Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Har en gutt på 9 mnd som får en flaske melk (mme) på kvelden, som han stort sett sovner til. Både vi foreldre, og gutten vår, elsker denne kveldskosen, og fortsetter gjerne med det til han blir 5 år om han er interessert Men hva er det vanlige, og er det noe som skulle tilsi at vi bør slutte med det? Han finner fint søvnen selv på dagduppene sine og sover greit på nettene, så vi er ikke redde for at han skal bli "avhengig" av flaska for å sove sånn generelt. Vi tenker jo på tannstatusen hans, og kommer til å begynne å børste tennene etter denne flaska før vi putter ham oppi senga. Men er det noen andre grunner til at vi burde slutte med denne faste kveldsflaska? Hva har dere andre gjort? Og for å si det med en gang: dette er ikke noe trolleinnlegg, dette er noe vi faktisk lurer på og ønsker å dele erfaringer med andre om. Trenger ikke frekke svar, så bare svar om du har en mening om dette. Hilsen førstegangsforeldre
1+1 ble 5 Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 hei.. vi gav flaske på sengen til eldste mann og gjør det med minste (10 mnd) nå.... satt faktisk og tenkte hin dagen på når vi sluttet med det med eldste, men klarer ikke helt å komme på når det var.. tror kanskje det var etter 1 årsdagen når vi sakte men sikkert byttet ut mme med vanlig melk.... har hvertfall ikke tenkt å kutte ut flasken til minste helt enda siden den er god hjelp til å sovne på kvelden.. =)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Hva som er vanlig er jo opp til dere. Men etterhvert så blir han jo kanskje for stor til flaske. Her er planen å kutte koseflaska når han nærmer seg 2år. Er ofte han ikke får den og det går helt fint. Eneste er jo selvsagt tannpussen, men er jo ikke noe problem å pusse tennene etter melkeflaska. Nå er min 20mnd, men fra han var 1år fikk han vanlig melk istede for mme, tannpussen har vi alltid tatt sist.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Sluttet med flaska om kvelden da hun var rundt 6 mnd. Da spiste hun grøt til kveldsmat og tennene begynte å komme.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Min eldste fikk melk på flaske om kvelden, før tannpuss, til hun var 3. Det var en fin kosestund med høytlesing og varm melk. Jeg ser ikke noe større problem med det enn på barn og voksne som går rundt med drikkeflaske både på skolen, jobb og trening. Noen ganger er flaske mest praktisk.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Vi tok den kosestunden med flaske i sofaen vi, så pusset vi tenner og gikk til sengs. Sluttet helt med den da han var litt over 1 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 Takk for mange innspill Tror rett og slett vi fortsetter med dette så lenge gutten er interessert. Han er hvertfall en ren drøm å legge nå <3 HI
ellen-propellen Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Har ei på 2 som sovner som en stein etter kveldsflaske og sover da rundt hele natta. Hvis jeg prøver å kutte ut flasken er det mye bråk og hun er våken halve natta. Satser på at hun slutter før konfirmasjonen jeg
PeppaPig Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Hadde kveldsflaske til hun rundet 2år. Hadde ikke hjerte til å ta den bort før fordi hun koste seg så mye med den. Vi begynte å få litt problemer med tannpussen etter flaska (hun nektet) så da fjernet jeg flaska. Nå har hun tutekopp med vann ved siden av senga og kan avogtil kose seg litt med den før hun sovner. (Og hun fikk vanlig melk, ikke mme i flaska fra ettårsalderen)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Mener du virkelig det, at han omså kan få flaske til han er 5! år om han vil det selv? I så fall kan jeg gi deg gode grunner til å slutte før. Dårlige tenner og mobbing! Flasker er for babyer, ikke for store barn. En annen erfaring jeg har gjort meg er at jo senere man kutter ut (u)vaner jo værre er det å gjennomføre det. Jeg vil anbefale å slutte rundt 1 års dagen. Hvis dere skal fortsette med å la barnet gjøre ting bare fordi han elsker det, vil dere etterhvert få store problemer. Enkelte ganger må ma som foreldre gjøre det som er til det beste for barnet, selv om barnet protesterer aldri så mye.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Mener du virkelig det, at han omså kan få flaske til han er 5! år om han vil det selv? I så fall kan jeg gi deg gode grunner til å slutte før. Dårlige tenner og mobbing! Flasker er for babyer, ikke for store barn. En annen erfaring jeg har gjort meg er at jo senere man kutter ut (u)vaner jo værre er det å gjennomføre det. Jeg vil anbefale å slutte rundt 1 års dagen. Hvis dere skal fortsette med å la barnet gjøre ting bare fordi han elsker det, vil dere etterhvert få store problemer. Enkelte ganger må ma som foreldre gjøre det som er til det beste for barnet, selv om barnet protesterer aldri så mye. Ja, det er sant.. Når jeg tenker meg om så er 3-4- og 5-åringer ganske store ja.. Da satser vi på avvikling rundt omkring ettårsalderen. Som du sier, så må man som forelder ta upopulære valg innimellom for å skape trygge rammer.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Vår gutt og han er snar 3 år. Han trenger all nøring han kan få og vi har fått grønt lys av tannlege og ernæringsfysiolog. Storesøster sluttet da hun var 1 år
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 Jeg har aldri helt sett poenget med å lage en vane der flaske=kos. Melken (enten mm eller mme) er mat og næring. Så lenget barnet trenger melk som næring er selvfølgelig flaske eller tutekopp helt ok. Men da som måltid og ikke som kos. Når barnet ikke lenger får vanlig mat som næring, ser jeg ikke poenget med å gi en egen flaske med melk. Da kan melken gis til måltidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå