Gå til innhold

Ha jeg krav på noe ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med lønn?

Begynte i ny jobb i august i fjor.

Må nok ta 3- 4 uker i sommer uten lønn, da bedriften stenger. Får jo litt feriepenger. Men når har jeg rett på 5 uker, hvor lenge må jeg ha jobbet først da?

Jeg skjønner egentlig ikke helt dette jeg. Noen som forklare enkelt? Jeg har jo jobbet meg opp noen tusen i feriepenger fra august i fjor. Men har jeg rett på å ta fri noe mer enn de 3 ukene i sommer, med lønn?

Jeg skal på sykehuset å ta noen prøver om et par uker, kan jeg f. eks. velge å ta en feriedag med lønn da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har rett på full ferie, men ikke med lønn...

Feriepenger ut fra hvor mye du tjente og så trekker de ut fra hvor mye ferie du skal ha. Men du får kanskje feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, så da merkes det kanskje ikke så godt?

Skrevet

Du har alltid krav på ferien, men du har ikke krav på feriepenger.

Du vil få feriepenger for tiden du jobbet i fjor (aug-des) også velger du selv hvor mye ferie du føler du har råd til å ta med de feriepengene. Ingen kan kreve at du tar ut full ferie så lenge du ikke har opparbeidet deg nok feriepenger.

Skrevet

Om det er til spesialisthelsetjeneste du skal, altså sykehus, har du rett på permisjon. Mulig det kommer an på arbeidsgiver om du har rett på lønn...?

Skrevet

Okey, da er det vel 10 dager jeg egentlig har rett på med lønn da, for syns jeg har lest en gang at man jobber seg opp ca. 2 dager pr. mnd. man jobber?

Men bedriften stenger, å dessuten så må jeg jo ha 3 eller 4 uker sammenhengende pga. barnet mitt skal jo ha så mange uker fri fra bhg.

Takk for svarene!

Skrevet

Der jeg jobber får vi permisjon med lønn om vi må på sykehuset, man skal jo prøve legge legetimer osv utenom arbeidstiden men går ikke det får vi velferdspermisjon med lønn.

Les personalhåndboken og se hva slags regler dere har for dette.

Skrevet

Ikke HI men relatert spørsmål:

For folk som har jobber flere år i samme bedrift slik at de har alle rettigheter, hvordan finker det? I juni får de feriepenger istede for vanlig lønn, de har krav på 5 ukers ferie som kan tar når tid som helst (så lenge det passer for sjefen osv) å da er disse 5 ukene med lønn?

Skrevet

Ikke HI men relatert spørsmål:

For folk som har jobber flere år i samme bedrift slik at de har alle rettigheter, hvordan finker det? I juni får de feriepenger istede for vanlig lønn, de har krav på 5 ukers ferie som kan tar når tid som helst (så lenge det passer for sjefen osv) å da er disse 5 ukene med lønn?

Riktig.

Skrevet

#7 igjen. Det jeg skriver må vel evt bare gjelde folk med fastlønn? Hvordan gjøres det fr folk med timelønn? Da får man feriepenger i juni på toppen av vanlig pptjent timelønn også får man spare til de ukene man skal ta ut ferie?

Skrevet

Ja, blir en dårlig lønn mnd etter ferien, siden de fleste på timelønn får etterskuddsbetalt.

Ellers vil du jo få betalt for det som er jobbet i mai sammen med feriepenger i juni, og dermed ha muligheten til å sette av penger. Er jo egentlig akkurat det samme som alle på fastlønn, man må bare planlegge litt mer.

Skrevet

Jeg syns ærlig talt dette er litt vanskelig jeg.. Hehe

Men jeg er HI, jeg har timelønn.

Er det slik at jeg opparbeider meg ca. 2 dager pr. mnd. med ferie med lønn?

Hvis det stemmer, da har jeg vel rett på 10 dager med lønn i år. Når jeg får feriepenger i juni, er det da FOR de 10 dagene? Eller kan jeg i løpet av dette året ta 10 dager utenom sommerferien?

Jeg må ta fri hele juli (pga. stengt bedrift og pga. mitt barnehagebarn). Disse får jeg jo ikke betalt for. Eller er feriepengene fra i fjor betaling for disse dagene?

Kjæresten min har fastlønn, han får jo lønn OG feriepenger samme mnd. Men hvis han skal ha fri noen dager i løpet av året må han trekke. Da må jo fordelen ved å få timelønn være at man får betalt for dager man tar fri utenom røde dager, samt feriepenger når man ikke får lønn? Eller..?

Skrevet

I juni får du utbetalt 12,6 % av det totale feriepengegrunnlaget. Dvs i ditt tilfelle det samme som brutto lønn siden du ikke ble trukket feriepenger av dette firmaet i fjor.

Men - så trekkes det så mye du ville fått i lønn de ukene du tar ferie.

Siden du går på timelønn vil det jo ikke bli trukket noe, men du vil heller ikke få lønn når du forventet inn lønn for de ukene du har tatt ferie.

Skrevet

Hæ, det trekkes for lønnen du ville fått?

Dersom du har en mndlønn på 20.000kr så vil du få feriepenger på 27720kr, å da skal du trekke nesten 25000kr av det da???

Skrevet

Hehe, var kronglete skrevet.

En får jo vanligvis en fast lønn pr mnd.

Jeg har feks 37000 brutto fast.

I juni får jeg jo også EGENTLIG 37000, i tillegg til feriepenger på ca 55000.

Det blir ca 92000 til sammen.

Så skal jeg ha 5 uker ferie - og det trekkes i juni, uansett om jeg gar ferien min i juni el september.

På 5 uker har jeg ca 46000 brutto. Dette trekkes fra totalen.

Da er det ca 46000 kr igjen av ferielønnen min.

Og når jeg tar ut ferien min, feks i september, så får jeg vanlig lønn.

Er ca tall da...

Skrevet

Det er kun de med tariffavtale som har 5 uker ferie og 12% Feriepenger.

De som ikke har tariffavtale har 4 uker + 1 dag og 10,5% feriepenger

Skrevet

Dersom bedriften stenger i 4 uker vil det jo egentlig si at du permitteres i denne perioden? Kan du ikke få sjefen til å skrive et permitteringsvarsel slik at du får dagpenger for den perioden du ikke har ferie?

Skrevet

Man permiteres ikke om bedriften stenger i ferien. Bedriften har styringsrett og kan gjøre dette i hovedferien.

Skrevet

Nei, du opparbeider deg ikke rett på ferie, men på feriepenger.

Etter ferieloven har du krav på 4 uker og en dag med ferie hvert år. Jobber du i en bedrift med tariffavtale har du rett på 5 uker.

Feriepenger derimot, opparbeider du deg rettigheter til. Hvor lenge du har jobbet spiller ingen rolle, det er en prosentsats av hva du har tjent.

Du får ikke lønn når du har ferie, da er det feriepengene som skal holde.

Dersom du skriver timeliste får du sannsynligvis utbetalt både lønn og feriepenger i juni. Du må selv passe på at pengene holder hele sommeren.

Går du på fastlønn får du bare utbetalt feriepenger i juni, lønna i juli.

Dersom du ikke ser deg råd til å ha full ferie, så trenger du ikke ta ut full ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...