Gå til innhold

Noen som bor trangt her og som kan gi tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat kjøpt leilighet på 63 kvadratmeter. To voksne og ett barn på 4 år.

Noen som bor slik og kan gi tips om lure praktiske løsninger for å leve bra på så liten plass?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er umulig, dessverre. Vi var to voksne på 67 kvm. og måtte flytte før vi gikk på veggene.

Skrevet

Det går fint det,

Loftseng, ta i bruk høyden.

Ha minst mulig ting og tang.

rotere på lekene, ha noe i boden og bytt på.

ha det rydding.

Skrevet

Alt mulig kan brukes til oppbevaring. Bygg seng på kjøkkenmoduler (skap) eller kjøp seng m skuffer under. Kistebord. Puff med oppbevaring under lokket.

Og rydd ofte...

Skrevet

Det går fint det,

Loftseng, ta i bruk høyden.

Ha minst mulig ting og tang.

rotere på lekene, ha noe i boden og bytt på.

ha det rydding.

Takk for svar.. frykter også det er umulig, men det var det eneste vi hadde råd til..

Skrevet

Tenk også på at dere skal ikke bo der resten av livet det er for noen år!

Skrevet

Det sier seg vel selv, men ha minst mulig ting. :P Ikke kjøp ting du kanskje får bruk for om et års tid, du har rett og slett ikke plass til mer enn det du trenger her og nå.

Skrevet

Vi bodde 2 voksne og 2 store barn på 70 kvadrat. Det er litt trangt, og det er oppbevaring som gjerne er det største problemet, og her er mine beste tips:

- kjøp senger uten sokkel, og ha sengeskuffer under alle senger, eventuelt også under sofaen om det er plass.

- sett opp bokhyller over døråpninger og høyt oppe på veggene.

- små kommoder, ala denne: http://www.bohus.no/produkter/oppbevaring/Kommoder/max-kommode2/ kan kiles inn mellom andre møbler, i hjørner og abdre smale steder.

- knaggrekker kan skrus opp på utsiden av skapdører, på baksiden av hodegjerder på senger osv. Barna hadde en knaggrekke på hver sin seng. Så sydde jeg masse små poser med snurpesnor til alt småtteriet de samler på som hang på disse knaggene.

- man får kjøpt kurver som er til å tre på hyller, slik at man får utnyttet tomrommet under hyller, bordplater osv.

Til sist: Kast og gi bort alt du ikke trenger med hard hånd!

Skrevet

Tenk også på at dere skal ikke bo der resten av livet det er for noen år!

Det er sant! :) takk for oppmuntring :)

Vi får stor terrasse og mye uteplass, så om sommeren blir alt enklere.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Vi bor 5 stk på 80kvm og føler ikke at det er trangt... Mulig vi er rare;)

Skrevet

Vi bodde 2 voksne og 1 barn på 45 kvm en periode. Det gikk det og! Alt av klær ol må legges pent sammen; da blir det bedre plass i skapene til andre ting. Kast eller selg unødige ting. System på alt gir bedre plass. Ikke rot, men rydd;)

Lykke til! Det er innstillinga det står og går på;)

Skrevet

Vi bodde 2 voksne og 1 barn på 45 kvm en periode. Det gikk det og! Alt av klær ol må legges pent sammen; da blir det bedre plass i skapene til andre ting. Kast eller selg unødige ting. System på alt gir bedre plass. Ikke rot, men rydd;)

Lykke til! Det er innstillinga det står og går på ;)

Takk! :)

Ble oppmuntret av svarene her. Det ER innstillingen det kommer an på.

dette er vårt første hjem og jeg vil være takknemlig for at vi har klart å komme oss på boligmarkedet.

Skrevet

Låne eller leie utstyr og klær, da slipper du unødig oppbevaring. Ha møbler med nok høyde til å kunne ha bokser og annen form for oppbevaring under sofaen, sengen mm, bord med oppbevaringsmuligheter. IKEA har mange gode løsninger for trange leiligheter.

Skrevet

Vi er mor, far og barn på 67 kvm. Føler vi bor fint vi. Har kastet mye ting og tang og prøver å oppbevare ting i lukkede skap, skuffer og kurver. Er det mye småting overalt ser det fort mye mer rotete ut enn nødvendig. Og tv`n henger høyt på veggen, det sparer plass og eliminerer faren for velting når frøken klåfinger på 1 år er i farta. Litt lite skapplass på kjøkkenet, men ellers føler jeg at vi har helt greit med plass:)

Skrevet

Vi bor 2 voksne, 2 ungdommer og 2 småbarn på 98 kvm. Litt trangt men det går helt fint :) Der det er hjerterom er det husrom :P Vi kommer nok til å kjøpe oss noe større i nærmeste fremtid, men for nå går det greit. Alle rådene over om å utnytte all plass fra gulv til tak og ikke minst få unna ting en ikke trenger er gode å ta med.

Skrevet

Vi har bodd to voksne og to barn på alt fra 60 kvm til 85 kvm. Alle stedene har det gått kjempefint! Jeg føler ærlig talt ikke at vi bor trangt. Nå bor vi på 85 kvm, og barna er 8 og 5 år gamle.

Barna har køyeseng og vi finner stadig nye løsninger for oppbevaring som passer hakket bedre enn det forrige. Jeg tror man må bo seg inn litt for å se hva som fungerer hos en selv. Barna begynte med litt høye senger med oppbevaring under, men etterhvert oppdaget vi at køyeseng var bedre. Vi har nettopp kjøpt ganske store og kraftige eldre møbler. De tar jo litt plass, men samtidig rommer de så utrolig mye! Vi får plass til alt mulig i dem!

Nei, begynn med noe som virker ok, og bytt ut etterhvert som dere ser behovet.

Skrevet

Vi er to voksne og vesla på 2,5 år, vi bor på 60 kvm og det går helt fint. Vokste selv opp i en leilighet på 45 kvm hvor vi var 2 voksne og 2 barn, det var ikke noe problem. Alt går an :) IKEA har mange gode tips til hvordan man kan spare plass og hvordan man utnytter plassen best i små rom/små leiligheter. Høy køyeseng med plass under til lekekrok eller pult eller sånne ting kjenner jeg flere som har og er kjempe fornøyd med :)

Skrevet

Vi er 2 voksne og en på 1,5 år. Bor på 51 kvm. Mitt beste råd er å ha det ryddig! Holder på å bli gal hvis det sklir ut, da blir det fort bomba..

Vi har masse hyller, lekeoppbevaring fra Ikea på barnerommet (genialt!), fornuftig bod med masse masse hylleplass og merkede hyller slik at alt har sin plass. Vi har knagger som man henger over dørene (Ikea) og pakker bort klær etter sesong i boden. Har sluttet å hamstre og shoppe for mye, gir bort ting vi ikke vil ha lenger/trenger. Har også lekeoppbevaring på veggen på barnerommet slik at ikke småen når alt. Har stappet boden vår full med alt av støvsuger, klesstativer, sko jeg ikke bruker til hverdags osv. Har bare fremme det mest nødvendige. Har også droppet stellebord, har bare stellematte på gulvet. Kjøp tørketrommel så slipper dere å ha klær hengende til tørk i leiligheten! :)

Unngå svær sofa eller andre unødvendig plasskrevende møbler. Og som de andre sier; det er en start. Fokuser på å ha kommet inn på boligmarkedet og ikke heng deg opp i at dere har liten plass. Faktisk synes jeg det er veldig behagelig å kunne se småen hele tiden fra sofaen.. :P Det er jo ganske koselig å bo intimt også :)

Skrevet

Vi har også bodd trangt. Vet ikke hvor mange kvadrat vi hadde, men det var ikke store greiene. ca70 kvadrat og to voksne og fire barn.

Jeg er uenig med alle rådene om å utnytte all veggplass og gulvplass, og om å henge ting fra taket om nødvendig.

Det jeg savnet mest var luft, så tilslutt røyk det ut alt sammen, køyesenger, skuffer under sengene, reoler fra tak til gulv, det ble bare rett og slett tyngende.

Vanvittig tyngende. Jeg anbefaler dere å stue alt krims krams vekk, alle pynte ting, alle unødvendige saker og ting, og kun ha ting dere trenger, og som dere bruker. Det blir fullt nok av det.

Minimale gardiner, eller persienner. Taklamper, og ikke lampetter som fyller opp.

Ikke flere eksemplarer av yttertøy og sko etc. Men akkurat det man behøver. Det samme med annet tøy, ikke ha mye, ha minst mulig.

Skrevet

Ah, siste ab skrev det jeg tenkte. Vi har kastet ut tre garderobeskap på kort tid nå, fordi jeg plutselig følte meg helt kvalt av dem. De tok all veggplass overalt føltes det som. Nå har vi lavere møbler sånn at vi føler vi har frie vegger også.

Skrevet

IKEA, der er det mange gode løsninger.

Vi er 2 voksne, og 3 barn på 72 kvm ;)

Det går helt fin, vi hadde ikke råd til noe annet, å dette blir hjemmet vårt.

Man blir veldig flink til å kaste "kanskje" ting, kvitt deg med overflødige ting som du ikke bruker, gardiner du ikke har sett på et par år, slitte sengeklær osv.Det som kan brukes gir du til frelsesarmeen, og resten: KAST, KAST, KAST!!!

Skrevet

Vi er 2 voksne, og 2 barn på 64 kvm.

Bygg i høyden, vi har en bod på 5 kvm, inni der har vi laget plass til 40 par sko, (Ikea stang, med hyller som henger nedover) og det er 20 knagger med helg til ytterdresser og jakker. De knaggene er med dobbel heng på, en oppe, og en knagg nede, så da er det plass til 40 hengeplasser.

Kjøp dørheng, kan ha på innsiden av boden, soverommet osv. (Ikea)

• 2 år senere...
Skrevet

vi bor 2 voksne og to barn på ca 65 kvm nå. Går helt fint. Savner en bod bare. Men ellers har vi alt vi trenger uten å måtte stable i høyden osv.

Snart skal vi flytte på 45 kvm. Da har jeg tenkt å ta i bruk høyden,  :-)

Og det er jo bare for en periode. Til vi får bygget hus. Alt går  :-)  barna begynner å bli så store at de nesten ike har leker lenger heller så det går nok bra. Ikea har mange smarte ideer ihvertfall.

Anonymous poster hash: 039bf...45f
Skrevet

Vi bodde trangt veldig lenge, og har fortsatt ikke all verdens plass siden vi er seks på 125 kvm. Så litt erfaring ja :-)

Romløsning er alfa og omega. Hjelper ikke med mange kvadrat om romløsningen er dårlig. Eksempelvis har vi både stue og kjøkken på nesten femti kvadrat nå, fem soverom, to bad og kjellerstue på totalt 125 kvm, så utnyttelsen av plass er tilnærmet lik optimal.

Utnytt den plassen dere har.  Bruk lysforhold og vindu, samt lyspunkter slik at dere får en luftig og lett følelse i heimen. Kvitt dere med tullete dilldal som nytteløse stilleben og ting som krever mye plass. Rene linjer, og lyse farger i varme toner hjelper mye.

Barn kan gjerne dele rom om det er nødvendig. Det er jo faktisk bare koselig. To av våre deler rom og er kjempefornøyd.

Ha en god logistikk på klær, håndduker og sengetøy. Sørg for at de fleste tingene man har faktisk har sin egen plass. Ikke samle på tull, og ha mange gode soner på den plassen dere faktisk har.

Se muligheter og ikke fokuser på begrensningene!

Skrevet

Skuffer, skap, hyller og bokser fra Ikea. Få ting, og mye oppbevaring. Anbefaler en hel vegg med garderobeskap fra Ikea, med 37 cm dybde. Elsker små leiligheter!

Anonymous poster hash: 99a99...27e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...