går ut på gangen for å besvare telefonen).

Dette fører jo til at jeg aldri har en hel lunsjpause uten og bli forstyrret, variere hvor mye, noen ganger en til to ganger, og noen ganger blir jeg nesten ikke ferdig med å spise før kollegaene mine går, siden jeg er så mye i telefonen.

Er dette noe jeg burde fått kompansert mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at du da skal ha betalt, siden arbeisgiver krever at du er tilgjengelig i lunchen. Sier til deg også, ta kontakt med fagforeningen.

Skrevet

Mener så absolutt at du skal ha betalt i lunsjen din.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Selvsagt skal du ha betalt for det, du jobber jo.

Skrevet

Da jeg jobbet som sekretær på psyk.sykehus måtte vi alltid vært tilgjengelig på telefon, og selv om vi var ca 8 damer på én telefon fikk alle betalt for lunsj.

Skrevet

Dersom du jobber må du selvsagt ha betalt.

Skrevet

Om du ikke får betalt lunsj, så skal du heller ikke ha med deg telefonen. Du skal kunne gå hvor du vil, ha fri og være helt privat i lunsjen når du ikke får betalt. Er du pålagt å svare på telefonen(være tilgjengelig) i lunsjen din, så skal du ha betalt.

Skrevet

Kan du ikke fysisk forlate arbeidsstedet i lunsjen, og kan du ikke stenge telefonen, har du krav på betalt pause.

Men det er ikke svart/hvitt, hvis det ikke er nødvendig at dere har pause samtidig på jobb, altså hvis du kan vente til en annen er ferdig med sin pause for så å overlate telefonen til vedkommende, kan arbeidsgiver bruke dette som argument for å ikke betale deg i pausen.

Skrevet

Takk for svar, tror jeg må sjekke dette litt mer.

Kan vel i teorien gjøre som stjerna sier, at jeg jo egentlig kan ta pause etter dem andre å få noen andre til å ta telefonen (men da er det mitt ansvar å spørre noen å se om det er noen som kan/ vil ta telefonen. Og jeg får jo ikke pause sammen med resten av kollegaene mine, synes jo ikke det blir helt rett det heller... :/

Får vel undersøke litt å evt høre hva dem sier (hvis jeg får motet meg opp til det... jeg bare godtar det som er bestemt jeg..)

Skrevet

Da skal du ha betalt for lunsjen. Har selv jobbet på kontor, og hatt ansvaret for sentralbordet, også i pausen. Fikk selvfølgelig betalt for det.

Kvinn deg opp og stå på krava! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...