Gå til innhold

Kul i brystet, venter på mammografi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 24 år, kulen er på str med en klinkekule og er bevegelig, ikke øm, og ingen unormale blodprøver eller noe utslett på brystet.

Venter på time til mammografi (var hos legen på mandag).

Noen med erfaringer? Hvor lenge må man vente? Undersøkelsen, videre resultater, og videre forløp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var til mammografi pga en kul i brystet for ca 3 år siden, den var også beveglig. Så lenge det er en bevegelig kul er det stor sjanse for at det kun er en fettkul. Jeg var veldig redd da jeg fant den i og med at min oldemor og bestemor har hatt brystkreft og min mor hadde det dobbelsidig og hun døde av det. Pga at jeg var ung, men eldre enn deg da, så måtte jeg også ta ultralyd...fordi mammografi ikke viser kulene så godt på yngre mennesker.

Måtte så til vurdering hos kirurg en til to uker etter mammografi/ultralyd, men det var pga at det var kirurgen som bestemte....hos meg var det kun en fettkul heldigvis:-)

Ventetiden aner jeg ikken oe om, da jeg ble henvist via en lege som jobber på avdelingen jeg jobber(sykehus), så gikk vel kanskje raskt i mitt tilfelle siden jeg fikk henvisingen av en kollega og med tanke på tilfeller av brystkreft i min familie.

Skrevet

Jeg oppdaget en ganske stor kul i ene brystet for 7 år siden. Jeg var både på ultralyd og mammografi, og den var faktisk så stor som ei plomme/potet. De sa at når man er så ung, så er det veldig stor sjans for at det er en kjertel eller en fettkul. Og det var heldigvis det. Men i og med at jeg var så ung, og den var så stor så opererte de den ut.

Jeg mener å huske at det ikke tok lang tid fra jeg var hos legen første gang til jeg fikk time til operasjon.

Lykke til :)

Skrevet

Var på undersøkelse i sommar(22år).

Tok UL av brystet først. Deretter blir det undersøkelse av lege, og så vurdert om mammografi er naudsynt.

Det er vanskeleg å sjå noko på unge bryst med mammografi grunna kjertlar o.l., så er ikkje sikkert du må gjennom noko meir, om det ikkje er misstanke om noko etter UL og undersøkelse.

Hos meg forsvann kulen heldigvis rett før eg skulle til undersøkelsen (1-2dagar før), men valgte å undersøke meg likavel, for å vere på den sikkre sida.

Trur eg måtte vente ca 4veker på å kome inn til undersøkelsen.

Men sjølve sjukehusbesøket var nokså kjapt (vart jo litt venting før UL og mellom UL og legeundersøkelsen).

Får håpe det er ein lymfeknute eller eit kvart du kjenner:)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...