Gå til innhold

trenger hjelp med spillegal mann!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da har det skjedd igjen. Pengene er borte, forskjellen denne gangen er at han innrømmer at han har ett problem og sier han skal gå å få hjelp.

Både psykolog og anonyme spilleavhengige.

 

I tillegg skal jeg bestille time på familievernkontoret til mandag.

 

Men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Skal jeg bli eller ei.

Hvor stor sjanse er det for at det skjer igjen?

 

Vi har en gjeld på 200.000 på spilling (han mener så klart at dette lånet har gått til andre ting også) + billån + huslån (100%) og studielån.

 

Selv om jeg feks vil gå så har jeg jo ikke råd. Det kommer ikke til å gå økonomisk opp!

 

Jeg er så sint. VI har også barn oppi alt dette!

 

Det positive er at han betaler alltid faste utgifter som huslån+ det andre lånet, for det trekkes fra kontoen hans. Jeg betaler bil og studielån.

 

Usikker på om han har masse kredittgjeld. Vet han iallefall har ett på 50.000.

 

Vi har godt betalte jobber så sammen har vi ikke noe problem med å ordne opp i selve penge problemet. Men jeg vet ikke om jeg kan stole på han lengre, tilliten er ødelagt og hvordan skal man klare å bygge den opp igjen?

 

Dette ble langt og rotete :P Men setter veldig stor pris på seriøse og ærlige svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer til å klare deg økonomisk om du går.

 

Er du den samme som har skrevet om tilfeller også tidligere der du skrev at neste gang skal du gå?

Om det er deg må du ikke hele tiden skyve problemet foran deg. Tenk gjennom det du bestemte deg for sist og gjør det.

Skrevet

først av alt skal du vite at det ordner seg økonomisk om du går. Det er vanskelig å se det på forhånd, men det går :)

 

Om du skal gå eller ikke vil ikke jeg gi noen råd på - det er jo situasjonsavhengig. Men, om du blir ville jeg kun gjort det på betingelse av at han rett og slett ikke har tilgang på penger lenger. Han må svarteliste seg slik at han ikke får kreditt noe sted (det er et valg han kan ta og signere noen papirer på), og DU må ha alt økonomisk ansvar i familien. Dere kan jo ta avgjørelser og sånn felles, men han kan ikke ha tilgang til bank etc. Han bør få et visa elektronkort med "ukepenger" på som du har disposisjonsrett på og dermed kan se hva han bruker pengene sine på. Høres sikkert veldig kontrollerende ut, men du kan altså ikke risikere at han gjør dette igjen. Og er han seriøst i sitt ønske om å ordne opp burde ikke dette være noe problem for ham. Om han motsetter seg forslag som kan hjelpe, så tyder det på at han egentlig ikke er moden. Men om han konstruktive forslag til kompromisser er jo det noe annet selvsagt.

 

Lykkelykke til! Jeg var sammen med en sånn for 10 år siden, og han sliter fremdeles... :/

Skrevet

Takk for svar begge 2.

Nei, jeg har ikke skrevet her før. Så da er det en annen uheldig jente der ute også!

 

Skal prate med han ang alt dette som ble skrevet her. Mange gode forslag!

Skrevet

Ja, da har det skjedd igjen. Pengene er borte, forskjellen denne gangen er at han innrømmer at han har ett problem og sier han skal gå å få hjelp.

Både psykolog og anonyme spilleavhengige.

 

I tillegg skal jeg bestille time på familievernkontoret til mandag.

 

Men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Skal jeg bli eller ei.

Hvor stor sjanse er det for at det skjer igjen?

 

Vi har en gjeld på 200.000 på spilling (han mener så klart at dette lånet har gått til andre ting også) + billån + huslån (100%) og studielån.

 

Selv om jeg feks vil gå så har jeg jo ikke råd. Det kommer ikke til å gå økonomisk opp!

 

Jeg er så sint. VI har også barn oppi alt dette!

 

Det positive er at han betaler alltid faste utgifter som huslån+ det andre lånet, for det trekkes fra kontoen hans. Jeg betaler bil og studielån.

 

Usikker på om han har masse kredittgjeld. Vet han iallefall har ett på 50.000.

 

Vi har godt betalte jobber så sammen har vi ikke noe problem med å ordne opp i selve penge problemet. Men jeg vet ikke om jeg kan stole på han lengre, tilliten er ødelagt og hvordan skal man klare å bygge den opp igjen?

 

Dette ble langt og rotete :P Men setter veldig stor pris på seriøse og ærlige svar!

 

Jeg har personlig erfaring med dette med egen far.

Det er selvfølgelig de som klarer å komme seg ut av det, men i vår familiesituasjon så har pappa spilt bort både hus og alt.

Det har vært et rent helvete mellom mamma og pappa i alle år, og hadde jeg som barn fått bestemme, så skulle mamma gått fra pappa med en gang han gjorde sin første blemme. For Pappa er så avhengig at han driter i alle når han må spille. Og lover gull og grønne skoger etterpå i anger.

Dette er opp til deg, men om du går så kanskje det virkelig går opp et lys for mannen din, og at dere siden kan finne tilbake til hverandre.

 

Unner ingen i hele verden å gå igjennom det du opplever nå.

 

Kan legge til at mamma og pappa er verdens mest bitre nå på sine gamle dager, har ingen venner igjen og leier ei rønne.

 

Og som datter har jeg lånt meg max ut for å hjelpe dem fra både det ene og andre. Blant annet det man fint kaller private lån. Hvor det har vært både trusler og annet grums.

 

Først går sparepengene, så går huset, så kommer gjelda, så kommer slemme menn på døra å skal ha tilbake pengene.

 

Tenker deg godt om.

 

Uskyldig nå, men hva om 5-10-15-20 år.

Skrevet

takk for svar 15:35

 

Fint at du ville dele dine erfaringer, og veldig trist å høre at det er blitt slik for deg! Klemmer til deg <3

 

Du ga meg en vekker. Ja, hva skjer om 5-25 år. Derfor har jeg nå bestemt meg for at jeg skal eie alt. Bilen og hus!

Ved å gjøre det slik kan han vel ikke gjøre noe slik at jeg mister dette? Har lite erfaringer med slikt.

 

Men jeg håper jo han kommer seg ut av dette nå. å får riktig oppfølging slik at han kan arbeide seg friskere.

Skrevet

Om han greier å ta opp lån spiller det ingen rolle hvem av dere som eier hva. Dere er solidarisk ansvarlig for hverandres gjeld som gift (dere var vel det?), så om han ikke betaler må du gjøre det.. Du må rett og slett hindre ham muligheten til å gjøre noe som helst som innebærer penger/lån..

Skrevet

Om han greier å ta opp lån spiller det ingen rolle hvem av dere som eier hva. Dere er solidarisk ansvarlig for hverandres gjeld som gift (dere var vel det?), så om han ikke betaler må du gjøre det.. Du må rett og slett hindre ham muligheten til å gjøre noe som helst som innebærer penger/lån..

 

 

 

Man er SELVSAGT ikke solidarisk ansvarlig for den andres lån selv om man er gift! Hver ektefelle hefter BARE for sin egen gjeld, og kan ei heller ta opp gjeld i den andres navn uten godkjenning. Om man tar opp fellesgjeld kan det også avtalest at man bare hefter for "sin" del.

 

Kreditor kan ikke søke dekning i det den andre ektefellen eier, selv om den andre går konkurs. Noe annet ville vere meget urimelig. Dersom man har sameie kan kreditor ta den andelen den part som har tatt opp gjeld eier. Det parten har tatt med seg inn i ekteskapet, og det han har kjøpt/fått alene mens man er i ekteskapet kan også gå til kreditor. Om det er felles bolig er det særlige regler, som t.d at en part ikke kan pantsette felles bolig uten den andres godkjenning. Har han gjort det kan den andre parten søke omgjøring etter visse tidsfrister.

 

(Jeg er snart ferdig med fem års studier med jus - så dette er ikke synsing)

Skrevet

Jeg måtte ta kontroll over økonomien hans, over PCn hans, over kontoen hans, over regningene hans, over posten hans, det var utmattende. Jeg var den som sa NEI når han selv ikke greide det, men han har gjort en stor jobb og kommet seg ut av det. Nettpoker, nettcasino, hester og gudane vite hva annet. Det er noen år siden nå, men jeg blir fortsatt så SINNA når jeg tenker på det!

 

Han er ikke til å stole på, for han kan ikke kontrollere dette. Derfor må noen andre ta over ansvaret for ham, bytte passord på spillekontoer og sørge for at ikke nytt passord kan sendes til hans e-postadresse, etc. Det er ikke hyggelig, det oppleves som kontrollerende og den dag i dag har jeg problemer med at jeg føler meg mer myndig enn mannen min, jeg greier ikke slippe kontrollen og innimellom er jeg fortsatt innom "siste transaksjoner" på kontoen hans for å være sikker på at det ikke overføres mange eller store pengebeløp til spilling.

Skrevet
Om han greier å ta opp lån spiller det ingen rolle hvem av dere som eier hva. Dere er solidarisk ansvarlig for hverandres gjeld som gift (dere var vel det?), så om han ikke betaler må du gjøre det.. Du må rett og slett hindre ham muligheten til å gjøre noe som helst som innebærer penger/lån..
Man er SELVSAGT ikke solidarisk ansvarlig for den andres lån selv om man er gift! Hver ektefelle hefter BARE for sin egen gjeld, og kan ei heller ta opp gjeld i den andres navn uten godkjenning. Om man tar opp fellesgjeld kan det også avtalest at man bare hefter for "sin" del. Kreditor kan ikke søke dekning i det den andre ektefellen eier, selv om den andre går konkurs. Noe annet ville vere meget urimelig. Dersom man har sameie kan kreditor ta den andelen den part som har tatt opp gjeld eier. Det parten har tatt med seg inn i ekteskapet, og det han har kjøpt/fått alene mens man er i ekteskapet kan også gå til kreditor. Om det er felles bolig er det særlige regler, som t.d at en part ikke kan pantsette felles bolig uten den andres godkjenning. Har han gjort det kan den andre parten søke omgjøring etter visse tidsfrister. (Jeg er snart ferdig med fem års studier med jus - så dette er ikke synsing)

 

Her tror jeg evt. det er enkelt å omgå jussen. SOm i så mange tilfeller er ikke realiteten lik lovboken. Nok av folk som sliter med gjeld etter ektefelles gjeldsproblemer. Dessverre er det ikke vanskelig å sette ektefelle i gjeld. Mulig jeg formulerte meg litt klønete, og at det ikke går utover særeie. Men om hun skal ha kontroll på hans økonomi må man jo ha en form for felleseie. Mente bare å si at å tinglyse et hus ikke er nok for å hindre problemer. De kan da ikke selge huset, men de kan sende regning... Har flere bekjente med problemer med dette, dessverre er det et vanlig problem. Min mann sitter med 400.000 i gjeld etter x-konas forgodtbefinnende og selv med alle store verdier i særeie ble gjelden delt av retten i oppgjøret... Mener virkelig ikke å være frekk nå, så ikke tolk det slik, men hvordan jussen er ment å være og hvordan den er er i maaange tilfeller langt fra likt :/ Her gjelder det å sikre seg og ikke stole på at retten ordner opp når uhellet er ute!

 

Men takk for at du rettet på meg, akkurat hva som er sikret og ikke vet jeg ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...