Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Spurte hva svigerinna mi ønska seg til barnet sitt, og hun hadde kun 1 ønske, det var en dress til 600 kr, men den var på salg til litt under 400 nå så den ville hun ha. Var ikke det litt dyrt i bursdagsgave? Vi pleier å få rundt 200 til våre barn.. I tillegg er jeg student så er ikke akkurat rik.
Gjest Filifjonka Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Ingen kan _forlange_ en gave. En gave er noe man _får_, fordi giver av en eller annen grunn _velger_ å gi noe. Jeg synes det er helt greit å svare ærlig når man blir spurt hva man ønsker seg, både på egne og barnas vegne. Men derfra og til å _forlange_ at det må være den spesielle tingen - det går ikke. Er dressen for dyr, så kjøper du noe annet. Blir hun sur, er det hennes problem.
Mrs. Bouquet Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Er det et tantebarn høres det ut som en normal sum. Men du kan jo si at dere må kjøpe en billig presang nå som dere ikke har så mye ekstra penger å rutte med.
Gjest irismor Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Hvis du får for 200.- fra de til deres barn så kjøper du for 200.- tilbake. Greit å holde seg på nogenlunde samme pris.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 I vår familie er 200 kr normal sum til nieser/nevøer. Dere velger selv hvor mye dere vil gi, men det kan jo være greit å enes om en sum innad i familien.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Ja, hun kjøper alltid klær fra H&M så det er derfor jeg vet det er 200 kr vi får i gave. Det er greit nok det, men da synes jeg det blir feil å forlange det dobbelte tilbake..
Gjest irismor Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Blås i hva hun forlanger! Kjøp det som passer dere å gi, gaver er noe man får ikke krever. Kjøp fra H&M hvis det duger å gi til dere så duger det å få det i gave også. Ikke noe galt med klær fra H&M
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #8 Skrevet 27. januar 2012 Jeg syns det er vanlig å bruke 3-400 kr i gave til tantebarn. Når det er sagt skriver du at hun ønsker seg dette til sitt bar. Altså har hun EN unge og du skriver at du får gave for 200 kr til DINE unger. Altså har du FLERE unger hun må kjøpe til. Hvor mange unger har du som hun kjøper til ? Og hvor mye penger bruker hun da til sammen?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #9 Skrevet 27. januar 2012 Når det er sagt skriver du at hun ønsker seg dette til sitt bar. Altså har hun EN unge og du skriver at du får gave for 200 kr til DINE unger. Altså har du FLERE unger hun må kjøpe til. Hvor mange unger har du som hun kjøper til ? Og hvor mye penger bruker hun da til sammen? ..................er det mulig å være så gnien?????????
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #10 Skrevet 27. januar 2012 Når det er sagt skriver du at hun ønsker seg dette til sitt bar. Altså har hun EN unge og du skriver at du får gave for 200 kr til DINE unger. Altså har du FLERE unger hun må kjøpe til. Hvor mange unger har du som hun kjøper til ? Og hvor mye penger bruker hun da til sammen? ..................er det mulig å være så gnien????????? Gnien?? Er ikke gnien i det hele tatt og har faktisk kjøpt den gaven hun ønsket nå.. Til tross for at samboeren min (broren hennes) verken fikk gave nå når han nettopp fylte året og han fikk heller ingenting i fjor! Synes faktisk 400 er mye å bruke på gave til en 1-åring når jeg er student og samboeren min er lærlig og vi har to barn å forsørge.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #11 Skrevet 27. januar 2012 Spurte hva svigerinna mi ønska seg til barnet sitt, og hun hadde kun 1 ønske, det var en dress til 600 kr, men den var på salg til litt under 400 nå så den ville hun ha. Var ikke det litt dyrt i bursdagsgave? Vi pleier å få rundt 200 til våre barn.. I tillegg er jeg student så er ikke akkurat rik. Nei, jeg synes ikke dette var en spesielt dyr gave til et tantebarn. Dessuten; du SPURTE hva hun ønsket seg, og du fikk et svar. Hvis du ikke likte svaret, så skulle du kanskje ikke spurt? Du kan ikke spørre hva de ønsker seg og så etterpå bestemme deg for at svaret ikke var "riktig" i dine øyne:)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Når det er sagt skriver du at hun ønsker seg dette til sitt bar. Altså har hun EN unge og du skriver at du får gave for 200 kr til DINE unger. Altså har du FLERE unger hun må kjøpe til. Hvor mange unger har du som hun kjøper til ? Og hvor mye penger bruker hun da til sammen? ..................er det mulig å være så gnien????????? Gnien?? Er ikke gnien i det hele tatt og har faktisk kjøpt den gaven hun ønsket nå.. Til tross for at samboeren min (broren hennes) verken fikk gave nå når han nettopp fylte året og han fikk heller ingenting i fjor! Synes faktisk 400 er mye å bruke på gave til en 1-åring når jeg er student og samboeren min er lærlig og vi har to barn å forsørge. Jeg skrev #8 men ikke #9 Hvordan går det an? Men uansett bruker hun da 400 kr på deres barn så dere bruker da like mye. Er vel greit det? Kjøpte mannen din gave til søsteren sin da hun hadde bursdag?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 Jeg mente ikke at hi var gnien, men alle de som tenker at man fordeler en husstandspris på antall barn. Hilsen #9
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Jeg mente ikke at hi var gnien, men alle de som tenker at man fordeler en husstandspris på antall barn. Hilsen #9 #8 her. Jeg gjør ikke det, men syns HI var urimelig når hun spør hva svigerinnen ønsker til ungen for så å bli så sur over svaret. Spesielt når det ikke var så dyrt en gang. Da mener jeg at hun heller holder munn, tar lærdom og ikke spør neste gang når hun ikke vil høre svaret.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 Når det er sagt skriver du at hun ønsker seg dette til sitt bar. Altså har hun EN unge og du skriver at du får gave for 200 kr til DINE unger. Altså har du FLERE unger hun må kjøpe til. Hvor mange unger har du som hun kjøper til ? Og hvor mye penger bruker hun da til sammen? ..................er det mulig å være så gnien????????? Gnien?? Er ikke gnien i det hele tatt og har faktisk kjøpt den gaven hun ønsket nå.. Til tross for at samboeren min (broren hennes) verken fikk gave nå når han nettopp fylte året og han fikk heller ingenting i fjor! Synes faktisk 400 er mye å bruke på gave til en 1-åring når jeg er student og samboeren min er lærlig og vi har to barn å forsørge. Jeg skrev #8 men ikke #9 Hvordan går det an? Men uansett bruker hun da 400 kr på deres barn så dere bruker da like mye. Er vel greit det? Det blir da ikke riktig. Da får jo noen av barna mye dyrere gaver enn sine søskenbarn. Barn bryr seg vel ikke om at den husstanden har færre barn enn den, så derfor fikk du desverre en billig gave gitt.
Kamomille Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Hvis du egentlig har bestemt deg på forhånd for å gi en gave til en gitt pris, så er det vel egentlig litt dumt å spørre åpent hva de ønsker seg? Hvis du ikke vil ha et ærlig svar, så slutt å spør!
Patetica fåkksi Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Jeg syns 200,- til eneste tantebarn, på tantebarnets aller første bursdag, høres veldig lite ut. Og HI, du høres sur ut som omformuleres hennes ønske til noe hun "forlanger".
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Det blir da ikke riktig. Da får jo noen av barna mye dyrere gaver enn sine søskenbarn. Barn bryr seg vel ikke om at den husstanden har færre barn enn den, så derfor fikk du desverre en billig gave gitt. Hvordan mener du at de skal vite at den var billigere da?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Vi fikk 200 kr da vi bare hadde et barn også, så det er vel samme om vi har et eller to barn.. jises! Hun er gnien, sånn er det bare. Og selvfølgelig fikk hun gave hos oss! Samboeren min fylte rundt tall også, og hun var her i selskap og alt, men ingen gave.. synes bare det er rart..og gnient....
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Det blir da ikke riktig. Da får jo noen av barna mye dyrere gaver enn sine søskenbarn. Barn bryr seg vel ikke om at den husstanden har færre barn enn den, så derfor fikk du desverre en billig gave gitt. Hvordan mener du at de skal vite at den var billigere da? De snakker vel sammen, ihvertfall når de blir større. Jeg har en kusine som er ett år eldre enn meg. Når vi vokste opp, fikk vi alltid like gaver av bestefar, men hun fikk alltid noe ekstra i tillegg. Tror du ikke jeg visste det?????
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #21 Skrevet 27. januar 2012 Vel.. om noen spør meg hva barna ønsker seg, så passer jeg altid på å gi tips om ting i ulike priskategorier, nettop fordi jeg jo ikke vet alltid hvor dyr gave de ønsker å gi. Ofte er det jo heller ikke prisen så viktig, heller at man gir noe man tror blir satt pris på- om det ligger litt over eller under prisen man i utgangspunktet hadde tenkt seg.. å gjøre forskjell på barn med få og barn med mange søsken blir helt søkt i mine ører... Det at hun KUN sa EN ting barnet ønsket seg syns jeg er litt dårlig gjort egentlig, det vil si at hun faktsik gir signal om at hun går utfra at du vil bruke (minst) 400 kroner på en gave... Når man spør hva man ønsker seg i gave, så risikerer man å få tips man ikke har råd til eller ikke ønsker å gi. Det må man bare være forberedt på, og hvis man føler man ikke kan gi noe annet enn ønskene man får bør man uansett la være å spørre! Samtidig, om man ønsker seg noe, må man være åpen for at man kanskje ikke får dette likevel, (noen spør jo for å kamulfere at man faktisk allerede har gaven klar og UANSETT aldri, aldri bli skuffet fordi du ikke fikk det du ønsket deg! Blir din svigerinne skuffet el. l., så er det hennes problem, man må kunne gi det man ønsker selv uansett om man spør hva mottaker ønsker seg eller ikke!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2012 #22 Skrevet 27. januar 2012 Tenker dere virkelig slik? Når noen gir dere en gave er det summen de har brukt på gaven som er viktig? Man gir det man vil og har råd til. Syns det er helt feil å blakke seg fordi noen ønsker en gave man i utgangspunktet ikke har råd til. Her syns jeg du egentlig skulle ha kjøpt et gavekort på den aktuelle butikken på 200 kr så kunne hun lagt i resten selv. Vær ærlig å si dere desverre ikke hadde råd til mer. Syns mange er kravstore.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå