Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge skal man ta hensyn til dette? Er vel endel i ferdig poser osv??

Videoannonse
Annonse
Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Tror det er i småbarnsårene generelt, selv har jeg tenkt til rundt 2-3 års alder. Men ettåringene skal jo spise samme mat som oss så litt salt kan de få nå. Men vi lar være å salte grønnsaker, poteter og ris, og krydrer ikke kjøttet hennes, og krydrer heller ikke maten på tallerkenen hennes med salt/blandingskrydder (urter går fint). Vår veslesnuppe er 1 år. Men hun får halvfabrikat-mat slik som vi spiser- gryteretter, pastasaus osv.

Skrevet

Tror det er i småbarnsårene generelt, selv har jeg tenkt til rundt 2-3 års alder. Men ettåringene skal jo spise samme mat som oss så litt salt kan de få nå. Men vi lar være å salte grønnsaker, poteter og ris, og krydrer ikke kjøttet hennes, og krydrer heller ikke maten på tallerkenen hennes med salt/blandingskrydder (urter går fint). Vår veslesnuppe er 1 år. Men hun får halvfabrikat-mat slik som vi spiser- gryteretter, pastasaus osv.

Ok- da har vi samme oppfattelse:-) Hun spiser samme middag som oss og vi krydrer bare vår mat når den er kommet på tallerken. Men er slik som gryteretter og andre halvfabrikataer jeg lurte på.. Ser at også middagsglassene som er for 1 åringer inneholder litt salt nå...

Takk for svar:-)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Det har jeg lurt mye på selv.. Ser jo det er mye pålegg osv som også inneholder salt i varierende grad. Selv ble jeg anbefalt å IKKE gi tunfisk på boks fordi den inneholdt for mye salt (1%), mens leverpostei var supert å gi, og der var det 1,3% salt. Så det er vel litt flytende det der...

Vi salter aldri maten, ei heller vann til å koke poteter, ris osv. Og bruker stort sett usaltet smør eller olje når jeg steker ting. Ellers krydrer jeg med rene krydder og urter.

Vi kommer ikke helt unna saltet når barna skal få samme mat som oss, siden det finnes i de fleste halvfabrikata og pålegg (salt er jo tross alt en konservator), men tror nok det er mer ment som veiledende råd til å begrense salting av mat vi lager selv til de små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...