Gå til innhold

Noen som har erfaring med langvarig magevondt hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt har hatt magevondt lenge. Langvarig forstoppelse og vi bruker mye svisker etc, og har også brukt endel lacktose middel som vi blander i væske.

Dett fungerer dårlig, barnet har konstant forstoppele og nå i det siste mye magesmerter.

Skal til legen neste uke å håper vi kan bli henvist videre.

Men hva kan dette være, magebetennelse?

Håper vi får tatt røntgen av magen..synes det er vondt å se at barnet har så mye smerter, og tenker at dette kan umulig være en vanlig forstoppele.

Vi vet ikke hva dette kan være og kjenner ikke til andre som har hatt så mye vondt i magen.

Håper kanskje noen her har noe erfaring?

Har spurt mange, både familie og venner osv men ingen har noe kjennskap til det...

Videoannonse
Annonse
Gjest Morn du
Skrevet

Det er jo du som er ekspert på ditt barn, men det som har fungert her er lactose, fiber, masse drikke- helst vann. Masse aktivitet.

Sitte lenge på do og håpe at hn får bæsjet ut det som sitter fast.

Har og brukt miniklyster noen ganger, men det får jo bare ut det som sitter nederst i tarmen.

Skrevet

Vi har samme problemet. Men nå begynner frokost med 3 svisker, en gulrot og litt laktolose. Rutnie med 10 min på do med lesing etter hvert måltid! Vi fant ut at det er etter middag maten vil ut så nå sitter vi "bare " på do etter middag. Og druer til lunsj- hver dag

forstoppelse går på hva en spiser og rutiner på do- stort sett.

Skrevet

Så lenge de ikke så noe på rtg hadde jeg forsatt med lactulose.

Jenta mi fikk 25ml i døgnet da hun var 1.5 år. Tok lang tid før den virket, men viktig å ikke slutte om avføringen blir bløt.

Det mer flytende vil passere forstoppelsen viktig at du forsetter med lactulose da.

Legen mente hun måtte gå på det til bleieslutt, men vi prøvde oss litt frem og ved å kutte melk går det uten lactulose.

Lactulose er ikke farlig å ta, er som smøring.

Men, som legen sa alt med måte ikke over 40ml pr døgn.

Del gjerne dosen over to ganger om dagen.

Lykke til.

Skrevet

Lisa....

Har prøvd alt det, og driver fortsatt på me då gi mye vann,svisker,biola,risvann,lacktose,frukt osv osv...

Hun bruker fortsatt bleie fordi dun er "redd" doen/bæsje i doen, og forstoppelsen ble enda verre etter hun prøvde å holde igjen, det endte da med forstoppelse og det var på igjen med bleier.... Dessuten drikker hun mye vann, har alltid gjort det. Kan legg drikke 2 kopper vann hvis hun er tørst, er mye i aktivitet....

Men vi skal til legen denne uken, og jeg håper det kan bli tatt noen prøver for å utelukke underliggende sykdommer. Greit å sjekke det...men det kan jo være det er en irritabel tarm...

Men takk for svar, får høre med legene jeg jobber med på mandag også , greit med råd/tips.

Har egentlig ikke tenkt noe mer over det enn at det er en vanlig forstoppelse, men hun har de siste 2 ukene fått veldig vondt i magen, kramper/kvalme/hodepine også.

HI

Skrevet

Hun har fått 15 ml per dag, og nå 10 ml...Kan jeg bruke 25 ml? På flasken jeg har står det max 15 ml per dag i 2-4 dager, deretter 5-10 ml per dag.......

HI

Skrevet

Har du selv smakt det du gir ditt barn? Det smaker forjævlig. Og det skal barnet ta hver dag uten å helt forstå sammenhengen med avføring.

Bruk heller flytende parafin. Den smaker bedre, og er enklere å få i barnet. Snakk med legen om dosen, men i starten bør dere bruke 10 ml x 2 pr dag, så kan dere trappe ned litt etter litt til dere finner dosen som gir normal avføring. Bruk flere dager på hver nedtrapping.

Flytende parafin påvirker KUN avføringen, og ikke tarmen.

Skrevet

2 uker er ikke langvarig forstoppelse.....

Skrevet

Hmm.. ser du får mange velmenende råd her, men det er jo kun hva du kan gjøre når hun har vondt. Jeg syns det er viktigere å finne årsaken til at hun er forstoppet og har vondt i magen!!

Har selv to barn med cøliaki, og ene hadde mye problemer med forstoppelse. Melkeintoleranse kan også gi forstoppelse og magevondt.

Jeg syns du burde be legen om å teste henne for slikt for å finne ut hvorfor hun har dette problemet.

Vet hvordan det er med slike problemer så krysser fingrene for at dere finner ut av det :)

Skrevet

Du kan trygt gi 25ml lactulose, du får den nå med forskjellige smaker.

Legen vår på Riksen sa vi skulle prøve oss litt ang dosen.

Hun på apoteket sa at hun ikke måtte få mer enn 6 ml, men hører på legene her altså.

Jenta mi slet i flere mnd, når hun hadde avføring la hun seg ned med bena i kryss og hylte.

Luktet også veldig da avføring lå lenge i tarmen.

Var ut og inn hos leger, helsest og kiropraktor før en henviste oss videre.

Skrevet

Har hun hatt dette lenge, ville jeg kuttet ut alle melke og glutenprodukter en uke for å se om det gjør noen endring.

Vi har ett stort barn som har problemer med hard mage, det første legen sa var at vi skulle ha ett melke go glutenfritt matinntak en uke for å se om det endret seg. Vi testet henne også for alle mulig tenkelige allergier, men fikk ikke utslag på noe. Hos oss har de ikke finnet noen grunn til at hun er hardt i magen, men jenta må spise lite og mange ganger om dagen sammen med masse aktivitet for å holde magen litt i sjakk. Den er fortsatt hard, men den er mye bedre. Hun er veldig redd for å få på do i fare for at det skal gjøre vondt, så hun holder seg så lenge som mulig så det er nok det som gjør det så ille. Ikke like enkelt å forklare dette til ett lite barn, men prøve å lære dovaner og fortelle om hvorfor det kan gjøre vondt osv er noe en må prøve på mens en prøver å få vite hvorfor det er slik.

Skrevet

18.55

Hun har hatt forstoppelse i 7 måneder og enda lengre muligens...Men spesielt vondt smerter de siste 2 ukene.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...