Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Etter en altfor kjapp fødsel, fikk jeg beskjed om at hun måtte sy litt. Jeg fikk bare en liten rift, som hun sa. Så hun skulle sy et par sting. Men jeg følte det var litt mer enn et par sting, så når jeg kom hjem sjekket jeg med speil. Og joda, her var det sydd fra den ene enden til den andre..! En del mer enn et par sting! Hvorfor i all verden kunne hun ikke si det som det var? Eller bare si at hun måtte sy litt, men droppet hvor mye/lite? Jeg bryr meg egentlig ikke noe om antall sting. Det gror jo uansett, og ingen skal studere meg nevneverdig der nede uansett. Men kjenner jeg blir litt irritert over at hun løy. Hvorfor gjør de det?
Kyllingbein Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Tja, aldri opplevd at dem lyver. Men det er noe som heter "alt er relativt" Det kan jo hende det hun kaller et par sting, er mange for deg. Hun har jo kanskje pasienter som må en god del mer. Men har du sydd hele veien er det jo litt rart hun ikke sa det da..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Tror ikke det er plass til flere sting, så om hennes oppfatning av en liten rift er i den størrelsesordnen blir jeg litt redd for hva totalruptur i hennes øyne er.! :-) Jeg bare skjønner ikke poenget med å ikke kunne si det som det er!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Ble litt nysgjerrig på hvor mange sting du har jeg nå Jeg ble sydd etter alle mine tre første fødsel (ikke etter siste, deilig å slippe!), og det var litt ulike begreper ute å gikk. F.eks skulle jordmoren bare sy "et par" sting etter nr 3, men da jeg spurte om antallet var det visst snakk om en 8-10 sting. Det er jo ikke så mye det, men litt mer enn "et par". På den annen side hadde jeg ruptur grad 3 etter førstemann, og da brukte de over en time på å sy meg. Og ja, de. Først jordmor, så fødselslege, og så kom jammen en kirurg innom også for å sette de to siste stingene. JM sa hun kom ut av telling etter sting nr 30... Herlig... S\Og det var jo heller ikke totalruptur, så kanskje det ikke er så ille som du tror likevel?
Gjest Morn du Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Å sy et par sting tar jo ikke sÅ veldig lang tid. Jeg fikk ikke vite hvor mange sting det var snakk om etter min første fødsel, for de hadde slutta Å telle sting... Etter min andre fødsel var det snakk om ett eller to sting- noe som ikke tok sÅ lang tid.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Nå talte jeg ikke antall sting selv heller, men kan vel tenke meg en 10 stk. Er vel både utenpå og inni., og de går helt bak til de kjære hemorroidene mine... Sukk., så vel man kan føle seg... Hva man ikke ofrer for å få barn..
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Opplevde noen lignede selv. Fikk beskjed om at at jeg hadde et par rift som skulle sys med noen få sting. Spurte og gravde når hun holdt på om hvor mye som skulle sys. For det første så tok det jo ganske langt tid å sy, iallfall en halv time. For det andre så endte hun med å sy utenfor bedøvelsens rekkevidde. Så aldri på stingene, da jeg ikke takler å se slikt på meg selv, men ser nå i ettertid at det er to ganske solide arr. Et som går et stykke bakover og et til siden. så lenge det ikke var ruptur helt til endetarmen så bekymret ikke jeg meg, så kan ikke skjønne hvorfor hun ikke bare kunne svare skikkelig. Jeg spurte jo fordi jeg var nysgjerrig.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Merkelig da=/ JM fortalte meg at jeg hadde en liten rift, og at de skulle sy 2 sting utvendig, det holdt. Men følte hun løy litt hun og, for det var 2 på hver side:P
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 En liten rift kan jo likevel være en laaang rift. Graden av revning avgjøres ikke av hvor lang riften er eller hvor mange sting som må til, men hvor dypt i hud/muskellagene det er revnet.. Dermed kan man ha en grad 1 rift og likevel få maaange sting... Jordmor har jo også et annet forhold til "stor" og "liten" begrepet da hun jo har sett det verste av det verste og det som er en "liten" rift for henne er kanskje en "stor" rift i dine øyne..
ventejenta Skrevet 1. februar 2012 #10 Skrevet 1. februar 2012 Hvis det kun er utvendige sting så kalles det nok en liten rift, selv om det føles mye for deg. Det er ikke lengden på riften som avgjør, men hvor dypt den går. Hun burde jo selvfølgelig sagt "noen sting" i stedet for "et par", men det er nok en talemåte... Jeg hadde totalruptur og kan fortelle deg at det hadde du merket før du kom hjem og så deg i speilet... Ble sydd i tre timer på operasjonsstue. Da sydde de inne i skjeden, inne i endetarmen, alt imellom, i tillegg til noen små rifter framover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå