Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Noen tips hva man kan gjøre at ho gulper mindre? Etter jeg ammer ho gulper ho som bare det hver gang. Det kjem så mye av å til at det er jo som ho spyr! Må vaske både hennes klær og mine hver dag... har dere noen tips?
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Opplevde det samme med min. Var til lege for å vurdere om hun skulle henvises til spesialister ang reflux men droppet det. Følg med vekta så du ser at hun går opp i vekt. For min del hadde jeg mye melk, og den kom fort. Virket som det hjalp å ta pauser innimellom hvor du tar henne opp for å rape. Om det kommer noen rap så kommer den som regel ganske raskt. Evt prøv å gi bare ett bryst om gangen for å så vente litt imellom. Min var veldig glupsk også, så overspiste til de grader, måtte begynne fast å bare gi ett bryst til hvert måltid. Når man har en baby som elsker mat, og i tillegg spiser mer enn hn orker og gulper opp igjen overskuddet, så produserer man så masse melk også, blir nesten en vond sirkel. Forsøk også å legge ned babyen etter mating, f.eks, i vippestol, se om det hjelper å komme litt opp i høyden med hodeenden. Eller ligge på høyre side etter mating. Prøv også å amme i en slik posisjon at hodet kommer høyere enn resten av kroppen når hun spiser om du får det til. Du kan søke på videre tips på ved å søke på reflux- enten det er reflux eller vanlig gulpebaby så kan tipsene for mindre gulping hjelpe for alle.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Og et annet tips er: håndkler i sofa rundet der du ammer, håndkle og gulpekluter rundt henne når du ammer, over skuldre osv. Siklesmekke på den lille til en hver tid slik at du kan unngå noe av vask (der det er mindre gulp om gangen, istedefor at du må skifte fordi det kom litt øverst på bodyen- kan også bruke babykluter som du fester i bodyen). Vi måtte bruke body og bukse istedefor sparkebukser (ble ikke nok sparkebukser, og slitsom skifting, hjalp å heller ha mange bodyer), ettersom det ble minst 3-10 skift om dagen til tross for alle forhåndsregler. Maskinen gikk hver dag og alt gikk i tørketrommelen. Brydde meg ikke om krymping, slitasje eller mye bruk av strøm akkurat da, gjaldt bare å ha rent tøy til en hver tid... jeg også søkte råd på forum men det eneste som egentlig hjalp var å ta tiden til hjelp, gjøre det så "lettvint" tiden imellom, forsone seg med at slik er det bare, og at det går over etter hvert! Når babyen får mer fast føde vil det bli bedre, og rundt ett år tror jeg de fleste er kvitt den daglige gulpingen. Til tross for at min er året så hender det seg fortsatt at hun kan gulpe om hun har fått mye flytende føde, generelt mye mat den dagen, eller det er en skikkelig hompete tur i bil/vogn e.l. Men enklere å tørke bort når maten som kommer opp er mer fast enn den rene melkegulpen som bare renner og spruter ut over alt.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg merket at gulpingen ble verre etter jeg hadde spist løk. Jeg prøvde å kutte ut andre ting babyer kan reagere på også, men det hjalp ikke. Han gulpet masse uansett, men aller mest når jeg hadde spist løk, løkpulver osv. Utenom det er det bare å handle inn nok klær, spesielt bodyer og enorme mengder gulpekluter. Små gasskluter fungerer ikke i det hele tatt hvis man virkelig har en gulpebaby. Flanellsgulpekluter er mye mer effektive, de blir ikke gjennomvåte med en gang. Vaskemaskin og tørketrommel som en annen nevner er også en god ide. Så er det også greit å ikke være for kresen med gulp på klær... Selvfølgelig skal verken du eller babyen gå med masse gulp på klærne, men jeg lærte meg til at litt gulp på en body eller min genser fungerer helt greit så lenge man bare skal være hjemme. Skal man ut er det selvfølgelig hyggelig å ikke ha gulp på når man går ut, så kan man heller skifte da (selvom man mest sannsynlig kommer hjem igjen full av gulp...). Lær deg også til å ha med ekstra skift når dere skal bort, både til babyen og hvertfall en genser til deg selv. Stor stelleveske med plass til skift og mange gulpekluter er helt nødvendig. Det går over etterhvert! Min begynte å gulpe mindre når vi begynte å gi han grøt og etterhvert som vi økte mengden fast føde sluttet han til slutt helt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå