Gå til innhold

Saft til små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er hjemmelaget saft mye sunnere enn kjøpesaft?

Vi gir sukkerfri saft en gang i blant til våre barn, men har en i familien som har gitt hjemmelaget saft til barnet sitt nå siden han var 6 mnd, og hun misunner meg for at mine barn liker vann og ikke hennes. Dette sier hun stadig vekk. Kjenner det vrir seg litt i magen når hun pøser på med saft til barnet sitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmelaget saft kan bli sunnere i den forstand at man kan kutte ned på sukkermengden, men kutte helt ut kan man jo ikke, usøtet saft blir jo fryktelig surt. Fruktsukkeret vil jo også like fullt være der, så det er strengt tatt ikke noe bedre enn å gi f eks utvannet juice.

Om hun har gitt saft fra 6 mnd fordi babyen ikke ville ha vann, har hun vel gjerne gitt opp for tidlig. Og helst gjort seg selv en bjørnetjeneste.

Min eldste ville heller ikke ha vann når han var baby, men jeg ga ikke saft eller juice i stedet for. Da fikk det heller holde med det han fikk av morsmelk.

Skrevet

Å bruke saft som tørstedrikk er verken bra for helsa eller for tennene!

Enig med hun over. Her har foreldrene gjort seg selv en DIGER bjørnetjeneste. De færreste barn er umiddelbart glad i vann og de mÅ vennes til Å drikke vann. Kun latskap som gjør at disse foreldrene har tatt den enkleste veien.

Å gi ungene saft eller juice som eneste tørstedrikk er i mine øyne helt feil!

Skrevet

Hi her.

Trodde jeg kom til å få mye kjeft som la meg oppi dette nå :) Men godt å se det er flere som er enige med meg. Hun spør meg om råd om alt, siden dette er det første barnet hennes, men gadd ikke å høre når jeg sa det tok tid før de likte vann noen ganger. Ofte drikker barnet hennes 2 flasker med saft før leggetid + en flaske med melk i sengen..

Skrevet

Siden hun har allerede spurt deg om råd så kan du si at det tar litt tid å venne barna til å drikke vann, men av hensyn til helsa og tenner så burde de begynne med det nå ellers så kan de komme til å slite senere.

Skrevet

Er hjemmelaget saft mye sunnere enn kjøpesaft?

Vi gir sukkerfri saft en gang i blant til våre barn, men har en i familien som har gitt hjemmelaget saft til barnet sitt nå siden han var 6 mnd, og hun misunner meg for at mine barn liker vann og ikke hennes. Dette sier hun stadig vekk. Kjenner det vrir seg litt i magen når hun pøser på med saft til barnet sitt...

Hun burde venne barnet sitt til å drikke vann, og du burde slutte å gi barna dine sukkerfri saft. Om man skal servere barna saft bør de få "vanlig" saft med sukker i, og ikke kunstig søtet.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/gi_barna_sunne_drikkevaner

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/barn-/Sider/default.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...