Gå til innhold

Matpenger for barn på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en god venninne om er med henne hjem 3 dager i uka etter skolen. Da blir hun til etter barneTV. Hun spiser middag her og gjør lekser her. Foreldrene hennes jobber mye. Det er derfor ikke så ofte ungene er der, men det hender, om enn ikke så oftere enn en gang hver annen uke eller noe sånt.

Jeg synes det er veldig hyggelig at de kommer hit men lurer på om det hadde vært helt uhørt om jeg hadde ymtet noe om at foreldrene betalte litt i matpenger. Foreldene parer tross alt ganske mye på ikke å trenge SFO pga denne ordningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, du passer denne jenta 3 ettermiddager i uken fra skolen slutter til etter barne-TV fast?

Da er det jo egentlig uhørt at foreldrene ikke har tilbudt deg betaling for denne tjenesten synes jeg, du er jo fast barnevakt for dem 3 dager i uken!

Men jeg hadde nok hatt store problemer med å kreve betaling selv sånn i ettertid, da skulle det blitt diskutert samtidig som avtalen bra gjort..

Synes likevel du har krav på betaling da, du gjør jo en stor jobb/tjeneste for dem.

Skrevet

Altså, du passer denne jenta 3 ettermiddager i uken fra skolen slutter til etter barne-TV fast?

Da er det jo egentlig uhørt at foreldrene ikke har tilbudt deg betaling for denne tjenesten synes jeg, du er jo fast barnevakt for dem 3 dager i uken!

Men jeg hadde nok hatt store problemer med å kreve betaling selv sånn i ettertid, da skulle det blitt diskutert samtidig som avtalen bra gjort..

Synes likevel du har krav på betaling da, du gjør jo en stor jobb/tjeneste for dem.

å si at jeg passer dem er vell å overdrive. De kommer hit og ordner seg stort sett selv frem til middag, men jeg er i nærheten om de trenger hjelp til noe. For min del er det også mindre "jobb" med min egen datter når hun har besøk enn når hun er her alene og vi måtte nok også brukt SFO uten denne avtalen. Det er noe alle parter tjener på. Likevell synes kej kansje det hadde vært retferdig med litt matpenger når det er så fast. Vansklig dette her.

Skrevet

Hvis du kjenner på at det blir for mye, kan du ta det opp med de. Enten at de betaler litt matpenger eller at barnet ikke blir med hjem evt at du ber de om å hente barnet tidligere.

Selv ville jeg aldri drømt om å tatt betalt for at datteren min hadde med venninner hjem. Hadde jeg vært mor til det barnet som ble med hjem, ville jeg også blitt lettere sjokkert om du hadde bedt meg om matpenger. Jeg hadde da svart at selvfølgelig skulle jeg betale og hadde gitt deg penger med ett smil, for så å ikke latt datteren min være så ofte hos dere. Jeg ville følt jeg betalte for vennskapet for min datter.

Skrevet

Hvis du kjenner på at det blir for mye, kan du ta det opp med de. Enten at de betaler litt matpenger eller at barnet ikke blir med hjem evt at du ber de om å hente barnet tidligere.

Selv ville jeg aldri drømt om å tatt betalt for at datteren min hadde med venninner hjem. Hadde jeg vært mor til det barnet som ble med hjem, ville jeg også blitt lettere sjokkert om du hadde bedt meg om matpenger. Jeg hadde da svart at selvfølgelig skulle jeg betale og hadde gitt deg penger med ett smil, for så å ikke latt datteren min være så ofte hos dere. Jeg ville følt jeg betalte for vennskapet for min datter.

Jeg tenker litt sån jeg også, og hadde det bare vært at de kom fote innom etter skolen hadde jeg vært enig, men det er en fast avtale der det ikke er noe alternativ å si at "I dag passer det ikke" eller "Nå må du gå hjem siden vi skal spise". Hun har da ikke noe sted å gå til ettersom foreldrene ikke er ferdige på jobb. At de kommer hit etter skolen er en fast avtale.

HI

Gjest amandine
Skrevet

å betale for vennskap er noe helt annet!! Det er ikke sammenliknbart engang, synes jeg. Derimot ville jeg som en selvfølge bidratt om det hadde vært min datter.

Alle sånne spørsmål om økonomi etc er veldig private, og det kan lett føles som et overtramp om man antar at noen har behov for penger.

Merk, jeg sier ikke at HI ikke har råd til å ha et barn til i kosten, men det er hevet over enhver tvil at gjester til middag tre dager i uken koster penger!

Det er vanskelig å skulle be om, og det er vanskelig å skulle tilby. Men vet du, HI, jeg synes du bare skal hoppe i det og spørre. Og er de av typen mennesker som da ikke vil la sitt barn leke hos deg lenger på et sånt grunnlag, så er det kanskje like greit at de lar være...

Skrevet

Jeg tenker litt sån jeg også, og hadde det bare vært at de kom fote innom etter skolen hadde jeg vært enig, men det er en fast avtale der det ikke er noe alternativ å si at "I dag passer det ikke" eller "Nå må du gå hjem siden vi skal spise". Hun har da ikke noe sted å gå til ettersom foreldrene ikke er ferdige på jobb. At de kommer hit etter skolen er en fast avtale.

HI

Når du skriver at dette er en fast avtale så mener jeg at det er på sin plass at de betaler deg litt i kostpenger.

Rart at de selv ikke har tatt det opp.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Jeg tenker at du heller kan si nei til besøk dersom det blir for dyrt? Jeg ville aldri tatt betalt for å ha et ekstra barn her. Her har min eldste med seg ei jente som bor over gangen hjem titt og ofte - de er vel nesten sammen hver dag. Og de spiser her like ofte som der , men jeg ville aldri krevd betalt for å ha henne på middag. Vi har tre barn og når vi har det har vi tatt med i beregningen at de kan komme til å få besøk eller spise ekstra en dag etc. Er bare koselig at barna har besøk - ville ikke krevd matpenger - syns faktisk det er litt smålig.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ok, ser nå at det er en fast avtale og at hun ikke har noe annet sted å gå til. Så utrolig merkelig av foreldrene. Men jeg ville fortsatt ikke krevd matpenger :-)

Skrevet

hehe, soory at jeg ler litt..men hva slags foreldre er dette?? Kunne aldri gjort noe slik mot hverken døtrene mine eller andre foreldre..hvorfor har de ikke sfo??

høres nesten ut som en egen liten sfo du driver!

hadde reagert på det jeg..hadde sagt til foreldrene at det kan bli litt mye med 3 dager i uken at barnet er hos dere...og hvis de da forhåpentligvis hinter om å betale så slår du til...du har jo trossalt ansvar for dette barnet hvis noe skulle skje!

besøk er en ting, da KREVER man IKKE betaling, det er bare kos.

men dette høres jo ut som en fast avtale. hva skjer en dag din datter ikke kan være med dette barnet. hvor er barnet da??

merkelig...

Skrevet

hehe, soory at jeg ler litt..men hva slags foreldre er dette?? Kunne aldri gjort noe slik mot hverken døtrene mine eller andre foreldre..hvorfor har de ikke sfo??

hadde reagert på det jeg..hadde sagt til foreldrene at det kan bli litt mye med 3 dager i uken at barnet er hos dere...og hvis de da forhåpentligvis hinter om å betale så slår du til...du har jo trossalt ansvar for dette barnet hvis noe skulle skje!

men dette høres jo ut som en fast avtale. hva skjer en dag din datter ikke kan være med dette barnet. hvor er barnet da??

merkelig...

Skrevet

merkelig...

Hvorfor skulle ikke barnet mitt kunne være sammen med venninnden sin? Ingen av dem går på SFO. Det trenger de ikke ettersom det er noen hjemme her og de har noen å leke med. De går til og med på samme fritidsaktivitet. Da leverer jeg dem begge der og så henter de andre foreldrene etter trening. Alle parter tjener på avtalen. Ungene slipper SFO og foreldrene sparer penger. Det er egentlig bare det med maten jeg tenker litt på, men det er godt mulig jeg bare bør fokusere på at jeg tross alt kommer bedre ut enn om jeg hadde måttet betale en SFO plass. Hun er ikke så dyr i kosten :)

Skrevet

Har dere AVTALT denne ordningen dere voksne imellom, eller er det en ordning som har kommet til av seg selv fordi det passer alle parter å gjøre det slik? Hvis dette er avtalt dere voksne imellom ble da dette med mat tatt opp mellom dere? Hvorpå dem sa at det var greit at hun spiste hos dere, uten at dem tilbød deg betaling. Eller er dette også noe som på en måte bare blitt slik? Kanskje foreldrene i utgangspunktet tenkte at barnet deres skulle spise middag etter at dem hentet henne? Men så lager du middag og gir henne fordi du synes det blir feil å la henne se på? Da blir jo på en måte dette noe som er gjort helt frivillig fra din side, og de andre foreldrene vet kanskje ikke helt hvordan dem skal gripe an det heller hvis datteren deres signaliserer ovenfor dem at du synes dette er greit?

Hvis dette er noe som ikke er blitt tatt opp som tema i denne avtalen så synes jeg du skal snakke med dem. Spør dem hvordan de ønsker dette. Si at du lenge har lurt på om det er feil av deg å tilby henne middag , slik at hun ikke spiser når hun kommer hjem? Men at hvis det passer dem at hun spiser hos dere, så kan du godt fortsette denne ordningen, men at hvis det skal bli en fast ordning ønsker du et litet bidrag for kostpenger.

Hvis dette derimot er avtalt mellom dere som parter på forhånd og dem ikke tilbudt deg betaling for kost, er dem umåtelig frekke.

Men snakk med dem, kommunikasjon er altid veien til løsning.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg som i din situasjon hadde klart å slå meg til ro med å ha fast avtale på at du skal ha venninnen hennes hos deg 3 dager i uka. Besøk er koselig- men ikke hvis det ikke er slik at du en dag kan be henne om å gå hjem tidligere, eller si ifra en dag at det ikke passer. Du mister frihet uten å få noe tilbake.

Foreldrene sparer mye på å ikke ha SFO, og at du kjører og henter på trening f.eks er det flere måter å se på... det virker som du tenker "ja jeg skal jo kjøre en unge dit uansett, så da kan jeg jo like gjerne kjøre to", men du kunne også tenkt "nå slipper foreldrene å kjøre sin unge, så det er da rettferdig at vi enten deler på hentingen, at de bestiller og betaler taxi halvparten av gangene, eller de får betale litt godtgjørelse for tjenesten og drifstoff". Ikke la deg utnytte. Det er samme med at ungen er hos deg 3 dager i uka. Ja det er sikkert hyggelig for din datter, men da burde de også kunne tilby seg "pass"/være den som blir besøkt og lager mat osv, minst et par ganger i uka i retur, eller i det minste ta med din datter på ferieturer, helgeturer ol hvis det passer for dere at hun hadde blitt med. Du gjør jo trossalt dem en tjeneste og burde i en eller annen form ha noe igjen for det. Da jeg gikk på barneskolen så var jeg med ei venninne hjem noen dager i uka til min mor var ferdig på jobb. Hun fikk en godtgjørelse etter hva jeg har forstått.

Skjønner det er vanskelig å ta opp når det kanskje bare har blitt slik... men kanskje dere kan diskutere "avtalen" litt mer, om du tenker deg om og ser at du faktisk har en "jobb" her som du ikke får noe verdens ting for annet enn kostnader, så kanskje du kunne tenkt deg å gjort noe med det. Da kunne man avtalt hva som er din del av avtalen, hvor mye frihet du har til å melde avbud, om din jente skal være med dem osv (selv om jeg skjønner det er vanskelig pga jobben deres men det er jo ikke ditt problem). Og middag- skal hun spise hos dere osv. Da kan temaet komme opp om ikke de vil bidra litt i middagsmat-potten. Eller kanskje dere avtaler at hun tar med seg litt ekstra niste fra skolen/evt får brødskive hos dere, for å så spise når hun kommer hjem.

Disse foreldrene må jo føle seg utrolig heldig som har deg. Det høres ut som de tar alt som en selvfølge uten å tenke seg om. De burde innse at du faktisk gjør et arbeid for dem, som du gjør helt av egen vilje og uten verken lønn eller kompansasjon for kostnader...

Skrevet

Har du skrevet hvor gamle barna er..?

Jeg kjenner for min egen del at jeg ikke hadde orket å være bundet hjemme tre dager i uka pga andres barn. Ikke har jeg så lyst til å ha "besøk" lange dager tre dager i uka heller, det innskrenker min handlingsradius noe... I tillegg ville jeg følt meg utnyttet som gratis barnepass ;) Dersom du ikke sier noe signaliserer du jo at dette er OK. Er det OK?

Skrevet

Jeg ville spurt om de ikke kunne betale litt matpenger. Ville ikke bedt de om å betale for tiden som har vært frem til nå. Synes det er rimelig frekt at de ikke har tilbudt seg... men det er jo mange som rett og slett ikke tenker på sånt.

Skrevet

Synes egentlig matpenger blir uvesentlig her jeg, en ekstra jente i kosten koster ikke allverden. En ekstra potet og kjøttkake er ikke store kostnaden, antagelig går det av det folk flest kaster av rester likevel...

Det jeg synes er vannvittig er at du passer ungen deres tre dager i uken helt gratis.

Jeg har selv to skolebarn og synes det er veldig koselig når de har med venner hjem, både et mellommåltid etter skolen og middag er helt gratis her i huset for venner altså. Men jeg står jo fritt til å si det ikke passer en dag, jeg er ikke bundet opp av noen fast avtale.

Så lenge dere har en fast avtale hvor du passer jenta så foreldrene kan jobbe, du kan ikke gå vekk fra denne avtalen uten at foreldrene må skulke jobben så du er i realiteten gratis dagmamma for dem! DET skulle de tilbudt deg betaling for. Du kan ikke si at du er i litt dårlig form i dag så de må drøye litt med besøket, eller si at i dag passer det ikke at du har med venner hjem for vi skal noe rett etter skolen. Du er helt bundet opp, og har i realiteten tatt deg jobb som dagmamma, gratis dagmamma.

Skrevet

Slik jeg forstår innleggene dine så får du også igjen for ordningen. barnet ditt trenger ikke SFO for hun har lekekamerater bla.

Da tjener du også på det selv om det ikke er i reine penger.

Derfor ville jeg ikke krevd matpenger.

Men, hadde jeg vært forelder til jenta som var med hjem ville jeg spandert en pizza eller noe en gang i blandt i hvert fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...