ellen-propellen Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Hva er å spekke? Skal ha elgsteik til middag og er anbefalt å spekke den. Skal den gnies inn med smør, eller skal det stikkes smørbiter i den. Og om jeg skal langtids steke- i over 12 timer. Hvor mange grader velger man da? 75? På forhånd takk
Gjest irismor Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Stikke inn tynne lange fettbiter. Trengs ikke, men lang stek den på 75 grader og sett i et steketermometer. Man spekker for at steken ikke skal bli tørr.
Gjest amandine Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Skal nok gnies inn. Spekke er vel å surre med fett av noe slag, Lardon, bacon, pancetta el. Ellers vil jeg tro at 75 grader er for varmt ift 12 timer, hadde nok ikke turt mer enn 60- 65 på så lang tid. Ellers spekker mannen her i huset når han lurer på noe..altså spekulerer, men det var vel ikke det du ville vite
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Spekke, da skal du stikke det inn i kjøttet ja. Stikk smale men nokså dype kutt med en spiss kniv og stikk smøret inn i hullene. Elgkjøtt er magert og stek av elg har veldig lett for å bli tørt, så det er nok lurt å gjøre det på denne måten.
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 30. januar 2012 Sist elg vi hadde var gammel og tørr, så jeg gidder ikke å oppleve det igjen Det er lite fett i elg,men supergodt om den er rett laget. Hvordan anbefaler dere å steke den+ kjernetempratur?
Gjest amandine Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Langsteke på lav temp til kjernetemp 63 grader
ellen-propellen Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2012 Hvor lav temp da? Har prøvd å spørre andre steder på nett og får til svar 100 til 120 gr. Jeg syns det er høyt og steika er ferdig på maks 3 timer. Tørr som sahara
Gjest irismor Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Jeg freser steken i godt smør i stekepanna først. Så legger jeg den i langpanna med løk og gulrøtter rundt + ca 5-6 dl vann. Setter i termometer og steker den på 75 grader til kjernetempen er 63-64 grader. Når den steker så "vanner" jeg den ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå