Gå til innhold

Har fått 200 000...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere brukt pengene av disse to alternativene?

Betale 200 000 kr ned på boliglånet slik at vi får mer egenkapital når vi har tenkt å selge om ca 1 år.

Eller...

Betale 100 000 ned på boliglån OG 100 000 ned på studielån i Lånekassen,slik at jeg har kun 16 000 igjen der.

Tenker litt på banken også. Hva vil de sette mest pris på tro? Lønner det seg å betale ned nesten hele studielånet eller la det stå som det er (116 000 kr) og heller betale hele beløpet (200 000) inn på boliglånet?

Noen som kan hjelpe meg her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har blitt rådet av banken å betale ned studielånet sist siden det er et veldig gunstig lån! Betal ned lån med høy rente først. Her er billånet det med høyest rente...

Skrevet

Ville betalt gjelda til foreldrene min på like under 40 000. Også ville jeg betalt ut billån som er ca 16 000 igjen på. Litt usikker hva jeg ville brukt resten på, men hadde kansje lagt noe egenkapital i en ny (brukt) bil ettersom vi skal bytte ut den vi har når bare lånet er nedbetalt. og hatt resten på bufferkonto. hadde ikke merka noe i hverdagen om vi betalte på huslånet, så hadde vært bedre med en bufferkonto siden vi aldri klarer å spare

Skrevet

Betal ned lånet først. Syns jeg da :)

Skrevet

Hadde betalt ned på boliglånet.

Skrevet

Hva ville dere brukt pengene av disse to alternativene?

Betale 200 000 kr ned på boliglånet slik at vi får mer egenkapital når vi har tenkt å selge om ca 1 år.

Eller...

Betale 100 000 ned på boliglån OG 100 000 ned på studielån i Lånekassen,slik at jeg har kun 16 000 igjen der.

Tenker litt på banken også. Hva vil de sette mest pris på tro? Lønner det seg å betale ned nesten hele studielånet eller la det stå som det er (116 000 kr) og heller betale hele beløpet (200 000) inn på boliglånet?

Noen som kan hjelpe meg her?

Hvis det er kun de to lånene dere harhelt klar boliglånet

Skrevet

Studielånet er det siste du bør røre. Det er veldig gode vilkår hvis du blir arbeidsledig, syk etc

Dessuten følger det deg, slik at i tilfelle dødsfall, forsvinner gjelda.

Betal heller inn på boliglånet.

Skrevet

Men skal studielånet bare stå å rente seg da eller? Er det ikke mye man betaler i mnd på det? Gruer meg til å starte å betale ned på mitt, har 300 000kr.

Skrevet

Men skal studielånet bare stå å rente seg da eller? Er det ikke mye man betaler i mnd på det? Gruer meg til å starte å betale ned på mitt, har 300 000kr.

Det er mer lønnsomt enn at huslånet gjør det samme.

Skrevet

Vi har ikke billån, bilen er nedbetalt. Så det er kun huslån og dette studielånet vi har. Tingen med å ville betale ned studielånet er at det plager meg litt at jeg har det, for jeg har ikke fått meg noen utdannelse og har brent meg litt på å låne så mye penger av Lånekassen.

Men det er kanskje som dere sier, lurest å betale ned huslånet. Hadde bare vært så deilig å slippe å betale disse 3500 kronene hver 3.måned hos Lånekassen ;)

HI

Skrevet

Både jeg og mannen har betalt ut studielånet. Vi syns det er veldig greit å slippe disse regningene stadig vekk. Nå har vi kun ett huslån på rett over 1 mill igjen :)

Skrevet

Vårt huslån er på 1,8. Kjenner at d hadde vært herlig å fått vekk litt der også, så vi "tjener" enda litt mer på å selge om 1 år. Huff...usikker her :/

HI

Skrevet

Er dette dine 200 000? I det tilfelle så ville jeg ikke ha invistert dem inn i felleseie.

Hvordan er økonomien deres nå? Har dere god råd? Mao har du råd til å betale 3500 på studielånet i måneden eller kunne du ha trengt dem?

Har du en buffer? Hvis ikke ville jeg ha satt 100 000 som buffer på høyrentekontoen...

Skrevet

Det er 3500 kr hver TREDJE måned, ikke hver måned. Og har råd til det ja, men hadde vært deilig å slippe de regningene.

Økonomien er grei, men vi tenker mye på huskjØp om dagen og vil da ha mest mulig egenkapital til ny bolig,så har litt lyst å bruke dem til noe i den sammenheng. å sette de inn som en buffer blir nok bare tull. Da fØler jeg at de fort kan bli "slØst" bort.

Og dette er penger vi har fått sammen :)

HI

Skrevet

Rent økonomisk vil det lønne seg å betale ned det dyreste lånet først. Det er sansynlig vis huslånet, men hva som er viktigere er hva som vil gi deg størst lykke. Om studielånet plager deg i hverdagen ville jeg derfor heller valgt å betale ned hele det først

Skrevet

Er dette dine 200 000? I det tilfelle så ville jeg ikke ha invistert dem inn i felleseie.

Hvordan er økonomien deres nå? Har dere god råd? Mao har du råd til å betale 3500 på studielånet i måneden eller kunne du ha trengt dem?

Har du en buffer? Hvis ikke ville jeg ha satt 100 000 som buffer på høyrentekontoen...

Vil bare si at om dette hadde vært arv så er det særeie selv om man betaler det inn på ett felles huslån så lenge man kan bevise ut pengene kom fra arv. Det er ikke slik at disse pengene plutselig blir felleseie.

Skrevet

Uansett om du velger å betale ned huslån eller studielån, ville jeg definitivt beholdt en buffer på sparekonto.

Skrevet

Tror omtrent alle økonomieksperter jeg har hørt som har uttalt seg om nedbetaling av lån sier at studielånet er det siste du skal betale ned. Som mange allerede har sagt er det et svært gunstig lån. Så gå for huslånet.

Men å legge av litt av pengene på en bufferkonto tror jeg hadde vært lurt, ja. Greit å ha til uforutsette utgifter!

Skrevet

Hadde pusset opp badet siden det så vidt henger sammen og vi ikke har penger til det akkurat nå.

Skrevet

Ville valgt boliglånet. Har du bundet renta på studielånet bør du hvertfall velge boliglån.

Skrevet

Hadde satt av 50 000 på en bufferkonto til uforutsette utgifter som f eks vannskader, utgifter på bil om noen kræsjer i din parkerte bil og stikker av (har skjedd oss 2 ganger på 2 år), om vaskemaskina plutselig ryker, osv. Spesielt om man har barn, så er det uforsvarlig å ikke ha satt av midler til plutselige større utgifter. Men ikke mer enn 50 000, da det jo er svært lav rente å hente på sparekontoer nå for tida.

Resten hadde jeg definitivt smelt inn i boliglånet. Skjønner at studielånet plager deg, men dere taper langt mer penger om du velger å bli kvitt studielånet. Jeg skjønner at det plager deg, og at det blir langt mer ryddig med ett lån, men nå som det er historisk lav rente, er det best å betale ned så mye som mulig på boliglånet. Ring gjerne banken din for å få økonomisk rådgivning, men IKKE få rådgiveren til å lure pengene inn i fondsparing eller annet tull! :)

Skrevet

Jeg snakket med min bankrådgiver med akkurat det, og hun anbefalte at man alltid betaler ned alt annet enn studielånet.

Dette er det "beste" lånet du får- man får lett avdragsfrihet, man får rentefritak om man skulle tjene veldig lite, man kan få deler ettergitt i visse situasjoner, og det faller bort om man dør (det gjør ikke andre lån, da overtar dine arvinger ansvaret for gjelden).

Betal ned boliglånet, med andre ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...