Gå til innhold

mat for en hel uke for 700kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det klarte jeg å få til på butikken igår. normalt tror jeg vi har ligget på rundt 1200 i uka på mat pluss litt ekstra til andre dagligvarer. Igår hadde jeg laget middagsplan for en hel uke og dro på rema for å handle. Fikk alt jeg skulle ha til middagene, pålegg melk og frukt++ for rundt 700kr. Jeg trodde ikke det skulle være så stor forskjell. Vi er nå en familie på 4, men minstemann får fortsatt bare pupp og litt mme. Det som ofte drar opp totalen er allergi-maten til mannen min, men med rema 1000 som kutter prisene med 20% så blir det ikke så ille. Heretter er det planlegging før vi skal i butikken.

Noen som har tips til billige middager, som lett kan justeres med tanke på allergi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

700,- går fint for den vanlige sunne maten hvis jeg er bevist på hva jeg kjøper, men hvis jeg legger til vaskemidler, poser, snop, basisvarer som krydder, olje ol, "ekstra kosemat", avis osv bruker jeg fort 1300,-. Det er egentlig ikke maten som er dyr, det er alt det andre som man har lyst på.

Skrevet

Lapskaus. Bruk restegrønnsaker/kjøtt fra dagen før. Kok opp litt vann og fyll på med poteter, gulrot, kålrot, sellerirot (viktig for smaken, men trenger bare en liten bit) og kanskje litt pølse. Billig, sunt og godt!

Hjemmelaget fisegrateng med frossrnfisk eller rester fra dagen før og makaroni er også godt. Kjøttkaker er heller ikke så dyrt å lage selv akkurat. Koster kjøttdeigen og grønnsakene. Ris og wok med grønnsakene du har i hus og billigkoteletter. (men aller best med litt asiatiske sauser, men de varer jo mange middager) Generelt er det en lager fra bunn billigere og bedre, men tar litt lengre tid.

Skrevet

Lapskaus. Bruk restegrønnsaker/kjøtt fra dagen før. Kok opp litt vann og fyll på med poteter, gulrot, kålrot, sellerirot (viktig for smaken, men trenger bare en liten bit) og kanskje litt pølse. Billig, sunt og godt!

Hjemmelaget fisegrateng med frossrnfisk eller rester fra dagen før og makaroni er også godt. Kjøttkaker er heller ikke så dyrt å lage selv akkurat. Koster kjøttdeigen og grønnsakene. Ris og wok med grønnsakene du har i hus og billigkoteletter. (men aller best med litt asiatiske sauser, men de varer jo mange middager) Generelt er det en lager fra bunn billigere og bedre, men tar litt lengre tid.

Hi hi.. hjemmelaget fisegrateng, faktisk.. Fnis;)

Skrevet

Supper er genialt. Alt du trenger er gulrøtter, løk, linser, hvitløk, buljong og noe pølser/skinke/kylling..

Litt brød til som er rester fra morgenmaten, så er middagen i boks.

Jeg lager alltid suppemiddag en dag i uken, og eksperimenterer med ulike grønnsaker og krydder.. Det blir ofte "det som finnes i kjøleskapet på fredagen"-suppe.. Handler på lørdager..

Skrevet

Lapskaus som nevnes er genialt... to ferdigpakker med lapskausmix i fryseren smaker kjempegodt med litt kjøttrester eller en pakke kjøttpudding! Gir også litt middagsrester som vi legger i fryseren og kanskje bruker til minstejenta en dag vi har noe hun ikke kan spise.

Ellers kjøper vi billig kyllingfilet og lager alt fra kyllingwok (med vanlige frossengrønnsaker + billige nudler eller ris), kylling i pita, fahitas osv osv, er mye å velge i. Og kan bytte ut kyllingen med rimelig kjøttdeig (de i pølse-form som ikke ser kvernet ut men mer som farse er billigst tror jeg!) eller annet kjøtt. Som grønt til maten bruker vi ofte frosne grønnsaker, det er veldig billig, og faktisk like sunt eller sunnere (fordi de fryser dem ned på sitt beste og holder på vitaminene helt til de kokes- men må selvsagt passe på å ikke koke de for lenge, skal jo kun ha et oppkok).

Laksefilet er forresten også billig om du kjøper den billige sorten. De har også rimelige torskefileter i frysedisken fra f.eks. firstprice. Og ris til som er billig.

Det jeg synes er dyrt er faktisk mye dilldall som man kan ha ekstra (ekstra krydder, ekstra saus, ekstra gode grønnsaker, mm) til maten men som man fint kan klare seg uten. Samt pålegg er dyrt... gode leverposteier, skinke, oster osv. Men så lenge vi holder oss til noen gode påleggssorter så klarer vi oss en uke på de, inntill de likevel blir for gamle Så slipper vi å hive det når det likevel blir gammelt.

Godt brød er desverre også dyrt. Hjemmelaget er digg og billig men skjelden jeg gidder å bake.

Av dagligvarer ellers går det som regel i rimeligste sort av både dopapir, såper og bakepapir mm.

Skrevet

På rema så har de fått inn "mer smak" serien nå, det er winerpølser, tykke pølser og grillpølser uten gluten og melk. De smaker faktisk helt greit. Vet ikke om de har fått inn i hele landet, men i hvertfall i østfold har de det :) I serien er også: leverpostei, kjøttpudding, servelat og falukorv :) Har prøvd nesten alt av det nå og det er helt greit:)

Skrevet

Takk for flotte svar. Problemet her i huset er at mannen ikke tåler melk, gluten og konserveringsmidler i tillegg til noe frukt og grønt. Han holder fortsatt på med utredning for hva han egentlig tåler og ikke. Derfor må nesten alt lages fra bunn av og for å slippe å lage to middager så er det sjeldent vi har gryter o.l. fordi da er det begrenset hva vi kan ha oppi.

Tar gjerne flere middagstips

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...