Eeniemeenie Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Skal ta videre utdannelse til neste år og vurderer fengselsbetjent ) Noen som jobber innenfor kriminalomsorg her? Er det et intr yrke? trives du i jobben din? )
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Jeg er utdannet fengselsbetjent og stortrives med det! Dagene er aldri like, og ingenting slår følelsen av å treffe en tidligere innsatt ute som er i jobb, har et sted og bo og det går kjempe bra med, da føler man at man gjør noe nyttig i jobben! I år la de også om studieoplegget slik at man får både betalt utdanningen itillegg til poeng, tror man får 120 poeng slik at man må ta noen få fag så har man bachleloren, hvis jeg har skjønt det riktig så kan man ta disse fagene iløpet av studietiden.. Hvis du vurderer yrket ville jeg absolutt anbefalle deg å søke på en vikar jobb i et fengsel i nærheten, slik at du får litt erfaring med deg, samt at du får sett om det er noe for deg!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Får man betalt utdanningen? Bare et veldig generelt spørsmål; hvor mye psykologi har dere i studiet? Og hva lærer dere om menneskeverd og respekt for din neste? Og at skiltet mellom betjent og innsatt i mange tilfeller er mindre enn man tror? Jeg kjenner jo ikke deg, og leser for så vidt ut fra ditt svar at du nok har rette innstillingen, men jeg har hørt et par historier «fra innsiden», og må si det vitner om skremmende lite kunnskap og alt for mye maktmisbruk.
Eeniemeenie Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2012 Grr...skillet* Undrende ullteppe: Per dd. får man 260 000 i årslønn under utdannelse som fengselsbetjent Snakka med en fengselsbetjent idag ( 2 års utdannelse)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Hmm, må si det er litt bekymringsverdig at de bruker penger for å lokke inn folk til et sånt studie...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Igjen, ikke noe personlig, men man skal vokte seg vel for hvem man «lokker» inn i et sånt yrke.
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Får man betalt utdanningen? Bare et veldig generelt spørsmål; hvor mye psykologi har dere i studiet? Og hva lærer dere om menneskeverd og respekt for din neste? Og at skiltet mellom betjent og innsatt i mange tilfeller er mindre enn man tror? Jeg kjenner jo ikke deg, og leser for så vidt ut fra ditt svar at du nok har rette innstillingen, men jeg har hørt et par historier «fra innsiden», og må si det vitner om skremmende lite kunnskap og alt for mye maktmisbruk. Vi har altfor lite psykologi, dette er noe jeg savner veldig. Om to år kan vi ta en etterutdanning slik at vi også får en bachleor grad, og hvis vi kan velge fag skal jeg så absolutt ta psykologi. Nå tror jeg, uten at jeg skal si det sikkert, at det er kommet litt mer psykologi inn etter at de la om studieplanen. Det er et eget fag som heter etikk og moral, og som handler om menneskeverd. Men i løpet av et toårs studie så kommer man ikke innom alt man gjerne burde gjort. Historier om maktmisbruk vil det alltid være i et yrke hvor man kan utøve makt. Man skal selvfølgelig utøve så lite makt som mulig, men det vil alltid være noen som tror det er det jobben går ut på. Det finner man både i fengselsvesenet, politiet og til og med hos vektere/dørvakter. Samtidig er dette historier og ikke det som skjer hver dag. De fleste betjenter er mennesker med gode verdier og som jobber der fordi de vil hjelpe mennesker ut av den situasjonen de er i, og skape en bedre fremtid for disse menneskene. Det er lønnet ja, kan godt være grunnlønnen er 260 000 (husker det ikke helt), men det kommer samtidig an på hvor mange år ansinitet man har. I tillegg får man turnustillegg når man har praksis.
Eeniemeenie Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2012 Mye mulig deet Men så håper jeg ikke pengene er en drivfaktor for å søke seg jobb/utdanning noen steder, heller det at man faktisk VIL og brenner for det man ønsker å gjøre Personlig visste jeg ikke før nå nylig at tdet er bet. utdannelse, men har tenkt på denne utdannelsen lenge..
Jente 08 :) + to gutter 12 :) Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Hmm, må si det er litt bekymringsverdig at de bruker penger for å lokke inn folk til et sånt studie... Dette henger igjen fra gammelt av da blant annet politiutdanningen var lønnet, nå er det bare fengselskolen og tollerene som er lønnet. Grunnen til at de ikke har gitt slipp på det er for at man skal få en god blanding av søkere til skolen, ikke bare unge rett fra gymnaset, men også godt etablerte mennesker med masse livserfaring! Det er absolutt ikke for å lokke, men for at flere skal ha muligheten til å studere det. Er ikke alltid så lett for en familiefar/mor og skifte yrke når man må ta studielån..!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 I en ideell verden hadde selvfølgelig ikke penger vært en motivasjonsfaktor, men erfaring viser at det, gang på gang, dessverre er en av de største... :-(
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 #10, det er jo også, en mer positiv, måte å se det på ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå