Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Jeg har tenkt lenge at det er litt rart at saksbehandleren til samboeren min er moren til ett av barna på avdelingen til dattra mi og i tillegg bestevenninna til huseieren vår. Vi er "nye" i bygda og føler at ho vet litt for mye om oss i forhold til hva en mor i bhg bør vite. Man vet aldri hvem som faktisk klarer å holde kjeft og ikke... I dag fikk vi vite at ho i tillegg har prøvd å ødelegge for samboeren min. Hun har bedt han om å si opp jobben sin, pga. sykdom og han har vært 1 år sykemeldt, for at han neppe får aap og da skal bli arbeidssøker. Han fikk vite i dag at dette er noe hun aldri skulle sagt og det gir han enda mindre sjanser ( til hva vet jeg ikke helt), men han får jo ikke betalt før om mange uker om han skulle sagt opp selv. Er det rart man blir lei og deprimert av dette tullet..?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Det er en av ulempene ved å bo i små og gjennomsiktige "bygder". Det blir helt umulig å bare være en i mengden og man møter på kjente av kjente i alle offentlige instanser. Man han ikke trekke seg som saksbehandler fordi man er innhabil når man bare har barn i samme barnehagen. Hvor store muligheter mannen din har til aap vet jeg ikke, det er jo en del kriterier der. Men om han har vært sykemeldt 1 år kan arbeidsgiveren si opp han uten å få problemer med det, det vanlige er derimot at man får permisjon fra jobb etter 1 år på sykepenger. Dette må ha snakke med legen sin om også, legen må hjelpe med å søke aap og et av kriteriene for å få er at han er under behandling, utredning eller på arbeidsrettet tiltak gjennom nav. Lykke til!
Tauriel Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Tja... har egentlig aldri likt NAV... Var der en gang å måtte informere dem om papirene de hadde registrert. Jeg skulle omskoleres til butikkmedarbeider, fint det da... men jeg har jo et fagbrev som de registrerte inn i systemet i butikkfaget. Hun ble sint og gav meg beskjed om at NAV (da Aetat trur jeg det het) var kun der for å betale ut penger, ikke for å skaffe folk jobb... "Hurra" for NAV liksom, fikk fast jobb via et vikarbyråd... NAV gir f******* i sine klienter, kjenner mange som er inne i det systemet. Og ofte gjør de det de kan for å holde de i vernede bedrifter slik at de må arbeide for trygd. (Har ei venninne som slet med å komme seg ut av det, NAV satte henne i fulltidsarbeid slik at hun hadde nesten ikke mulighet for å søke etter jobb...)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Det er en av ulempene ved å bo i små og gjennomsiktige "bygder". Det blir helt umulig å bare være en i mengden og man møter på kjente av kjente i alle offentlige instanser. Man han ikke trekke seg som saksbehandler fordi man er innhabil når man bare har barn i samme barnehagen. Hvor store muligheter mannen din har til aap vet jeg ikke, det er jo en del kriterier der. Men om han har vært sykemeldt 1 år kan arbeidsgiveren si opp han uten å få problemer med det, det vanlige er derimot at man får permisjon fra jobb etter 1 år på sykepenger. Dette må ha snakke med legen sin om også, legen må hjelpe med å søke aap og et av kriteriene for å få er at han er under behandling, utredning eller på arbeidsrettet tiltak gjennom nav. Lykke til! Legen og alt er med. Legerklæring og alt, men nav mener at han ikke er syk nok til å få hjelp så de skal slenge han ut i arbeidsmarkedet igjen. Synes det er utrolig rart når han har denne legeerklæringen og er i behandling hos fysio osv. Enkelte dager klarer han ikke smøre brødskiva si selv pga smerter i skuldrene som går helt ut i hendene. Men uansett om han får aap eller ikke så synes jeg det er så fælt når ho gir feil informasjon og da tydeligvis med vilje siden ho har vært så påståelig på at det da skulle være den beste og letteste veien å gå, altså det å si opp jobben sin. Man må jo kunne stole på at de gjør jobben sin riktig da det er umulig å følge med på disse reglene som blir forandret omtrent hvert år.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Er det ikke mulig at mannen din kan søke om å få en annen saksbehandler? Siden dere da kjenner saksbehandler han har nå?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Er det ikke mulig at mannen din kan søke om å få en annen saksbehandler? Siden dere da kjenner saksbehandler han har nå? Han skal få det nå heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Så bra Håper det ordner seg for dere
Himmel og hav Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Når man bor på mindre steder er det ikke alltid til å unngå at man får en saksbehandler som man treffer på flere arenaer. Det er ikke så mye man får gjort noe med, men de fleste saksbehandlere er så profesjonelle at de lar jobben bli på jobb. Jeg vil tro at grunnen til at hun har bedt han si opp jobben er fordi han kan bli "friskmeldt til arbeid". Da får man beholde sykepengene i tre måneder mens man søker annet arbeid, men da kan man ikke være ansatt noe sted. Et av vilkårene for å få AAP er at man skal være yrkeshemmet i forhold til ethvert yrke. Om mannen din er baker og er sykmeldt fordi han reagerer på melstøv, så kan han allikevel ta andre jobber der han ikke er utsatt for dette. Da har han ikke krav på AAP, men friskmelding til arbeidsformidling er et godt alternativ.
Himmel og hav Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Glemte link: http://www.nav.no/805382500.cms
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Når man bor på mindre steder er det ikke alltid til å unngå at man får en saksbehandler som man treffer på flere arenaer. Det er ikke så mye man får gjort noe med, men de fleste saksbehandlere er så profesjonelle at de lar jobben bli på jobb. Jeg vil tro at grunnen til at hun har bedt han si opp jobben er fordi han kan bli "friskmeldt til arbeid". Da får man beholde sykepengene i tre måneder mens man søker annet arbeid, men da kan man ikke være ansatt noe sted. Et av vilkårene for å få AAP er at man skal være yrkeshemmet i forhold til ethvert yrke. Om mannen din er baker og er sykmeldt fordi han reagerer på melstøv, så kan han allikevel ta andre jobber der han ikke er utsatt for dette. Da har han ikke krav på AAP, men friskmelding til arbeidsformidling er et godt alternativ. Som jeg skrev over her så er det ikke alltid han klarer å smøre brødskiva si selv pga smerter i skuldre og armer, men det er jo desverre ikke opp til oss å bedømme om han skal få aap eller ikke. det er jo det som er skummelt nå som han blir arbeidssøkende igjen at han får seg en jobb, for det har han aldri hatt problemer med, men så går det noen uker så viser det seg at han ikke klarer jobben pga smerter. Det er mange som har prøvetid og om han ikke holder seg frisk innen det er over så går det dårlig for han.
bitthen Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Er selv saksbehandler i nav på et mindre tettsted, og for meg er det totalt uproblematisk å he flere roller i forhold til de jeg følger opp.... Vet mangt om mange, men jeg blander jo selvsagt ikke rollene mine. På jobb er jeg saksbehandler, i barnehagen er jeg mamman til Iver... NAV kan i tilfeller overprøve en legeerklæring, men da bør saken også sendes inn til NAV sin rådgivende lege før det konkluderes med AAP eller ikke. Som det står over skal man være arbeidsufør til ethvert yrke man skulle kunne ta. Det er i allefall ved vårt kontor uvanlig å overprøve en legeerklæring, og i tilfelle vil dette drøftes internt på kontoret så vel som med rådgivende lege. Dersom saksbehandler mener han skal friskmeldes så er vel dette en vurdering som er drøftet og tatt av NAV og ikke den enkelte saksbehandler. Dersom han er til behandling og har en legeerklæring som sier han ikke er i stand til ordinært arbeid kan ikke jeg forstå hvorfor han skal friskmeldes til arbeidsformidling. Selv om det ikke er opp til dere om han skal ha AAP eller ikke, er det opp til han å søke om det, og legge ved en legeerklæring som forteller om hans helsetilstand. Det er ikke det lokale NAV- kontoret som avgjør søknaden, det er det NAV forvaltning som gjør. Selv om saksbehandler mener at han skal friskmeldes, så er det den om dette. Det er det jo han selv som bestemmer om han vil søke AAP eller friskmeldes til arbeidsformidling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå