Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 For 2 uker siden var jeg gjennom en kikkhullsoperasjon i magen. Nå har jeg hatt betennelse i det ene såret i 7 dager. Det er sårt der det sitter og betennelse renner ut hele dagen så jeg må skifte plaster/kompress ofte. Har ikke feber. Det vil ikke gi seg uansett hvor ofte jeg renser med klorhexidin og smører med Fucidin. Kan det være skadelig/uheldig å gå så lenge med betennelse i et operasjonssår?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Har du ikke vært til lege med det? Det er absolutt ikke bra å gå med slikt ubehandlet. For det første er det jo fare for sepsis. I tilegg forsinkes tilhelingsprosessen, slik at det tar lengre tid og kan bli verre arr.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Jeg var til lege for 6 dager siden. Da tok de bakterieprøve som jeg ikke har hørt noe fra (=fin prøve) og crp var på under 5. Men jeg er redd det kan skje noe på innsiden i og med at det er operasjonssår.. Hva er sepsis? Takk for svar. HI
KCJ Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Kanskje du har fått deg en fistel?? Det er vanlig etter operasjoner, og må gjerne skylles med kateter og sterilt vann. Evt noe høyobsurberende bandasje/filt som aquacell ag ved bakt. inf. Ellers vil jeg anbefale som over her, å ta en bact. hos fastlegen for å se om det er noe som trenger antibiotika. Kjedelig å gå med noe stafylokokker eller noe... det smitter jo å. Sepsis= blodforgiftning, infeksjon i blodet. Tror ikke det er aktuelt for deg altså. Skyll gjerne med dusjen i såret og kom deg til legen Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Sepsis var litt "overkill" diagnose ja... Men om den lokale bet. ikke har gitt seg enda, ville jeg også tatt en tur til fastlegen. Så lenge det ikke er veldig smertefult eller du får feber så går det nok bra. (crp`en viser jo at infeksjonen kun er lokal og ikke systemisk enda)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Og dropp fucidinen! Dei fleste bakterier er i ferd med å bli resistent mot den, kan gjera ting værre! Stell såret godt, og følg nøye med på om det blir aukande rødflammete rundt, i så fall pell deg til legen. Det kan i verste fall utvikla seg til ein svær bukhinnebetennelse eller sepsis, som er rett og slett farlig. Sjølv om crp var fin for seks dagar sIdan betyr det ingenting nå dersom infeksjonen flammar opp.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Takk for svar dere!! Jeg ringer legen på mandag! Er bare så vanskelig å komme fra på jobb for tiden så har bare utsatt det. men mener dere jeg skal droppe fucidinen? HI
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har da virkelig ikke diagnostisert noe som helst. Jeg sa bare at det er fare for sepsis om man går med betente sår over tid, noe som ikke er hverken fantasi eller overkill. Har erfaring med en person som ble liggende 7 dager på intensiven etter infeksjon i noe så banalt som en flis i fingeren. Og der var det heller ikke snakk om "sykehusbakterier", bare en seig og alvorlig sepsis. Til hi: jeg hadde valgt å ikke bruke fucidin, av samme grunn som anonym over her forklarer. Vask og hold det rent. Ved smerter, rødhet og varme (enten feber eller lokalt rundt såret) tar du sporensreks kontakt med lege. Holder det seg pent, men fortsatt væsker på mandag tar du kontak da.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #9 Skrevet 12. februar 2012 Hei igjen Da betennelsen ikke gav seg i løpet av 2 uker med rens, fikk jeg penicilin hos legen, Keflex 500mg(2xdøgnet). Gått på disse i en uke som legen foreskrev, men ingen bedring. Det renner ennå betennelse ut og jeg renser flere ganger daglig, men pusset som kommer ut er blitt mer blodig og seigt de siste dagene. Hva nå da? Kan det være at det ligger dypere? Hva må jeg eventuelt da gjøre? Sliter med å få kommet meg til legen da jeg stort sett er alene på jobb og kan ikke komme fra... :/ HI
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #10 Skrevet 12. februar 2012 ring eller gjør som jeg pleier å gjøre, møt opp på legevakta. høres ikke bra ut.
Anonym bruker Skrevet 12. februar 2012 #11 Skrevet 12. februar 2012 Ja, jeg tenker jeg må ta en tur til legevakta, igjen! Men lurer på om det kan være farlig på noe måte å gå lenge med betennelse? Og hva kommer det av at det er blitt seigere og blodigere etter penicilinkuren, er det bra eller dårlig? hi
dtbaremg Skrevet 10. juli 2012 #12 Skrevet 10. juli 2012 vet det er ei stund siden innleggene ble postet,men svarer forde. hadde hastekeisersnitt for 2 mnd siden,fikk blodforgiftning og betennelse i opperasjonssåret. legen laget dren av en hanske i såret for at betennelsen skulle renne ut,å nå,2 mnd senere har endelig såret grodd. har bare spylt forsiktig med vann på det. hadde noe hvit hud (dødt kjøtt) i såret,men det ble skjært bort for at såret skulle gro bedre.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2012 #13 Skrevet 10. juli 2012 Føler det er viktig å komme med en kommentar på dette: Først og fremst: Betennelser som vedvarer eller blir verre skal sjekkes av lege, de kan fort endre seg og bli alvorlige. Nr 1: UNNGå SUKKER!!!! Sukker trigger betennelse i kroppen, alt fra senebetennelser til sår og operasjonssår. Det er en stor uting at man skal "trøste" seg med sukker (kaker, godteri, brus osv.) etter operasjoner da dette faktisk øker risikoen for betennelser betraktelig. I tillegg hemmer sukker immunforsvaret, noe som gjør at har man først fått en betennelse så vil sukker både kunne øke betennelsen OG redusere kroppens evne til å bli kvitt betennelsen. Nr 2: Ta tilskudd med omega3, sink og C-vitaminer - dette er med på å dempe betennelse og fremme kroppens immunforsvar og helingsevne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå