Gå til innhold

Dere som har vært på jobbintervju nylig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hvilke spøsmål fikk dere?

Skal på intervju imorgen, og gruer meg litt, trenger tips til hva jeg kan forberede meg på ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Nå har jeg et skjema jeg har lagd meg, men kan jo nevne noen av tingene jeg spør om når jeg har kandidater på intervju:

- Hvordan takler du stress?

- Beskriv din drømmesjef?

- Hva kan du tilføre bedriften?

- Hvilken rolle tar du når du jobber i et team?

- Har du opplevd konflikter på arbeidsplassen, og i så fall hvordan reagerte du?

- Hvorfor søkte du på denne jobben? Hva er det ved den som tiltrakk deg?

- Hvilken lønn ligger du på i dag? (Rett og slett fordi hvis personen er langt over hva vi kan tilby, så er det bortkastet å ha et 2.gangs intervju)

Masse lykke til i morgen;) Husk å ha øyekontakt, håndhils med et fast håndtrykk, ha god small-talk på vei til møterommet og ikke virk som om du har øvd inn svar på forhånd*s*

Skrevet

hmm husker jo ikke alt, men noe. Søkte på leder stilling i samme firma, så sikkert noe annerledes siden de kjenner meg men...

Hvorfor jeg vil jobbe der? Hvilke egenskaper jeg har som er nyttig for bedriften. Måtte løse en case (det vet jeg brukes veldig mye for tiden), noen faglige spørsmål, hvordan jeg synes en leder skal være? Hva er et godt arbeidsmiljø? Hvordan ville jeg tilrettelagt arbeidsplassen? Min drømmejobb i fremtiden?

Masse lykke til! - tror det viktigste er å ikke bli stresset, tenkt deg godt om før du svarer og kos deg!

Skrevet

Nå har jeg et skjema jeg har lagd meg, men kan jo nevne noen av tingene jeg spør om når jeg har kandidater på intervju:

- Har du opplevd konflikter på arbeidsplassen, og i så fall hvordan reagerte du?

- Hvilken lønn ligger du på i dag? (Rett og slett fordi hvis personen er langt over hva vi kan tilby, så er det bortkastet å ha et 2.gangs intervju)

Masse lykke til i morgen;) Husk å ha øyekontakt, håndhils med et fast håndtrykk, ha god small-talk på vei til møterommet og ikke virk som om du har øvd inn svar på forhånd*s*

Hei Kira. Jeg er ikke Hi, men er likevel litt nysgjerrig på disse spørsmålene.

"Hva kan du tilføre bedriften"... hva forventes egentlig av svar her? jeg tror jeg hadde blitt litt satt ut av det spørsmålet. Man har jo søkt i forhold til en stillingsbeskrivelse, og man søker jo fordi man har de egenskapene og ferdighetene som er beskrevet som ønsket beskrivelsen. Så da er det jo dette man tilfører bedriften... menes det noe annet med det spørsmålet?

Også dette med rolle i teamarbeid... jeg er på ingen måte en "ledende" type som gjerne tar ordet først. I samarbeid i gruppe så tar jeg gjerne en litt avventende rolle. Jeg liker å høre på andres innspill, reflektere rundt disse, for så å komme med mine innspill. Er dette dumt å si i et intervju? Vil jeg bli oppfattet som "passiv"?

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥
Skrevet

Hei Kira. Jeg er ikke Hi, men er likevel litt nysgjerrig på disse spørsmålene.

"Hva kan du tilføre bedriften"... hva forventes egentlig av svar her? jeg tror jeg hadde blitt litt satt ut av det spørsmålet. Man har jo søkt i forhold til en stillingsbeskrivelse, og man søker jo fordi man har de egenskapene og ferdighetene som er beskrevet som ønsket beskrivelsen. Så da er det jo dette man tilfører bedriften... menes det noe annet med det spørsmålet?

Også dette med rolle i teamarbeid... jeg er på ingen måte en "ledende" type som gjerne tar ordet først. I samarbeid i gruppe så tar jeg gjerne en litt avventende rolle. Jeg liker å høre på andres innspill, reflektere rundt disse, for så å komme med mine innspill. Er dette dumt å si i et intervju? Vil jeg bli oppfattet som "passiv"?

Hei,

Når det kommer til hvilken rolle man tar i et team, så trenger man alle roller. Det ville vært kjedelig hvis alle er en ledende type, fordi da kunne teamarbeidet stoppet fullstendig opp. Jeg ville ikke oppfattet ditt svar som passivt, men heller at du er en reflektert person som ikke kommer med svar/løsninger/forslag som ike er gjennomtenkt. Så etter min mening er ditt svar et veldig godt svar;)

Spørsmålet på hva man kan tilføre bedriften er litt mer diffust. Jeg ansetter ingeniører innenfor olje og gass, og ønsker da å vite litt rundt hva de mener de kan tilføre oss. Dvs blant annet hvilken kunnskap de sitter på (som kanskje ikke kommer frem i CV eller søknad). I tillegg er dette et litt åpent spørsmål, hvor vi får svar på alt fra tidligere erfaringer til at de kan bidra på det sosiale plan.

Men husk at dette bare er min personlig mening, og det er ikke kun svarene på spørsmålene man baserer sine meninger på. Må ærlig innrømme at personligheten ofte har masse å si, og ser også selvsagt etter om jeg tror denne personen passer inn sammen med de andre som jobber i samme prosjekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...