Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg venter barn i slutten av august, og er student. Om somrene pleier jeg å jobbe i en dagligvarebutikk, men lurer på om jeg skal ta meg fri denne sommeren. Er jo mange som får diverse plager på slutten av svangerskapet, så når jeg ikke MÅ jobbe er det kanskje like greit å la være? Spørsmålet er da, om jeg sier ja til å jobbe, kan jeg fortsatt bli sykemeldt dersom det er nødvendig når jeg bare er sommervikar?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 nei, du må ha jobbet et par mnd for å ha krav på sykepenger.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Ok, hva skjer om jeg blir syk da? MÅ jeg jobbe siden jeg i utgangspunktet har sagt ja? I såfall tør jeg ikke
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 nei nei nei, du må ikke gobbe, du får bare ikke betalt når du er syk
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 nei, du trenger ikke jobbe, men du får ikke lønn heller
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Jeg ventet barn i midten av august i fjorsommer, og jeg jobbet på et aldershjem. Jeg hadde en avtale med ledelsen om at jeg jobbet så lenge jeg klarte. Fem uker før terminen ble det for tungt, og jeg sa ifra om at jeg ikke klarte mer jobbing. Det var helt greit, men jeg ble oppfordret til å gå til legen og be om å bli sykmeldt. Jeg ble sykmeldt, og fikk utbetalt sykepenger for de vaktene jeg på forhånd hadde tatt på meg Ingen kan tvinge deg til å jobbe hvis du er syk, og de fleste viser forståelse for en høygravid kvinne
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Arbeidstaker For å få rett til sykepenger må du må være arbeidsufør på grunn av en funksjonsnedsettelse som klart skyldes egen sykdom eller skade, du må ha vært ansatt i minst 4 uker og du må tape pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførheten. Det er et vilkår at inntektsgrunnlaget for sykepenger utgjør minst femti prosent av grunnbeløpet (1/2 G). (sakset fra nav.no)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå