Gå til innhold

Hvordan få penger fort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har internettleverandøren vår kødda til of trukket mye mer i faktura enn de skal. De har tatt betalt for montør og oppsett av nett og mnd. avgift, noe som ikke var avtalten. De skulle ikke ta betalt for montering og oppsett når vi flytta mot at vi bandt oss for 12 nye mnd.

Vi har penger så vi akkurat får det til å gå rundt og har ingenting å spare.

Siden internettleverandøren har trukket dobbelt så mye som vanlig har vi kun råd til å betale huslånet (takk og lov), men ingen andre regninger. Den dumme tv-lisensen ødela mye for denna mnd. også. Internettleverandøren nekter å tilbakebetale og mener vi skal få billigere nett noen mnd. Det hjelper fint lite når vi sliter nå.

Hvordan skal vi få endene til å møtes? Eneste vi har av verdi er min fiolin, men den selger jeg aldri

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånt man har bufferkonto til, men det er jo å være etterpåklok.

Du får spørre om et lønnskonolån i banken, altså å få overtrekke kontoen med f.eks 5.000,- kroner også betaler du det ned igjen i det tempoet du ønsker.

Når regningen er betalt begynner du å spare 100 kr i måneden til en bufferkonto, mannen din gjør det samme. Om dere klarer spare med enn 200 i mnd er det fint, men alt er bedre enn ingenting. Så slipper det bli krise neste gang noe dukker opp.

Lykke til!

Skrevet

Som sagt, vi har ikke ett øre å spare siden jeg aldri har klart å få ordentlig betalt jobb

Skrevet

Og vi har forresten kutta ut alle utgifter som er mulig å kutte ut. Det gjorde vi når vi flytta og fikk tilbake penger fra depositum siden vi leide før og nå har kjøpt.

-HI

Skrevet

Jeg veit jeg høres kritisk ut nå, men hvorfor i alle dager har dere kjøpt hus/leilighet som koster såpass mye at dere er helt på felgen økonomisk.

Hva skjer om du plutselig må rotfylle en tann i slutten av denne uken da, eller om du sklir med bilen og må ut med en egenandel for å få fikset den eller få leiebil?

Men som sagt før her, du kan få en kreditt på kontoen din i banken, ikke verdens beste rente, men siden dere får billig nett de neste månedene er det jo fort gjort å betale tilbake en så liten sum.

Skrevet

Vi kjøpte leilighet for der vi leide var det fukt og mugg og det kan vi ikke bo med når vi har barn og det er like dyrt å leie som å eie her. å flytte til en annen by var heller ikke noe alternativ pga. jobb m.m.

Må jeg rotfylle en tann, ja da får jeg bare leve med smerter frem til neste mnd.

Og sklir jeg med bilen driter jeg egentlig i det. Den er så gammel og slitt uansett så det koster mer i egenandel enn den er verdt omtrent. Vi har den bilen til den slutter å gå og vi har flytta et stykke fra byen hvor det er dårlig bussforbindelser som ikke går opp i opp med jobb så bilen må vi ha. Skulle den bli ødelagt må mannen bare bli superfit og risikere livet med å sykle på snøføret.

Skrevet

Hehe, snakk om å ta ting bokstavlig da ;)

Var jo bare eksempler på uforutsette ting som kan dukke opp, deres uforutsette ting er at dere ble trekt for mye penger av nettselskapet... Det kan skje andre ting også, som at kjøleskapet ryker, en av ungene får lungebetennelse og trenger en dyr antibiotika osv osv.

Løsningen på deres problem er vel å låne penger, men det forskyver jo bare problemet til dere må betale tilbake. Siden dere ikke har rom for å spare så mye som en hundrelapp i måneden til en bufferkonto har dere vel ikke rom for å betale tilbake et kortsiktig lån heller?

Kanskje en av dere kan få feriepenger på forskudd, er noen arbeidsgivere som går med på å betale ut noen feriepenger tidlig, men noen setter som krav at dere faktisk skal ha ferie (fri fra jobb). Går jo an å spørre om ikke annet.

Lykke til!

Skrevet

Det er jobber å få, men kanskje ikke den jobben du drømmer om.

For midlertidig løsning av problemet, kan dere be om avdragsfri måned på lånet.

Det er da ingen krise å sykle om vinteren! Jeg sykler hver eneste dag til og fra jobb hele året for min del.

Skrevet

Det er jobber å få, men kanskje ikke den jobben du drømmer om.

For midlertidig løsning av problemet, kan dere be om avdragsfri måned på lånet.

Det er da ingen krise å sykle om vinteren! Jeg sykler hver eneste dag til og fra jobb hele året for min del.

Få jobber er rett utenfor døra, og må man levere i barnehage/skole, så kan man jo ikke sykle 3-4 mil hver veg hver dag da...

Skrevet

Om dere har så dårlig råd som du sier og dere verken har sparekonto, råd til å spare eller noe til overs til uforutsette utgifter så burde dere absolutt ventet med internett. Internett er ingen livsnødvendighet. Og jeg vet, jeg har vært der selv. Måtte si opp tv, internett, selge bilen osv. Det er grep man som voksen må ta for å komme inn på veien til en bedre økonomi.

Bruk angreretten og si opp internettet. Så kan dere koble det opp igjen når økonomien er bedre.

Skrevet

Syklene våre er ikke akkurat laga for vinterføre og så lenge bilen går så bruker vi jo den.

Jeg tar det jeg kan av jobber jeg, men det er faktisk ikke så mange jobber å få. Det er jævlig vanskelig å få jobb idag og akkurat nå er jeg i permisjon.

Vi har ikke lyst å be om avdragsfrihet på lånet siden vi nettopp har begynt å betale på det. Vil ikke være dårlige kunder

Skrevet

Hvor kom sykkelen inn i bildet, du sier jo du har bil?

Du virker veldig negativ og lite resultatorientert, høres ut som du kan kommet inn i en skikkelig negativ spiral. Det er noe skikkelig dritt når man havner der, for da blir vokser liksom alle problemer og allting blir så vanskelig. Isteden for å se løsninger ser man problemer i alt...

Håper det løser seg og du finner en greit betalt jobb snart, velg å se på det som midlertidig om det hjelper deg. For det finnes jo jobber, om man bare er villig til å senke kravene litt en periode.

Skrevet

Om dere har så dårlig råd som du sier og dere verken har sparekonto, råd til å spare eller noe til overs til uforutsette utgifter så burde dere absolutt ventet med internett. Internett er ingen livsnødvendighet. Og jeg vet, jeg har vært der selv. Måtte si opp tv, internett, selge bilen osv. Det er grep man som voksen må ta for å komme inn på veien til en bedre økonomi.

Bruk angreretten og si opp internettet. Så kan dere koble det opp igjen når økonomien er bedre.

Vi har ikke angrerett på internetten siden vi har vært kunder der i 2 år og har den billigste avtalen vi kan få.

Tv betaler vi ikke for, det ligger i husleia og bilen får vi ingenting for. Tro meg, vi har tenkt tanken på å selge den helt til vi skjønte at det ikke er noe vits

Skrevet

Vi har ikke angrerett på internetten siden vi har vært kunder der i 2 år og har den billigste avtalen vi kan få.

Tv betaler vi ikke for, det ligger i husleia og bilen får vi ingenting for. Tro meg, vi har tenkt tanken på å selge den helt til vi skjønte at det ikke er noe vits

Når man tegner nytt abo. så har amn angrerett. Regner med at dere betaler tv-lisens. Den er dyr. Så å kutte tv for en periode er ikke dumt.

Du har i tråden fått mange gode forslag på spørsmålet ditt: "Hvordan få penger fort?". Hva med å følge noen av forslagene istedenfor å være så negativ og sutrete.

Skrevet

Jeg er ikke negativ å sutrete, jeg sier åssen tingene er. Og tv lisensen er allerede betalt.

Skrevet

Hvordan kan du i første innlegg si at tv lisensen ødela mye, for i siste innlegg å si at tv er med i husleia??? Det er uansett ikke lurt å kjøpe leilighet når man har så dårlig råd som dere for man Må ha penger til uforutsette utgifter.. Du kan kanskje klare å gå rundt med betennelse i kjeven og utsette tannlegebesøk (ikke å anbefale dog) men hva gjør dere om det blir plutselig lekkasje fra f.eks vasken eller dusjen? Eller et vindu blir ødelagt av en av ungene ved et uhell? Det Må man gjøre noe med ASAP ellers vil kostnadene bli kjempestore.. Synes det er rart dere har fått lån når dere har Så dårlig råd, hadde dere leid ville slike ting vært huseiers ansvar...

Dere Må få større inntekt på noe slags vis ellers vil dere ikke klare der, å få tak i penger raskt løser ingenting annet enn den akutte krisen - lånet vil jo så vokse når dere ikke betaler på det og det hele ender med inkasso, betalingsanmerkning etc etc...

Dere må stoppe opp og spørre dere selv hva dere egentlig vil og hva dere må ofre for å få det.. å eie eget hus/leilighet koster faktisk MYE mer enn å leie pga mange skjulte kostnader og det virker det ikke som dere har satt dere inn i...

Skrevet

Jeg er ikke negativ å sutrete, jeg sier åssen tingene er. Og tv lisensen er allerede betalt.

Uansett hvordan du snur og vender på det så Må dere gjøre en av to ting eller helst begge to:

1. Kutte utgifter

2. øke inntekten

Det er de to mulighetene dere har.

Skrevet

Har dere absolutt ingenting å selge? Noe babyutstyr f.eks? Jeg solgte for en stund siden noen DVD'er og en bokserie, ble noen hundrelapper av det også. Vær kreativ. Ellers er jeg enig med de ovenfor her som sier at dere må få skaffet dere en bufferkonto til uforutsette ting. Ingen er vel så på felgen at de ikke klarer å spare en 100 lapp hver måned?

Når det gjelder eie eller leie så er det vel uansett litt sent å tenke på det nå når dere allerede har kjøpt. å selve lånebeløpet hver måned er sikkert noe det samme som å leie, men har dere tenkt på forsikring, eiendomsskatt, kommunale avgifter, vedlikehold av boligen etc.? det er klart at med disse tingene i tankene så blir det dyrere å eie.

Skrevet

Litt redd for å svare siden jeg tydeligvis virker sutrete og negativ, men vi har ikke babyutstyr å selge siden barnet vårt er baby. Vi kjøpte leilighet fordi vi har regna på alt og ting gikk da opp i opp akkurat. Det som derimot ikke går opp i opp er når sånne ting skjer.

Og tv-lisensen kommer uansett om du har tvkanaler inkludert i leia eller ikke. Den får du bare du har tv i hus

Skrevet

Litt redd for å svare siden jeg tydeligvis virker sutrete og negativ, men vi har ikke babyutstyr å selge siden barnet vårt er baby. Vi kjøpte leilighet fordi vi har regna på alt og ting gikk da opp i opp akkurat. Det som derimot ikke går opp i opp er når sånne ting skjer.

Og tv-lisensen kommer uansett om du har tvkanaler inkludert i leia eller ikke. Den får du bare du har tv i hus

At ting går opp akkurat er ikke nok, skjønner du. Nå har dere barn i hus og uforutsette ting skjer hele tiden og da Må man ha penger på konto.

Dere må bare begynne å spare. Kutt i utgifter og øk inntekten.

Skrevet

At ting går opp i opp holder ikke. Hva gjør dere når, ikke hvis, det kommer renteøkning på lånet?

Har du betalt permisjon? Hvis du går hjemme og ikke har lønn under permisjonen så må du finne en måte å tjene litt penger på, eller så må mannen din ta en ekstra jobb. Jeg vet om folk som har kjørt avisruter med baby i baksetet, eller som har gått en runde og solgt søndagsaviser med barnevogn på slep.

Ellers så er det bare å begynne og knipe inn på hverdagsting. Om du allerede har det gunstigste mobilabbonementet, så må dere ringe og tekste mindre. Kjøp billigere mat, bruk alle rester, kutt ut ting som blader, brus, alkohol og tobakk og godterier. Om dere lever så billig dere overhode klarer i noen måneder, så kan det bli noen hundrelapper av det.

Om det er helkrise og du trenger pengene i dag, så får du prøve å låne av familie eller venner. Sørg bare for at du tar initiativet til å sette opp en tilbakebetalingsplan slik at det ikke blir noen misforståelser rundt det.

Skrevet

Alvorlig talt, kan dere ikke bare svare på det hun spør om? Hvorfor blander dere dere inn i hvordan deres økonomiske situasjon er? Hun har ikke spurt om det. Svar på spørsmålet, eller la være.

Skrevet

Heng opp lapp på nærmeste nær-butikk og tilby husvask eller barnepass. det går jo an å gjøre på kveldstid når mannen er hjemme. hvis du har en rolig baby, så kan du evnt være dagmamma til en annen unge samtidig?

Ikke optimalt, men om man virkelig er i penge-nød, så må man få inn mer cash!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...