Gå til innhold

Mat og vekt for smårollingen på ett år

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ettårskontrollen for ca 1 mnd siden lå jenta vår så vidt over øverste kurve for skalaen av normalvekt. Hun krabber og reiser seg opp, vil tro hun er normalt aktiv. Jeg er hjemmeværende foreløpig.

I matveien spiser hun det hun får, og den mengden hun blir servert, og må derfor begrenses (har jeg funnet ut av selv). Nå får hun frokost (1,5 dl melk + 1/2 brødskive), lunsj (samme som frokost), mellommåltid (frukt/ yogert + vann), middag (samme som oss i en liten porsjon + vann) og kvelds (samme som frokost).

Synes ikke dette er veldig mye? Hva spiser deres smårollinger på ca samme alder og hvor "store" er de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må hun begrenses? Unger i den alderen trenger mye mat. Så lenge de får sunn og variert mat, synes jeg de skaø få så mye de vil ha. Uavhengig av vekt- babyer skal ikke slankes!

Skrevet

Vet ikke om brødskive, ris, poteter osv kan kalles sundt. Men har et normalt norsk kosthold.

Prøver ikke å slanke ungen, men altså, hun er jo like tung som en gjennomsnittlig treåring :P Så prøver vel at hun ikke skal legge på seg mer... Dessuten så ser jeg om hun fremdeles er litt sulten etter hun har fullført porsjonen, da får hun mer. Somregel er det "greit" når det er tomt (aldri "greit" å ta bort maten om det ikke er tomt selv om jeg ser hun ikke er spesielt sulten lengre...), og da maser hun ikke på mat før neste måltid ca 3 timer senere så tror ikke hun sulter. Har hatt jevn vektoppgang hele tiden, fra 10 mnd - 12 mnd hadde hun faktisk gått opp over en kg. Er det virkelig normalt? Synes jo i grunnen hun ikke spiser spesielt mye. Dessuten gulper hun fortsatt litt om hun overspiser.

HI

Skrevet

På ettårskontrollen for ca 1 mnd siden lå jenta vår så vidt over øverste kurve for skalaen av normalvekt. Hun krabber og reiser seg opp, vil tro hun er normalt aktiv. Jeg er hjemmeværende foreløpig.

I matveien spiser hun det hun får, og den mengden hun blir servert, og må derfor begrenses (har jeg funnet ut av selv). Nå får hun frokost (1,5 dl melk + 1/2 brødskive), lunsj (samme som frokost), mellommåltid (frukt/ yogert + vann), middag (samme som oss i en liten porsjon + vann) og kvelds (samme som frokost).

Synes ikke dette er veldig mye? Hva spiser deres smårollinger på ca samme alder og hvor "store" er de?

Men hva slags melk er det du gir til brødmåltidene? Er det vanlig melk eller MME?

Her er lillefrøken også straks 13 mnd og hun har også alltid vært "godt i stand" men erfaringen her er at hun er slankere nå som hun har begynt å gå:-) Uansett- de tar det av seg før eller siden og skal spise til de er mette.

Her spises det sånn:

Frokost- ca 2 skiver brød uten skorper + en skvett ekstra lett melk

Lunch - samme

Mellommåltid- yoghurt med feks frukt og havregryn eller fruktmos

Middag- samme som vi spiser evt glass- varierer hvor mye hun spiser

Kvelds- en god porskjon grøt+ ca 200 ml MME rett før senga (driver nå å blander ut med vanlig melk...)

Skrevet

Reagerer mest på at du skriver at du må begrense matinntaket hennes, og at hun kun får en halv skive til måltidene.

Hvorfor det ?

En halv skive er jo "ingenting".. Her spiser lillegutt i gjennomsnitt ca 2 skiver til hvert brødmåltid,og vet at det er helt normalt.

Skrevet

Jeg synes heller ikke 1/2 brødskive er mye, litt derfor jeg lurer på om det er normalt dette her... stopper på den mengden hun virker som hun er passe mett ved... og har hyppige måltider (sover også en del imellom fremdeles). Har alltid begrenset henne, fra hun var nyfødt har hun overspist og gulpet i lange baner, samtidig med voldsom vektoppgang. Hun har spist seg vondt i magen rett og slett.

HI

Skrevet

PS: har ikke gått over på vanlig melk enda, får nan 3 fremdeles... og en halv skive av brødet vi har som er ganske grovt og store brødskiver tilsvarer ca 1 hel skive kneippbrød til sammenlikning vil jeg tro...

Skrevet

Jenta mi ligger godt over den høyeste normalkurven - det har hun gjort siden hun var seks mnd. Før stresset dette meg voldsomt, men nå har jeg begynt å slappe av! Etter at hun begynte å gå har vekten blitt stabil, men hun er fremdeles stor.

Jeg har aldri begrenset hva hun spiser, men lar henne spise så mye hun vil. Har valgt yogurt naturell og naturellvarinater av grøter ol. for å begrense sukkerinntaket litt. Det hadde jeg gjort uansett hvor stor hun var.

Det eneste jeg tenker er at hvis du føler at hun overspiser kan du kanskje hale ut måltidene litt slik at hun merker at hun blir mett? Noen vokser bare fortere enn andre, det vil helt sikkert stabilisere seg når hun begynner å gå! Til sammenlikning er mi jente 13 mnd og nesten 14 kilo ;)

Skrevet

PS: har ikke gått over på vanlig melk enda, får nan 3 fremdeles... og en halv skive av brødet vi har som er ganske grovt og store brødskiver tilsvarer ca 1 hel skive kneippbrød til sammenlikning vil jeg tro...

Ok. Jeg ville gått over til vanlig melk til brødmåltidene. De har ikke behov for MME etter ett år. Nan 3 er jo ikke fullt så mettende som nan 2 men mer enn vanlig melk eller vann så gi heller da mer brød og vanlig melk /vann til drikke! Jeg tror 2 skiver brød er veldig vanlig at de spiser. Og som sagt - hun kommer til å ga det av seg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...