Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Hvor store er de? Og har noen opplevd utflating i kurvene etter at barna deres har passert 3-4 år? Her har alle barna våres vært robuste fra fødselen av. Med det mener jeg brede skuldre, store hender og generelt bred/tung benbygning, men likevel slanke. De har dermed vært litt tunge i forhold til lengden sin de første 2-3 årene. Deretter har eldstemann blitt normalt tung i forhold til lengde, mens mellomste har beholdt den kompakte kroppsbygningen og er en liten bredskuldret muskelbunt. Minstegutten på 4,5 år har derimot blitt mer og mer sped og "tynn", og har flatet helt ut på vekten. Det finnes mange barn som er tynnere enn han, men HS mente at siden han flatet sånn ut så måtte han inn til ekstra kontroll som 5-åring. Nå har vi ikke veid og målt ham siden han var akkurat 4 år i juni, men i går målte vi lengden på ham, og i dag gikk han opp på vekten selv. Så vidt jeg kan se veier han det samme som på 4-årskontrollen, men har strukket seg 2-3 cm. Han er nå 18,2 kg og ca 107 cm lang, noe som sikkert er helt passe for en på hans alder, men han blir jo tynnere og tynnere i forhold til seg selv Han har siden han var ca 15 mnd spist som en fuglunge i forhold til de andre barna mine, men har perioder der han spiser normalt. Nå har han en spiseperiode, men vekten ser ut for å stå i ro likevel... Kjenner jeg så smått begynner å bekymre meg litt. Tanken på cøliaki ol har selvsagt slått meg, men jeg tviler litt da han ikke har noen symptomer på det ellers, og generelt ikke har noen symptomer på matallergi. Kan det bare være at han bruker tid på å få en annen kroppsform enn den han ble født med? At det er meningen at han skal bli mer finlemmet?
It's all about me Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Muligheten for cøliaki falt i mine tanker også. De trenger ikke masse symptomer, de fleste har veldig lite og det er derfor det for hver med diagnosen går en uten diagnose. Dårlig vektoppgang er et symptom ikke sterkt som diare, som er det mest kjente. Min f.eks hadde hverken diare eller dårlig vektoppgang, men han kastet opp. Så en vet aldri. Jeg hadde bedt om sjekk for cøliaki, bare for å i det minste få det utelukket. Cøliaki er ikke så ille, ser en stor forbedring på utvalget av produkter, priser og kunnskap om cøliaki bare på de 5 årene siden min fikk sin diagnose. Du kan kjøpe en hjemmetest på apoteket, men disse er ikke 100% sikre på barn. De kan slå ut negativt selv om de har sykdommen, men viser ikke feil den andre veien.
Gidder ikke! Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Min sønn blir fem år i februar og han har når jeg tenker meg om veid rett over 20 kg lenge. Høyden hopper i været, han er 124 cm og veier 22 kg. Så her har vekta om ikke flatet helt ut, gått veldig sakte oppover. Vet ikke hva som er normalt, men bekymrer meg ikke ihvertfall:) Høres jo ut som om det kan være lurt å sjekke for cøliaki, greit å utelukke ting om ikke annet! Selv om det meste er ganske normalt, vi er jo alle forskjellige.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar Tenker jeg uansett ser an til sommeren når det er ny kontroll siden han ikke virker plaget på noen som helst måte. Kan se etter hjemmetest på apoteket, jeg ante ikke at det fantes en gang...
*Lissi* Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Nå er gutten min snart 6 år, men svarer likevel. Han har også stagnert helt når det gjelder vekt. Veide han forrige uke, og han var da 17,9 kg. Har gått ned litt faktisk det siste halve året. Har ligget på rundt 18 kg siden før han var 5 år. Ser han er blitt tynnere, Han har jo strekt seg litt også, så da ser vi det jo ekstra godt. Han spiser godt, men har nok studert han litt ekstra i det siste. Ser ribbeina veldig godt. Han er blid og fornøyd og veldig aktiv da.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Min gutt vokste i rykk og napp, slik de som regel gjør. Og i vekstperioder spiste han mindre enn ellers. Rart, men sånn var det. Han har vel alltid vært sped i bygningen, men ikke mager. Men kraftige hender har han. Så han er vel en miks mellom sped og kraftig. For vekten viser ikke hvor slank han er. Da han var 4, så var han 108 cm og 18,7 kg. Og da han var 5 var han 114 cm og 20,5 kg. Og med min har vektoppgangen økt mindre enn lengden fra da av.
Koala *g07* Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Sønnen min blir 5 år neste mnd. Han ble veid og målt på sykehuset for et par mnder siden og da var han rett under 18 kg og 108 cm høy. Føler ikke han er så unormalt liten. Men gutter vokser nok i rykk og napp. Mange er jo veldig aktive og, så ikke mye som setter seg.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Nå har ikke vi vært på helsestasjon siden 2årskontrollen, men min 4åring er 110 cm lang og veier nette 14.2 kg. Han er slank, men ikke spinkel, om du skjønner. Han er akkurat som alle andre menn i slekta til faren Han spiser som en larve, men det er ikke noe galt med han av den grunn. Aktiv kar som er som alle andre på hans alder Han er faktisk tung iforhold til en venn av han, som jeg mistenker akkurat har bikka 10 kg. Lett som en fjær
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Min gutt er 5. Vi ble henvist til sykehus for utredning fordi han har sunket to streker på kurven sin siden forrige kontroll. Han har stått stille rett og slett ganske lenge. Er 110 cm og 18 kg. De tenker en eller annen form for matallergi.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Gutten vår ble akurat 4 år, og han var 4,5 kg da han ble født. Han var da skikkelig robust med valker på ermene, dobbelthaker i fleng etc. Han var da desidert tyngst på barselgruppa. Men i løpet av det først 1,5 året flatet vekten veldig ut, og han har ikke lagt på seg så mye som han "bør" i forhold til kurven sin, men spiser greit. Helsesøster har bedt oss se det an, siden han er frisk og fin ellers. Men nå bruker han 98 i bukser, og mange stillongser og bukser med strikk detter rett av. Det samme gjelder truser i hans str. Sliter med å finne boxere som henger oppe.... Han er 15 kg, og rundt 98 cm lang. Skal på 4 årskontroll nå snart, så da får vi se hva de sier. Han har blitt utredet for matallergier grunnet ekstremt treg mage, men de fant ikke noe der. (nå fungerer magen greit)
Postman Pat Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Vi har en sønn på 5 år. Da han var 4 år veide han 13,5 kg og 103,5 cm høy. Med andre ord bare skinn og bein. Legen på helsestasjonen sendte oss til fastlegen, og gutten ble allergitestet på det meste, i tillegg til at han tok masse andre prøver. De fant ingen ting. Da han var 4,5 år fant vi ut at han hadde proteinintoleranse. Han tåler ikke gluten eller egg, kanskje også melk. Han var veldig småspist tidligere, det er han ikke nå Nå er han rundt 112 cm høy og veier 17 kg. Fortsatt slank, og bukser uten strikk i livet detter rett av. Bukseknappen har jeg aldri brukt. Hvis du mistenker allergi, så går du til fastlegen og spør han om å ta blodprøver. De sjekker mange matvarer med den samme prøven. Hvis alle prøvene er fine og du fortsatt mistenker at det er noe galt, så kan du ta testen for proteinintoleranse. Det kan du lese mer om her: www.npif.no
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Søsteren min har to gutter og mener at akkurat i den alderen så "forandrer" kroppen seg, de blir liksom mer guttete, mister den litt store barnemagen og får de tynne bena og armene. Selvfølgelig er dette individuelt, men jeg ser det litt på min 4,5 åring at han også er blitt litt tynnere, han har alltid vært litt rund (les: ikke overvektig), men har nå mindre mage og ganske tynne ben. Han svinger også ganske mye i forhold til hvor mye han spiser. Regner med at du får råd om det bør gjøres noe mer på 5 års kontrollen, du kan evt. ta han med til fastlegen og ta noen blodprøver dersom du er bekymret. Det er bedre enn å være nervøs for at han ikke spiser nok hvis dette plager deg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå