Anonymor Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hei. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg med. Mine foreldre er skilt og min pappa sitter igjen med huset. Nå har han nylig giftet seg på nytt. Det jeg lurer på er ; Huset, er det nå felles eie av han og hans nye kone? Eller er det hans, siden har gikk inn i ekteskapet med huset. Han sier at hun ikke har noe eierskap i huset da det er hans som han "hadde med seg inn i ekteskapet. Han har nevnt noe med "særeie" men hvorvidt det er skrevet ned noen plass vet jeg ikke. ( Jeg tviler.) Og hva skjer med huset hvis han dør? Går det da til meg og min søster eller er det hans kone som forsetter å bo/eie huset? Håper noen kan gi meg svar.
Heidi <3 Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Hei, Hvis han har skrevet særeie så går det til deg og din søster vil jeg tro. Men ikke 100 % sikker.
mamma_til_gutt Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Har han skrevet særeieavtale så blir det en del av hans arv. Men hun arver 50% av ham om han dør, så du og din søster deler siste halvpart. Hadde han ikke hatt særeie ville hun eid halvparten selv slik at kun halve huset hadde vært igjen som hans arv. Så ville hun arvet 50% igjen av det igjen, og du og din søster ville delt de siste 25%. Om han skiller seg fra henne tar han med hele huset ut av prosessen. Han kan testamentere dette anderledes, men må holde seg innenfor regler om pliktdelsarv. Særeie må være skrevet ned et sted. Enten ved tinglysning, testamente, avtale el.l. Om han sier han har særeie, har han nok tinglyst det slik.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Har han skrevet særeieavtale så blir det en del av hans arv. Men hun arver 50% av ham om han dør, så du og din søster deler siste halvpart. Hadde han ikke hatt særeie ville hun eid halvparten selv slik at kun halve huset hadde vært igjen som hans arv. Så ville hun arvet 50% igjen av det igjen, og du og din søster ville delt de siste 25%. Om han skiller seg fra henne tar han med hele huset ut av prosessen. Han kan testamentere dette anderledes, men må holde seg innenfor regler om pliktdelsarv. Særeie må være skrevet ned et sted. Enten ved tinglysning, testamente, avtale el.l. Om han sier han har særeie, har han nok tinglyst det slik. Hun arver ikke 50% om han dør, men 25%. Dette er imidlertid ikke noe hun har krav på, han kan fravike det ved testamente. Forutsetningen er at hun er informert. Barna hans har derimot krav på å dele 2/3 av arven etter han, det kan han ikke endre på. Har han ikke skrevet testamente vil barna arve alt utenom den nye kona sin del, altså 75%. Ellers kan hun sitte i uskiftet bo kun dersom hans barn samtykker, ettersom det ikke er felles barn. Forøvrig stemmer det at han kan kreve skjevdeling ved eventuell skilsmisse, dvs. holde utenfor deling verdier som han hadde med seg inn i ekteskapet.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Det siste avsnittet gjelder foresten selv om man ikke har skrevet særeie. #4
mamma_til_gutt Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Ektefeller arver da vitterlig 50% ved dødsfall? Er det som praktiseres ved arveavdelingen i skatt øst og står i arveloven i alle fall.. Har bakgrunn derfra... Men mulig dette faller innunder en ny særregel jeg ikke kjenner til.
mamma_til_gutt Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Beklager! Du har rett. 25% ved livsarvinger! takk for info - dette var jeg ikke klar over... Noe som i grunn er litt flaut....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå