Gå til innhold

1.klassing og fritidsaktivitet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noe å tenke på og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

1.klassingen min begynte på Taekwondo i høst. Graderte til jul og fikk gult belte. Det jeg reagerer på er at han er så innmari trøtt og sliten på treningen at han er ukonsentrert og surrer og roter mye. Gir liksom ikke det han. Gjør øvelser sånn halvveis om han i det hele tatt prøver på dem.

Men når vi i helgene trener hjemme så gir han alt og sparker og står i.

I går toppet det seg litt. Det har etter jul kommet en del nye barn og foreldre. I går satt det 3-4 nye foreldre ved siden av meg og dem kommenterte høylydt at dem mente sønnen min burde bli sparket ut av klubben. Hadde ikke noe der og gjøre når han ikke kunne "oppføre" seg. Jeg ble jo kjempe lei meg og sleit med å holde munnen lukket, men klarte det så vidt det var. Han plaget ingen, gjespet og surret litt for seg selv.

I går var det ekstremt mye støy og mange urolige barn. Tror nok det var en kombinasjon av mange nye barn og at vi hadde en annen trener enn normalt.

Det var til og med et par av de som hadde holdt på lengst som sto og tulla med hverandre og det gikk ut over de andre som sto rundt dem. Det ble ikke kommentert av disse foreldrene.

Nå sitter jeg og lurer på om vi skal ta gutten ut av Taekwondoen. Han liker den jo. Sist trening fikk han ikke gått på og da var han lei seg. Det er den eneste treningen han har vært borte fra etter at han begynte.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst tenker jeg at dere må finne ut hvorfor han er så trøtt og gjøre noe med det. Legger hn seg tidlig nok i forhold til når han må stå opp? Rekker han å spise skikkelig før trening? Er treningen for sent om kvelden?

Deretter ville jeg tatt en prat med treneren om hva som kunne hjelpe. Hvis han fortsetter ville jeg også sluttet å være til stede i salen. De fleste unger konsentrerer seg bedre og er mer aktive hvis foreldrene ikke er til stede.

Skrevet

Først og fremst tenker jeg at dere må finne ut hvorfor han er så trøtt og gjøre noe med det. Legger hn seg tidlig nok i forhold til når han må stå opp? Rekker han å spise skikkelig før trening? Er treningen for sent om kvelden?

Deretter ville jeg tatt en prat med treneren om hva som kunne hjelpe. Hvis han fortsetter ville jeg også sluttet å være til stede i salen. De fleste unger konsentrerer seg bedre og er mer aktive hvis foreldrene ikke er til stede.

Glemte å si at han legger seg i normal tid. Treningen er kl. 17 så jeg henter han på SFO og han spiser en skive i bilen på vei til treningen. Rekker ikke å hente han før tidligst kl. 16.30

Han var sånn i barnehagen også, veldig sliten til tider. Har vært til sjekk på sykehuset, da fastlegen ikke fant noe, men dem fant ikke noe galt med han. Han bare er sånn.

Har lurt litt på den der med å ikke være til stede ja. Pappan kan ikke være med for da skal han bare tulle med han. Kanskje jeg skal prøve å sitte i garderoben under treningen.

Har ikke så lyst til å la han slutte da han synes det er gøy. Hadde det ikke vært for at jeg har div. kropslige problemer så hadde jeg seriøst vurdert og begynne med dette selv

Skrevet

Glemte å si at han legger seg i normal tid. Treningen er kl. 17 så jeg henter han på SFO og han spiser en skive i bilen på vei til treningen. Rekker ikke å hente han før tidligst kl. 16.30

Han var sånn i barnehagen også, veldig sliten til tider. Har vært til sjekk på sykehuset, da fastlegen ikke fant noe, men dem fant ikke noe galt med han. Han bare er sånn.

Har lurt litt på den der med å ikke være til stede ja. Pappan kan ikke være med for da skal han bare tulle med han. Kanskje jeg skal prøve å sitte i garderoben under treningen.

Har ikke så lyst til å la han slutte da han synes det er gøy. Hadde det ikke vært for at jeg har div. kropslige problemer så hadde jeg seriøst vurdert og begynne med dette selv

Bruk tiden til litt egentrening. En rask tur eller styrketrening i garderoben :-)

Skrevet

Kanskje det er for tidlig for han? Datteren min er like gammel, hennes fritidsaktivitet begynner kl 18. Slik at hun får slappet av på sofaen, spist middag og "surret" litt rundt før vi må dra. Før begynte denne aktiviteten 17, og da var hun ukonsentrert tørst og sulten..

Det er jo FULL fart på SFO, så kanskje han rett og slett er for sliten?

Skrevet

Har du ingen mulighet til å hente han litt tidligere akkurat den dagen? Jeg tror også det kan hjelpe om han får slappa litt av før trening. Ellers ville jeg prøvd å vurdere hvor trøtt han er fra gang til gang, og virker han for sliten så hadde jeg droppa trening de dagene.

Min erfaring med både egne og særlig andres barn (siden jeg kan observere dem) er at de oppfører mye bedre når foreldrene ikke er tilstede. Gå deg en tur, sitt i garderoben, men ikke vær tilstede.

Og gi blaffen i hva andre foreldre måtte mene. Noen er så hårsåre og tror verden skal tilpasses deres barn. Taekwondo er supert for urolige og ukonsentrerte smågutter med masse energi. De lærer jo nettopp selvkontroll og jeg vil si det er trenerens ansvar å holde ro, med mindre de har sagt at foreldrene skal delta som hjelpetrenere.

Skrevet

Takker for svar.

Skulle ønske jeg kunne hentet han tidligere disse dagene. Desverre går ikke det da jeg må jobbe til kl. 16. Ser jo at kort dag på SFO treningsdagene, men ser ikke helt at det er mulig å få til. Har ingen til å hente han.

Jeg holder også en knapp på at foreldre i treningssalen ikke alltid er så lurt. Desverre trengs det hjelp av foreldrene under treningen.

Tenker jeg skal ta en prat med treneren neste gang jeg ser han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...