Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hva skjer dersom det tar lang tid før en MA blir oppdaget? Vil kroppen ordne opp selv til slutt?
Ørna m/2 ørnebarn pp1 Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Det er individuelt. Til syvende og sist vil man oppleve smerte og blødninger, selv om kroppen kanskje ikke "kvitter" seg med alt. Jeg opplevde en ma i uke 10 og fostret hadde dødd en gang mellom uke 6 og 8. Jeg oppdaget det ved en pitte liten blødning, og valgte å ta kontakt med jordmor som sendte meg videre til ul. Der ble jeg innlagt og fikk piller pga at kroppen ikke hadde ordnet opp av seg selv. Langt og krunglete svar, men jeg håper du fikk svar på det du lurte på
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar! Leit å høre historien din
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Som oftest vil kroppen klare å ordne opp selv. Men det finnes tilfeller der en spontan abort aldri kommer i gang, og det har vært rapportert tilfeller hvor kvinner har gått nesten til termin uten at det er blitt oppdaget at fosteret ikke finnes (BO) eller er dødt på et tidlig stadie. Men dette er sjeldent, og ikke noe man skal gå å tenke på. Antallet MA'er har jo gått opp, og SA'er gått ned etter at UL ble tilgjengelig. Før gikk kvinner gravide til det kom ut av seg selv, uten at de ante om det var liv eller ikke. Nå får man sjekket ståa før det kommer ut av seg selv. Og siden det finnes medikamenter og kirurgi til å rydde opp velger de fleste å slippe å vente på at kroppen skal fikse jobben.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 I de tilfellene kroppen ikke ordner opp selv, så vil man jo før eller siden oppdage det ved at magen ikke vokser, man får vondt, blør eller annet som gjør at man mistenker noe galt. Da vil man evt få hjelp til å få fosteret ut, enten medisinsk eller ved inngrep. Det er jo ikke alltid alt kommer ut vha medisinsk behandling heller- hos meg ble endel av morkaka og slimhinnen sittende igjen, slik at jeg endte med utskrapning til slutt. Jeg oppdaget MA i uke 14, der fosteret sannsynligvis døde 1-2 uker før. En venninne av meg gikk lenge med dødt foster i kroppen uten å vite det, men hun ble til slutt veldig syk, med infeksjon og feber osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå