Gå til innhold

Melkefri gjærbakst -litt tips takk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må begynne å praktisere litt mer på dette feltet med melkefri mat pga datteren min. Har bakt endel både boller og rundstykker, problemet er at jeg syns det blir så tørt når jeg bruker melkefritt smør og havremelk.

Jeg har stort sett tatt mine favorittoppskrifter og byttet type smør og melk til melkefritt, og brukt i hovedsak havremelk. Er det noe med megdeforholdene som burde være annerledes når man skal bake med disse produktene eller er det andre melketyper som er bedre?

Jeg anses å være ganske habil på gjærbakst så jeg pleier å få det både luftig og saftig ellers...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundstykker blir OK med vann og margarin (hvis jun tåler det), men bollene blir ikke like gode med vann i hvertfall. Jeg synes imidlertid det hjelper en del på rundstykkene om du har i et egg eller to (to egg til en kg mel).

Skrevet

Jeg er ikke så habil på bakst generelt, men jeg synes ofte rundstykker blir helt greie med vann

Til boller kan jeg anbefale havrefløte, eventuelt en blanding av havrefløte og havremelk. Det er nesten ikke fett i havremelka, så kan være derfor det blir tørt.

Skrevet (endret)

Jeg bruker rismelk i mine boller, synes det er mye bedre enn havremelk:) Rundstykker og brød bakes med vann.. Jeg pleier også å passe på at deigen er ganske klissete når jeg baker den ut. Bruker som oftest minst en 1 dl mindre mel enn i oppskriften. Så bruker jeg litt smør på hendene sånn at den ikke fester seg:)

Endret av Trilletralle;)
Skrevet

Jeg bruker bare vann i mine gjærdeiger og får masse skryt av det! Synes de hever bedre også da.

Skrevet

Takk for tips. Skal prøve med rismelk i stedet, evt havrefløten. Rundstykker, brød ol funker med vann, men ser for meg at boller, skillingsboller ol blir litt kjedelig med vann. Egg skal jeg også teste ut.

(Et tips er forresten melkefri yogurt i grove rundstykker, det og vann som væske og det funker bra)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...