Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Går det an å ha en edruelig debatt om dette, eller blir det bare masse propaganda?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har ett barn som har fått flaske fra fødsel, og ett fullammet barn til 6 mnd. Det er et JÆVLIG styr med de flaskene, i forhold til amming. Her er kun egenerfaring, og ingen propaganda.
Tauriel Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Her ble flaske med mme en "redning". Amming var rett og slett for smertefullt, og pumpingen gjorde at jeg ikke kunne dra ut annet enn akkurat mellom måltidene. Kom ofte hjem med ekstremt melkespreng. Med mme fikk jeg og ungen mer frihet til å dra ut hvor vi ville, hun sluttet og gulpe og fikk mye mindre magevondt.
Mrs. Kaizer Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har ammet 4 barn, men med siste måtte jeg ty til flaske da hun var 7 mnd for da ville hun ikke ammes mer. Jeg ser helt klart flere fordeler med amming enn flasking. Fordelen med amming er: maten er klar for servering, enkelt om natten, slipper å vaske og koke en haug med flasker. Eneste fordelen med flaske slik jeg ser det hvertfall, er at da får en ha puppene i fred. Men nå har jeg ikke hatt noe problem med amming og har stort sett bare synes at ammestundene har vært kos.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har hørt at flaskebarn sover bedre om natten og at de skriker mindre... I tillegg har mor større frihet og far kan melde seg på i større grad..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Min erfaring (har fullammet en baby): Fordeler med amming: Lettvint når det først fungerte (slet i starten). Det beste for babyen (i følge all forskning). Etterhvert ble det en kosestund også. Har alltid med "mat" som er klar til servering. Ulemper med amming: Lekkasjer, sur melkelukt. Brystene føles ikke som mine egne så lenge jeg ammer. Blir bundet til babyen 24/7 en periode (min nektet flaske, det ble slitsomt da h*n var 4-5 mndr og jeg ville ha litt egentid). Melkespreng. Brystbetennelser. Brystene ser ikke fine ut i amme-bh. Jeg har ingen erfaring med flaskebarn, men for min del veier pkt om at amming er best for barnet så tungt at jeg kommer til å fullamme neste baby også dersom jeg kan, til tross for alt det jeg opplevde som ulemper! (Det jeg har opplevd som ulemper er jo tross alt overfladiske bagateller ang utseende og hygiene...) Så lenge amming fungerer er det det beste for barnet!
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Tja, hun ble ammet i 7 uker. Da hadde det vært nok av melk, men veldig slitsomt og jeg hadde betennelse oss for mye melk. Da mini fikk ku melk allergi sluttet jeg jeg orket da ikke legge om hele mitt kosthold og så meg fornøyd med 7 uker. Flaske var en befrielse, jeg fikk egen tid. Hun sov fra 18.13- 09. Gjør det ennå flaske var så greit slapp å finne riktig stilling it med puppen og spurte ned forbi passerende med melken min... Kommer til å amme neste fordi det er best, men etter noen uker kommer jeg definitivt til å supplere med flaske det er så greit Eneste kjipe var at den spesial melken er svin dyr og var litt knot på sykehuset så de ga ikke beskjed om at jeg måtte ha hvit resept før jeg fikk blå så jeg betalte flere tusen kroner som jeg ikke fikk igjen..
Himmel og hav Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har ammet et barn og hatt et flaskebarn ( pumping og mme), så jeg har prøvd begge deler. Fordelene med amming: Praktisk, tilgjengelig og alltid klar mat med riktig temperatur, ingen sterilisering, ingenting å pakke ned eller være redd for å glemme. Ulempene ved amming: Mamma er mat. Hele døgnet om barnet ikke tar flaske ( men stort sett syntes jeg at det bare var stas ), melkespreng i starten, økedøgn og fy søren så lei jeg ble av de stygge ammebh'ene! Fordelene ved flaske: Du vet nøyaktig hvor mye babyen har fått i seg, andre kan mate, det er alltid mer mat om det er et økedøgn. Ulempene med flaske: Vasking, koking, blanding, malt, for stort hull i smokken, for små hull i smokken, alt styret når du skal et sted med termoser, flasker, pulver eller leting etter et sted å varme melka og koke flaskene ( nei, ikke alle restauranter og hoteller er like behjelpelige!). Vente på at melka er passe varm kl. 3.47 når du har en på armen som vil ha mat Nå, og du bare vil sove For meg var amming rene ferien i forhold til flaske, så jeg var så glad da jeg fikk til ammingen med nr. 2
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Har prøvd begge deler og om jeg skulle hatt flere barn hadde jeg valgt flaskene fra starten! Min første var flaskebarn av ulike årsaker, mens andremann skulle jeg amme. Helt klart er det mer tungvindt med flasker, men siden jeg har veldig små bryst (les flate) så har jeg små melkelager. Dette gjor til at når jeg først kom i gang etter nesten 2 mnd med såre og blødende brystvorter måtte amme gutten en gang i timen og oftere ved økedøgn. I tillegg til at jeg ammet så ofte hadde jeg en som elsket å ligge ved puppen og brukte laaang tid på å spise, så satt gjerne i opp til en time.. Så jeg gjore ikke annet de 4 første mnd, både dag og natt. Rett før han var 4 mnd gikk jeg over til delamming, men etter en stund forsvant melka helt. Men hadde jeg hatt større bryst/melkelager hadde jeg nok sikkert ikke hatt samme problem og hadde nok sikkert fortsatt lenger..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Den absolutt største fordelen med flaske er at pappa kan ta del i kosen! Det er nettopp da man knytter sterkest bånd mellom seg og barnet og det er bare flott at faren kan ta del i dette Men hadde jeg kunnet amme så hadde jeg selvfølgelig gjort det, siden morsmelk er det beste barnet kan få.
Brillefint - Jadda! Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Har bare ammet - og er veldig for amming. Signerer alle fordeler. De ulempene jeg opplevde: - vanskelig å kombinere med jobb (jobber langt hjemmefra) - mine unger har spist hver andre time så lenge de har vært ammet - det er minimum 12 amminger i døgnet - og da skal jeg love dere at det ikke var mye kos bestandig... - brystbetennelse er GRUSOMT!!!! Har en nå som bare ALDRI vil gi seg (er på andre uka). Har ikke feber, men AU!!! - tilstoppede melkeganger er omtrent akkurat like ille - fordi man må tømme brystet godt ved hver amming. Masse styr med nesespray, varming av risposer, oppvarming av bryst, babyen må få suge leeeenge slik at brystet blir helt tomt... + evt pumpe litt etterpå. I tillegg har jeg lært meg x-antall forskjellige ammestillinger - for å få tømt brystet best mulig... Og dette hver andre time hele dagen - og helst to ganger per natt.. Kjempeartig når man endelig fikk en sovebaby som nesten ikke lar seg vekke på natta... Bittelitt ammefrustrert her jeg sitter.... Meeen, det går over. Hun er jo bare 4 uker. Alt løser seg etterhvert - når tilbud og etterspørsel har stabilisert seg.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har ammet mine tre fordi det var det beste for barna, helsesøster ba meg stole på brystmelka . Fikk en unge som sov døgnet rundt, jeg trodde hun var veldig rolig og snill, men jeg hadde masse melk, men null næring i den, så jeg holdt på å sulte i hjel jenta med helsesøsters velsignelse! Vel ble fort en stopp når jeg leverte prøve på sykehuset og fant ut at det var null næringsinnhold i melka! Med de andre to har jeg prøvd å amme, med det resultat at de har ligget til puppen så å si døgnet rundt, natt som dag.. Så denne gangen blir d flaskebaby på meg, jeg tar gjerne styret med å koke flasker, og få ha puppene mine i fred i det minste et par timer i strekk på natta, så jeg får sovet i tillegg til å være foringsautomat!
✿Hildegirl er hjemmemamma✿ Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Det er helt klart supert at muligheten flaske eksisterer, for de som ikke har noe valg. Amming er jo bevist å være det beste for barnets helse og mulig også fremtidig inteligens, så jeg synes alle bør prøve å få til det først. Det er slik at hudkontakt roer barnet fortest og morsmelk har en mild smertestillende effekt, så her er det bare å dra frem puppen de som kan. Far kan vel saktens gi litt mm på flaske om mor vil det, eller vente noen måneder, for å gi fast føde. Om mor ønsker kan hun alltid pumpe. For eksempel for å ha med noe sted hvor hun ikke vil eller kan amme, eller om hun må vekk fra barnet en kort eller lang stund og andre skal mate. Det er også mulig å bytte til eller supplere med mme i en slik situasjon. Større frihet til å velge, altså. Om hun ikke ammer er hun bundet til flasken, og kan ikke ombestemme seg senere. Amming kan være mye lettere på en hytte, ferie, eller bare en gåtur i fjellet. For eksempel har jeg ofte ammet gående, med den lille i bæresjal. Melka er alltid riktig temperert, og klar for serverng. Man slipper mye styr om natten, og amming vekker mor og barn mindre enn flaskemating gjør. Ellers er vel det meste nevnt. Og barn på mme blir det også folk av.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har bare ammet, og tenker at den største fordelen med flasker må være muligheten for å dele på ansvaret. å kunne få sove en hel natt for eksempel... det hadde vært himmelen. Samtidig er jo amming det enkleste når man selv er sammen med barnet (og når den er vel etablert og man ikke sitter med puppen ute i timesvis i strekk lenger - enda en fordel med flaske kanskje). Og dette gjelder jo for mesteparten av tiden.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Her ble det flaske etter mye styr med amming. Ulemper med flaske: -Er for folk flest vaskingen og steriliseringen( ikke for meg da jeg hadde 14 stk;) - Du må ha med deg litt ekstra i stelleveska som termos med varmt vann hvis du ikke er på et sted hvor det er mulighet for å varme melkeflaska. - Må passe mere på at baby bæsjer ofte nok og bruke en del malt, da mme er litt tyngre å fordøye. positive med flaske: - Ser hvor mye baby får i seg(for meg var det veldig betryggende, da det hadde vært mye styr med ammingen) - Pappan kan ta del i matingen;) Så man kan dele litt på det. - At babyen ble god og mett og våknet sjeldnere om natten(gjelder ikke alle kanskje;) - fikk veldig fort rutiner på matingen kontra mat hver time. Dette er egne erfaringer da og jeg sleit mye med ammingen. Så opplevde å bruke flaske som reine ferien
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Jeg ammet første og flasket siste. Min erfaring med dette er at ved amming så hang ungen på meg hele tiden. Jeg fikk ikke en time for meg selv og oppe flere ganger om natta. Han var totalt avhengig av meg. Den yngste fikk flaske av flere grunner, da kunne pappa også gi mat, jeg fikk litt tid for meg selv inn i mellom, ga ikke så ofte mat, sov hele natta.
Ulykkesfuglen=lykke aug-11 Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 Jeg ammet til han var 4mnd. Beg med tilleggpå flaske ganske tidlig, så han vle vandt til den. Jeg sluttet å ammen pga jeg fant ut at det kom ikke så mye ut. Og han ville ha mat hver time. Og han gikk veldig lite opp i vekt. Så da måtte jeg bare peise på med mme. Amming: -er for aming men til et visst punkt. Synes det var litt trist å miste kosen. -følte brystene mine henger og de passer ikke inn i mine vanlige bher lenger, de virker mindre. - måtte kjøpe div ammmeklær og kunne ikke gå med hva jeg ville som kjoler og div. (dårlig argument kanskje). -ja maten er med deg over alt. Flaske: -poden sover 5 av 7 netter rundt. -legger på seg godt og normalt. - ja det er litt styr med å vaske, men heller vasking framfor at han ikke akal få i seg nok. - må alltid huske å ta med flaske og pulver, men har ikke glemt det til nå;0).
Mrs. Bouquet Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 Hvorfor drar dere med dere termos og pulver? Er det bare jeg som bruker de ferdigkartongene. De holder romtemperatur og fungerer helt fint. Bare å helle i flaska og gi.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har ett flaskebarn og ett diebarn. Jeg synes ikke det er så stor forskjell jeg. Begge to har sovet like godt. De har likt antall måltider pr døgn. Flasker er ikke mer styr enn ammeproblemer spør du meg! Jeg var ikke borte fra hverken flaske eller diebarnet de første månedene uansett. Hvis jeg får en tredjemann blir det nok amming. For meg spiller det ingen rolle, men siden de sier det er best for babyen så blir det vel det da. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Går det an å ha en edruelig debatt om dette, eller blir det bare masse propaganda? Min erfaring (har fullammet en baby): Fordeler med amming: Lettvint når det først fungerte (slet i starten). Det beste for babyen (i følge all forskning). Etterhvert ble det en kosestund også. Har alltid med "mat" som er klar til servering. Ulemper med amming: Lekkasjer, sur melkelukt. Brystene føles ikke som mine egne så lenge jeg ammer. Blir bundet til babyen 24/7 en periode (min nektet flaske, det ble slitsomt da h*n var 4-5 mndr og jeg ville ha litt egentid). Melkespreng. Brystbetennelser. Brystene ser ikke fine ut i amme-bh. Jeg har ingen erfaring med flaskebarn, men for min del veier pkt om at amming er best for barnet så tungt at jeg kommer til å fullamme neste baby også dersom jeg kan, til tross for alt det jeg opplevde som ulemper! (Det jeg har opplevd som ulemper er jo tross alt overfladiske bagateller ang utseende og hygiene...) Så lenge amming fungerer er det det beste for barnet! Går det an å ha en edruelig debatt om dette, eller blir det bare masse propaganda? Dessverre blir det alltid mye propaganda da vi lever i ammenasjonen Norge og t.o.m myndighetene forsøker å skjule andre altrnativ. Les bl.a norsk forkning http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233 Googler du breastfeeding not best får du også masse info. Ang dette med flaskevasking og koking tar dette rundt 15 min pr dag sålenge en har utstyret som eks microsterilisator og nok flasker. Man kan også blande opp døgndoser for så å varme dem når de trengs. Les http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf Syntes familier må få velge det som passer best for dem uten at ute fleste de skal "stemple" dem som at de ikke gjør det beste for barnet sitt. Er nok i mange tilfeller ikke et valg heller, men noe som må til.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #21 Skrevet 26. januar 2012 Kom et ekstra sitat der som ikke skulle med... 12.11
Mandalas Skrevet 26. januar 2012 #22 Skrevet 26. januar 2012 Jeg syns amming var veldig negativt og flaskemating veldig positivt. Det er helt ulikt hvordan vi opplever dette med amming, og det er dermed ikke noe fasitsvar på hva som har flest fordeler eller ulemper.
lille sprelle Skrevet 26. januar 2012 #23 Skrevet 26. januar 2012 Min egen erfaring er at det var en glede å endelig kunne gå over til fullamming og slippe alt med flasker og styr. Det til tross for en god del brystproblemer. Maten var alltid ferdig oppvarmet, ingen vask av flasker osv. Jeg tror mitt barn har vært mindre syk pga lang tids amming. Barnet hadde en veldig dårlig start på livet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå