Gå til innhold

Når begynner barna å bruke hodepute?


BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk en sånn babypute i gave, og på den sto det at den ikke var anbefalt til barn under 1 år, så jeg tenker å vente til i hvert fall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten har nettopp begynt med pute, han er 1,5 år. Sier ikke at det er fasiten, men la merke til at han la hodet oppå kosebamsen en kveld jeg la ham, så da hentet jeg puta. Han ble storfornøyd og la seg uten et knyst :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var vel 2 år og nr 2 var ca 1,5 år.

Samme erfaring som petite fleur. Virket som behovet var der ved at de la hodet oppå kosebamsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syne jeg får så mange forskjellige råd når det gjelder hodepute. Noen sier at man ikke skal bruke hodepute før man er et år, men fysioterapeuten på helsestasjonen sa at man skal bruke pute allerede fra fødsel...

 

Vi bruker en spesialpute (fra barnepute.no) på poden vår (han er 3 mnd snart) fordi han fikk en låsning i nakken ved fødsel og begynte å få skjev hodefasong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått vite av flere fysio, leger osv v både sykehus og klinikker at babyer skal ha pute fra fødsel.. Så det har vi gjort fra storebror var baby i 04....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jenta mi snart 10 mnd, og hun har alltid hatt puta ved siden av hodet i senga. En natt så jeg hun lå med hodet oppå, så etter det når jeg har lagt hun, legger jeg hun med hodet på puta, og hun sover kjempe godt sånn. :o) Den er veldig myk og god tydeligvis:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlig med pute til spedbarn

 

I Aftenposten 20.12 står det at alle spedbarn i Vestfold anbefales å sove på en pute for å forebygge skjevheter i skallen og nakken. Dette er en farlig anbefaling. Flere forskningsstudier viser en sammenheng mellom bruk av pute og plutselig uventet spedbarnsdød.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemmeliganonym

Jenta her er snart 3,5 mnd, Vi har brukt en tynn pute siden ho var 2 mnd., men ikke fra nakken og opp. Jenta må sove på siden for å få sove ordentlig og da legger vi puta fra brystkassa og opp. Da slipper hun å slite så mye med luft og gulp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ingen av barna fått pute før de har rundet året. Foretrekker heller litt skevheter i hodet (som jo ikke er farlig) enn faren for krybbedød.

Erdet helt spesielle grunner og man får beskjed av lege om å bruke det blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å bruke baby pute til småen da han var cirka 3-4 måneder gamel, etter tips fra barnelegen.

 

Vår hadde en favorittside og litt problemer med nakken. Ifølge legen hjalp pute til med at det ble lettere for han å snu hodet, fra side til side. Istedet for å kun bli liggende på favorittsiden.

 

Og det så vi jo etterhvert også. Det ble lettere for han å snu hodet. Favorittsiden forsvant gradvis, hodeskallen rettet seg opp litt og han var ikke lenger så flat på den ene siden og ikke minst: nakkeproblemene og senene i nakken ble forbedret. Noe som igjen gjorde det lettere for han når han skulle begynne å lære seg å snu seg.

 

Hadde jeg visst dette tidligere hadde vi også begynt med pute tidligere. Men "alle" sa jo at babyer ikke skulle bruke pute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den linken over her der det står at det er farlig med pute, så tenker jeg at... Når jeg legger min baby med hodet på puta... Og de sier selv "

En baby har ikke et utviklet bevegelsesmønster til å dytte pute og andre elementer vekk hvis det får hodet tildekket"

 

Hvordan får babyen puta over hodet da??? Begge de to større barna har brukt pute og aldri har jeg opplevd at de har hatt puta eller noe annet over hodet! Det er jo større fare for å få dyna over hodet enn en pute, som de har hodet på allerede....

Velger å bruke sunn fornuft og pute siden alle 3 barna våre sover best med pute (inkl babyen) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min brukte pute fra hun var født, men det var en veldig tynn liten pute som hun umulig kunne begrave ansiktet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vesla her er snart 10 mnd og sover alltid på magen.. da hun ligger i sengen vår så kryper hun opp til sin pappa for å sove på hans pute. det er slik tempurpute. hun sover så godt når hun ligger med hodet på den puta... Men så skal det sies at hun ligger på alle 4 da hun har hodet på puta hans. den er jo ganske høy.. har ikke gitt henne pute i sin egen seng ennå.. mest pga at hun ligger så sinsykt urolig om natten.. våkner alt for mange ganger pr natt pga at hun ligger tvertover i senga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge våre har fått pute fra rundt 6 mnd alderen. mest pga forkjølesel men da de også har sovet bedre så har vi bare fortsatt med pute. den er veldig liten og tynn, sånn babypute.

men vi har lagt den under saueskinnet for å være helt sikker på at de ikke tuller seg under den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynte ikke med pute før nærmere ettårsalder, opplevde ikke noe behov for det før. Pleide å legge en tynn pute innunder lakenet, for da holdt den seg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Man skal ikke bruke pute til spedbarn fordi han kan få den over hodet? Øh... Det argumentet holder ikke for meg! Da kan jo ikke barnet ha dyne på seg heller da...! Eller ha en gulpeklut eller kosedyr ved s iden av seg. jeg har opplevd at babyen her har fått både dyne, klut og koseklut over ansiktet, men puta har virkelig holdt seg under hodet...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...