Gå til innhold

Jeg føler at jeg utnytter systemet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig samvittighet overfor arbeidsgiver for at jeg nå venter nr. 3. Det blir 3 barn på litt under 4 år, og har hatt tunge svangerskap. Så sier seg selv at jeg har vært lite på jobb siden jeg ble ferdigutdannet våren 2007. Har fast jobb i en stor statlig etat.

Så nå har jeg skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg kommer til å være masse borte fra jobb igjen. Først sikkert til og fra med sykemeldinger, deretter en lang mammapermisjon.

Men egentlig er det jo en rettighet vi har, og sånn fungerer jo livet uansett. Samfunnet trenger nye arbeidstakere, og da er det vi kvinner som på en måte lider for det karrieremessig, med å gå gravid, og være hjemme med barnet i alle fall det første året.

Jeg er redd for å bli skvisa ut til fordel for mannlige kollegaer. Men har jo fast jobb, så er vel vanskelig det..?...

Begynner å føle meg litt akterutseilt på jobben også, siden jeg ikke har fått fokusert på karrieren, men samtidig har jeg jo 30 år igjen av mitt yrkesaktive liv.

Når det er sagt har vi (les:jeg) enda ikke bestemt meg om jeg blir å beholde dette (uplanlagte) barnet.

Er det typisk meg (kvinner) å tenke slik? Skal jeg ta abort pga dårlig samvittighet overfor de barna jeg allerede har, mannen, og jobben...

Hilsen meg som hadde et innlegg i forrige uke; "jeg tror jeg blir å ta abort"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror heller du skal tenke som så, at nå får du tre tette og bruker disse årene samlet til å få barna du skal ha.

Alternativet er å spre dette med å få barn ut over flere år, men samlet blir resultatet det samme :)

Skrevet

Nei, du skal ikke ha dårlig samvittighet, dette er sånn arbeidslivet fungerer.

Alle som ansetter en kvinne vet at hun sannsynligvis en eller annen gang i arbeidskarrieren kommer til å få barn.

Du har nå valgt å få barna tett og ha noen år hvor du er mye borte fra jobb, fordelen er jo at du etterpå kan si at du er ferdig med den fasen av livet og fokusere på jobb frem til du blir pensjonist. Det er ikke negativt for arbeidsgiveren din!

Vi kan ikke planlegge familien vår etter arbeidsgiveren vår, vi lever nå bare en gang og familien er faktisk viktigere enn jobben. Hva er det verste som kan skje da, at arbeidsgiveren din blir litt oppgitt? Det går jo over.

Nei, du skal IKKE ta abort fordi du har dårlig samvittighet for fraværet ditt. Du skal ønske barnet velkommen, se det positive i at dere skal leve resten av deres liv i en familie med tre tette barn som kommer til å ha stor glede av hverandre bestandig. Også skal du ta det som det kommer på jobb, som du sier har du 30 yrkesaktive år igjen etter dette svangerskapet og mer enn nok tid til å bevise at du duger som mer enn rugekasse.

ønsker deg masse lykke til!

Hilsen en arbeidsgiver som selv har fått 4 barn på sju år, så jeg har vært på begge sider av denne problematikken.

Klem.

Skrevet

At du utnytter systemet er vel litt strengt.. Du benytter deg av systemet, noe som er helt greit og meningen med det.. Er jo ikke som om du får barn for å få fri heller...(?)

Helt ærlig, å ta abort fordi du føler press på jobben vil jeg tro du angrer på etterhvert. Personlig er jeg ingen abortmotstander, så det er ikke det som ligger bak. Men jeg tror motivasjonen for abort må være at barnet ikke er ønsket, ikke at omstendighetene er litt småkompliserte. Ellers kan det være vankelig å slå seg til ro med valget ditt.

Men, må du ha så lang permisjon da? Som et alternativ til å ta abort for å ikke være borte fra jobb, kan vel pappa ta max permisjon i steden for? Da er du borte det du må i graviditeten og 9 uker perm. ev.t 9 uker perm og så 50/50 delt med pappa, eller en annen løsning dere finner :) Er flere løsninger her enn alt eller ingenting.

Når det er sagt sier du at jobber offenlig, og det offentlig har generelt stor forståelse for slikt. Du er sikkert litt utenfor nå, men det er jo helt naturlig når du knapt har vært tilstede. Jeg tror imidlertid du kan slå deg til ro med at du fort vil komme inn i både arb.oppgaver og miljø igjen når du endelig er tilbake, og det vil overraske meg stort om dette har konsekvenser for karrieren din i en offentlig instans.

Lykke til! Det finnes løsninger på alt :)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Kanskje litt drøyt å si at jeg unytter systemet, men det er slik jeg føler det når jeg nå venter det tredje barnet. Siden jeg har jobbet så lite de siste årene. Men det er jo ikke slik at jeg har hatt fri. Jeg har jo tross alt fått to barn, og tatt meg av de, og det blir jo sånnsett sett på som "jobb" det også. Vi får jo utbetalt "lønn"/foreldrepenger..

Dersom vi får dette barnet er det absolutt ikke for å få fri fra jobb, men av helt andre grunner (hovedsaklig etiske). Jeg skulle mye heller vært på jobb og bygget opp en karriere, enn å få dette barnet! Men når man har vært så dum så får man det ikke bestandig slik man vil...

Joda, det finnes alltids en løsning.

Hilsen HI

Skrevet

Du er ikkje ein snyltar, du gjer ei samfunnsteneste med å få barn :)

Eit år ekstra no kan verke lenge, men sett i perspektiv, så har du mange år på deg til å gjere ein god innsats i arbeidslivet. Slik sett er det greit å gjere unna småbarnsperioden raskt, så kan du konsentrere deg om jobben seinare. Ein tek ikkje abort av omsyn til arbeidsgjevaren. Slik er det å tilsetje unge kvinner, og dette er dei svært vane med. Du er ikkje den første som får tre barn.

I min omgangskrets er det svært så normalt å ha tre eller fleire barn, utan at det ser ut til å vere spesiellt problematisk. Litt travelt, ja, men mange lukkelege foreldre og barn.

Med mindre det er særskilde grunnar du ikkje nemner, så synes eg heller ikkje du skal ha dårleg samvit overfor barna dine. Eg hadde ein fin oppvekst med mine to søsken, og ynskte meg til og med endå fleire ;)

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor kan ikke du ta din øremerkede mammapermisjon da, så kan pappaen ta resten, og dermed størstedelen av permisjonen? Det er da hans barn også, og du har allerede vært hjemmeværende med 2 stk. På tide at pappaen får lov til å kose seg hjemme og du får vært litt på jobben, syns nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...