Gå til innhold

Ved planlagt keisersnitt, endres terminen da i forhold til permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil man da gå ut i perm tre uker før planlagt keisersnitt, eller en uke før hvis keisersnittet er to uker før terminen?

Lurer fælt på dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil uansett gå ut i permisjon 3 uker før ordinær ul terminen. Så ved planlagt keisersnitt "mister" du de ukene før.

Skrevet

Ok, takk. :)

Du kan jo selv velge å ta flere permisjonsuker før termin. F.eks kan du ta fem uker før termin, da får du tre permisjonsuker før keisersnittet hvis planlagt keisersnitt er to uker før termin.

Skrevet

Neida, det blir jo bare mindre perm med baby på den måten, fø baby kommer er det ikke så nøye med perm uansett. :)

Skrevet

Neida, det blir jo bare mindre perm med baby på den måten, fø baby kommer er det ikke så nøye med perm uansett. :)

Skrevet

Er fullt mulig å starte permisjon 5 uker før termin, 3 uker før keisersnittet og slik få utnyttet permisjonen fullt ut. Er ikke slik at du da mister 2 av ukene med barnet. Du mister kun to uker før barnet blir født dersom du ikke går ut i permisjon før 3 uker før termin/1 uke før ks. Ville absolutt starta permisjon 3 uker før ks om jeg var deg!

Skrevet

Det kommer an på hvor du bor, tror jeg. Sykehuset her har hatt en feide med det lokale NAV-kontoret ang dette (fikk jeg høre fra jordmor på sykehuset), og fikk presset gjennom at ved planlagt ks skal de ta utgangspunkt i ks-dato for utregning av permisjonsstart. For som hun sa - skal man ta planlagt ks, har ikke termindatoen noen betydning (annet enn for å finne en ks-dato, selvsagt).

Jeg fikk brev med ks-dato, og førte opp ks-dato som termindato på søknadsskjemaet. MEN jeg var svært nøye med å skrive opp UL-termin på feltet hvor man kan legge til opplysninger, og si at det jeg hadde ført opp som termindato var dato for planlagt ks. Jeg ville IKKE at NAV skulle kunne ta meg på dette i ettertid (man vet jo aldri).

Og jeg fikk utregnet permisjonsstart tre uker før planlagt ks. :) Planlagt ks ble tatt 38+0, så for meg utgjorde det faktisk en god del dager. Spesielt viktig siden jeg er arbeidsledig etter permisjonen, så det blir et rent økonomisk tap, det er ikke "bare" det at man må ut i jobb to uker "tidligere".

Skrevet

Du kan velge om din termindato skal være ks dato eller ul dato.

Dersom du velger termindato vil du miste deler av permisjon fordi ks dato som regel settes 2 uker før ul termin. Når du føder før termin mister du jo de dagene som er igjen av de tre ukene.

Velger du ks dato som termin starter permisjon 3 uker før ks dato, og du vil dermed ikke miste noe av permisjon.

Tiden du får med barnet vil bli den samme uansett hvilken dato du velger. Det er evt tiden før du får barnet du vil miste ved å velge ul termin. Dersom du er sliten og synes det er deilig med litt tid alene før babyen kommer kan det være lurt å velge ks dato som termin-dato og få tre uker til deg selv.

Er du sykemeldt eller får svangerskapspenger vil det ikke ha noe betydning hvilken dato du velger.

Jeg jobber ved forvaltning og jobber bla a med foreldrepenger. Det har tidligere vært uklart hvorvidt man kan velge termindato ved keisersnitt. Nå har det imidlertid kommet presiseringer fra direktoratet om at det skal være mulig å velge termindato når man tar ks.

Skrevet

Jeg fikk barn ved planlagt ks Jan 11, og sendte inn bekreftelse på ks dato for å forandre perm start, det var ingen problem det... Måtte fremskynde ks to ganger også, begge gangene sendte jeg inn bekreftelse og fikk ikke noe spørsmål ang det..

Han ble tilslutt tatt 17 dager før ul termin :)

Skrevet

Flott, takk for gode svar her. Hvordan og til hvem sender jeg bekreftelse på permisjonsstart til?

Jeg får ikke bekreftet at jeg får planlagt keisersnitt før i mai.

Skrevet

jeg har hatt 2 planlagte ks og gikk da ut i permisjon 3 uker FØR ks, for å ikke miste permisjonen!

Skrevet

Du sender til NAV, be om dato på ks så tidlig som mulig nettop pga av dette..

• 2 år senere...
Skrevet

Du kan velge om din termindato skal være ks dato eller ul dato.

Dersom du velger termindato vil du miste deler av permisjon fordi ks dato som regel settes 2 uker før ul termin. Når du føder før termin mister du jo de dagene som er igjen av de tre ukene.

Velger du ks dato som termin starter permisjon 3 uker før ks dato, og du vil dermed ikke miste noe av permisjon.

Tiden du får med barnet vil bli den samme uansett hvilken dato du velger. Det er evt tiden før du får barnet du vil miste ved å velge ul termin. Dersom du er sliten og synes det er deilig med litt tid alene før babyen kommer kan det være lurt å velge ks dato som termin-dato og få tre uker til deg selv.

Er du sykemeldt eller får svangerskapspenger vil det ikke ha noe betydning hvilken dato du velger.

Jeg jobber ved forvaltning og jobber bla a med foreldrepenger. Det har tidligere vært uklart hvorvidt man kan velge termindato ved keisersnitt. Nå har det imidlertid kommet presiseringer fra direktoratet om at det skal være mulig å velge termindato når man tar ks.

Hei.

Vet du hvor denne presiseringen er skrevet? Skulle gjerne hatt det offentlige skrivet. Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...