Gå til innhold

Diskusjonen har startet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren min skal ha barn, men blir ikke enige om hvilket etternavn barnet skal ha. Jeg vil ha mitt, å han vil ha sitt. Begge går an, men da vil begge ha sitt navn bakerst, siden det er det som brukes! Jeg er den eneste som bringer mitt navn videre, mens han har 5 brødre.

Har dere en mening jenter ? :P Bør jeg gi meg på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg og samboeren min skal ha barn, men blir ikke enige om hvilket etternavn barnet skal ha. Jeg vil ha mitt, å han vil ha sitt. Begge går an, men da vil begge ha sitt navn bakerst, siden det er det som brukes! Jeg er den eneste som bringer mitt navn videre, mens han har 5 brødre.

Finn ut hvem som har det mest skjeldne navnet. Heter han Hansen, Nilsen og du noe som ikke er så vanlig hadde jeg ikke gitt meg uansett! Hvorfor i alle dager er det mannen som skal videreføre sitt navn? Damer har da like stor tilknyttning til etternavnet sitt som menn!

Skrevet

Her går det på hvorvidt vi skal ha bindestrek i etternavnet eller ikke....

Jeg har et kort etternavn, som helt klart passer best først da hans er langt og sjeldent (bare hans fam. som har det). Det er en selvfølge at hans navn står sist... Men... Jeg ønsker bindestrek, da er jeg sikker på at mitt blir brukt og ikke bare "bokstav,punktum,hans etternavn", han vil helst la sitt stå alene.

-Er litt usikker på hvor hardt jeg gidder å kjempe denne kampen, så forstår hva du mener ;)

Skrevet

Hei.

Finn ut hvem som har det mest skjeldne navnet. Heter han Hansen, Nilsen og du noe som ikke er så vanlig hadde jeg ikke gitt meg uansett! Hvorfor i alle dager er det mannen som skal videreføre sitt navn? Damer har da like stor tilknyttning til etternavnet sitt som menn!

Han heter Moum og jeg Fredriksen

Gjest LonleyGirl
Skrevet

Fineste blir da Baby Moum Fredriksen syns jeg :)

Skrevet

Enig med Baby Moum Fredriksen. Har dere ikke giftet dere så er det vel naturlig at det er ditt etternavn som står sist? ...eller? Det er hvertfall sånn vi har gjort det.

Skrevet

Modum Fredriksen "klinget" best ja!

Bruk evt bindestrek, da blir barnet "tvunget" til å bruke begge navnene i signaturer, offesielle papirer etc... ;)

Skrevet

Hei.

Han heter Moum og jeg Fredriksen

Moum 325

Fredriksen 6884

Da tenker jeg Moum hadde blitt etternavnet.

Skrevet

Vi har begge relativt sjeldne etternavn, og ungene har fått hans, og hans alene da begge er lange.

Det fordi det var viktigere for meg at ungen ble døpt i "min" dåpskjole enn å ha mitt etternavn.

Nå ser jeg at ungene synes det er litt trist at mamma ikke heter det samme som ungene.

Navn kan endres i ettertid.. vi kunne ikke gjøre om dåpen for å bruke vår kjole hehe

Skrevet

Dette er en evig kamp hos oss... Han har et etternavn som 120 personer har jeg har et som er fredet, dvs man kan ikke ta det navnet om man ikke blir født inn eller giftet inn og det er 75 personer som har det navnet.

Vi endte på bindestrek med nr 1 for å bare få det gjort, tanken var at vi skulle enes om et navn alle skulle ha når vi giftet oss. Vi er ikke gift enda og vi venter nr 2.

Han nektet å la meg ha navnet til slutt, men foreslo selvfølgelig mitt navn sist med bindestrek, noe som gjør at mitt navn ikke vises i papirer for hans navn er så langt at det ofte ikke er plass. Flybilletter feks. Da ender alltid barnet med å ha bare hans navn...

Som noen skriver over her så vare det ikke så nøye for de fikk bestemme noe annet, dåpskjole el.lign.

Men her kommer jeg igjennom med veldig lite egentlig... FRUSTRERENDE......

Skrevet

Hei.

Hvorfor kan dere ikke lage ett etternavn av dem, med bindestrek? Da regnes det nemlig som ett.

Skrevet

Hei.

Hvorfor kan dere ikke lage ett etternavn av dem, med bindestrek? Da regnes det nemlig som ett.

Jeg syns det med bindestrek var en veldig godt ideè! Det skal jeg ta med meg til samboeren min. Da blir jo begge navnene brukt!

Skrevet

Dette er en evig kamp hos oss... Han har et etternavn som 120 personer har jeg har et som er fredet, dvs man kan ikke ta det navnet om man ikke blir født inn eller giftet inn og det er 75 personer som har det navnet.

Vi endte på bindestrek med nr 1 for å bare få det gjort, tanken var at vi skulle enes om et navn alle skulle ha når vi giftet oss. Vi er ikke gift enda og vi venter nr 2.

Han nektet å la meg ha navnet til slutt, men foreslo selvfølgelig mitt navn sist med bindestrek, noe som gjør at mitt navn ikke vises i papirer for hans navn er så langt at det ofte ikke er plass. Flybilletter feks. Da ender alltid barnet med å ha bare hans navn...

Som noen skriver over her så vare det ikke så nøye for de fikk bestemme noe annet, dåpskjole el.lign.

Men her kommer jeg igjennom med veldig lite egentlig... FRUSTRERENDE......

Da hadde jeg ikke gitt meg! å viderefør det navnet som er "fredet" er vel viktigere enn at mannen din sin stolthet får seg en liten knekk.

Her var det desverre omvendt, Rundt 170 med mitt etternavn og under 30 med hans navn. Så da vant desverre han, mitt etternavn er barnets mellomnavn.

Skrevet

Ja, jeg er jo selvfølgelig enig, men det er ikke han....

Nei, som sagt, en evig kamp!

Skrevet

Vel så lenge dine argumenetr er best. Antar at dere ikke er gift? I så tilfelle tror jeg det er temmelig enkelt. Ikke send inn navne papirene, da får barnet automatisk mors etternavn :-)

Fortell barnets far at jeg synest han er en dust også !

Skrevet

Vel så lenge dine argumenetr er best. Antar at dere ikke er gift? I så tilfelle tror jeg det er temmelig enkelt. Ikke send inn navne papirene, da får barnet automatisk mors etternavn :-)

Fortell barnets far at jeg synest han er en dust også !

Hahahaha, det skal jeg gjøre! :D

Jeg synes mine argumenter er best: mest sjeldent navn, fredet navn, alle som har dette etternavnet er i slekt. Men han ord er: "Men JEG er ikke enig"

Jeg skal hilse fra deg ja... ;) Hehe...

Skrevet

Her heter våre barn det samme som meg, for vi er ikke gift. Der satt jeg ned foten med en gang. Dessuten.. Blir dere ikke enige, får baby automatisk mors etternavn fra folkeregisteret :)

Den dagen han gubben her i hus gidder å fri, og vi er gift, så heter vi det samme alle sammen, men før den tid, så er det mitt etternavn på barna. Ja, jeg er nok sta, men folk har jo forskjellige meninger, og godt er det, selvom det innimellom byr på diverse konflikter...

Skrevet

Her kommer barnet til å få bare hans etternavn, selv om vi ikke er gift. Vi har jo tenkt å gifte oss med tiden, og da vil jeg også bare ha hans navn. Jeg er litt tradisjonell av meg da.. Synes det er koselig at alle har det samme, og at det bare er ett. Men dersom mor har et veldig sjeldent navn så kan godt bare hennes brukes. I deres tilfelle synes jeg ikke "Fredriksen" er noe å kjempe for. Dersom dere skal ha begge er det best med det lengste til slutt.

Skrevet

Det er selvfölgelig vanskelig, for begge vil jo ha sitt navn.

Hos oss ble det veldig enkelt.

Vi bor i Spania, og her er det vanlig at man bruker begges etternavn- ogsaa naar man gifter seg. Farsnavnet först, og saa morsnavnet. Det er farsnavnet man bruker "offisielt". Det fine er om vi engang flytter til Norge, staar mitt etternavn bakerst, og det er jo det som gjelder der :)

Vinn- vinn for oss, altsaa.

Lykke til med diskusjonen :)

Skrevet

Her får babyen det samme etternavnet som meg, men vi er gift da og jeg tok hans etternavt som siste navn. Vi har begge sjeldne navn og det navnet jeg tok med meg har jeg alltid hatt som mellomnavn uansett. Vi vurderte bindestrek, men i neste ledd igjen, når hu gifter seg eller får barn så risikerer vi at begge navnene forvinner for du tar sjeldent til deg et navn til når du alikevel har "to" etternavn...og velger det kanskje helt bort..

Noen venner av meg gjorde det klart på forhånd at dersom det ble jente skulle mors etternavn stå sist, ble det gutt skulle farens etternavn stå sist...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...