Gå til innhold

Barn som ikke vil vaske seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn som ikke vil vaske seg. På morgenen sier de at de skal gjøre det på kvelden, når kvelden kommer er de for sliten. Midt på dagen er de opptatt med lek og har ikke tid. Blir sprø. Skal noe bli gjort må jeg kommandere dem og bli veldig streng.

Barna er 8 og 9 år. Syns de er såpass store at jeg kan ikke skjønne hvorfor de ikke bryr seg om hygiene. Har ikke vært problem før. Før hadde vi badekar, og da syns de det var gøy å bade. Etter oppussing har vi bare dusj, og det er kanskje ikke like moro. Men det er jo helt normalt å vaske seg.

Er det bare meg som har barn som ikke vil vaske seg? Evt hva kan jeg gjøre for å bedre situasjonen? Kjedelig å være så streng å kjøre over barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært spørsmål her. Jeg og mannen min oppdrar barna. Sier seg selv at barn på 8-9 år ikke er ansvarlig nok til å ta avgjørelser. Så de måtte nok fint gjort som vi sier. Min elste har fått faste dager hun skal dusje, og det gjør hun om hun ville eller ikke. Rett og slett fordi vi vet best.

Skrevet

ja, enig med #2 -Hvem er foreldrene her?!

Barn må jo vaske seg hver morgen og kveld, pluss håndvask x flere daglig. (ikke rart det går omgansyke hver vinter :P )

8-9åringer forstår ikke dette og konsekvensen av dårlig hygiene nødvendigvis, det er derfor foreldre bestemmer over barn...

En annen ting du bør tenke på er at barn som er skittene og lukter vondt blir fort målskiver for mobbing på skolen!

-Ingen bønn, om jeg så skal holde fast ungene.

Skrevet

Selvfølgelig må de vaske seg. Jeg sier jo at jeg må kommandere dem skal det bli gjort. Og det gjør jeg. men syns det er kjedelig. Jeg tenker at det er en selvfølge at man skal vaske seg hver dag. Og når de er så store syns jeg det rart at de ikke gidder. Jeg har forklart dem tusenvis av ganger hvorfor man Må vaske seg.

De vasker seg når jeg blir streng nok. Men jeg lurer på er det bare meg som har så vanskelig barn? Og noen tips til hvordan man får barn som frivillig vasker seg hver dag??

Skrevet

Tror det er svært få barn som vasker seg frivillig hver dag altså. Er nok ikke noe galt med dine barn ;) å vaske seg er jo kjedelig, det syns jeg også.. Men jeg forstår nødvendigheten og alle konsekvensene ved å ikke gjøre det. Det gjør ikke barn. Derfor blir det helt meningsløst for dem.. Men at det skal være en voldsom kamp er vel kanskje ikke nødvendig...? Her i huset holder det å si fra en gang, eller i verste fall 2-3 om de er litt vrange.

Skrevet

Takk for et ordentlig svar.

Fint å få svar på det man lurer på. Barna utvikler seg og jeg trodde man kunne forvente av en 9 åring at det var en selvfølge å vaske seg. Det var ikke så vanskelig når han var mindre. Mer nå fordi det er så mye annet han vil gjøre. Det å vaske seg er nederst på prioriteringslista. Han gjør det, men ofte holder det ikke å si det en gang. Jeg må virkelig mene det for at han skal gjøre det. Men når man har gjort noe helt fra han var liten, ville jeg trodd at det ble en selvfølge etterhvert. Samme med å pusse tennene. Jeg må si i fra hver eneste dag at han må gjøre det. Men da er det kanskje normalt alikevel.

Skrevet

"å vaske seg det er slettes ikke godt, Børsten er bustet og vannet er så vått..."

Nei, du er nok ikke alene. Har selv et barn som er livredd vann, og som alltid har unnskyldninger for å slippe, men som jeg sier til henne ; "Enten samabeider du eller så bare gjør jeg det..." Hun vil som regel samarbeide...

Men husker selv da jeg var på den alderen, drev ikke med noen trening så kunne ikke forstå at det var så viktig å gå i dysjen.

Liker den dag i dag ikke å dysje (bortkastet tid hehe) men gjør det jo hver dag fordi det må gjøres (hjelpe meg når jeg blir gammel!!!)

Men det å ha faste dager syntes jeg ikke var noe dum ide...

Ser selv ikke helt nødvendigheten for at små barn Må dysje/bade og vaske håret hver eneste dag. Annenhver dag / 2 ganger i uken mener jeg bør være godt nok, så lenge en bruker en vaskeklut og såpevann de andre dagene.

Skrevet

ja, enig med #2 -Hvem er foreldrene her?!

Barn må jo vaske seg hver morgen og kveld, pluss håndvask x flere daglig. (ikke rart det går omgansyke hver vinter :P )

Morgen OG kveld?! Holder det ikke med enten eller? Stakkars hud!

Skrevet

Husker godt selv fra den alderen, hvor vi heller ikke så poenget med å dusje etter gymtimene, for vi hadde da ikke svettet! Var jo bare bortkasta tid. Husker det ble tema på skolen, og vi ble trua med at gymlæreren (mann) skulle sende inn kvinnelig lærer i garderoben på "dusjekontroll"!

Neida, du har nok ikke unormale barn, men må nok ta i et tak og gi dem faste dusjedager kommandere dem inn i dusjen når dagen er der!

Skrevet

Fast dusje dag var en god ide :-)

Enig i at man trenger ikke dusje hver dag. Men en vaskeklut holder de andre dagene.

Det er vel heller jeg som er litt unormal. Jeg liker å dusje, og gjør det hver dag. Har aldri tenkt at det var et kjedelig gjøremål. Varmt vann er velvære for meg og en god såpe :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...