Billie Jean Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Lurte på om noen kunne komme med noen råd/dele lignende historier og hva dere gjorde ift en situasjon jeg begynner å bli ganske sliten av... Før junior var 2 mnd hadde han en 3-ukers periode hvor han la seg åtte, sov til fire, fikk mat og sov til sju igjen. Himmelsk! Jeg tenkte jeg hadde fått en skikkelig sove-om-natta-baby! Så begynte en periode som varer enda (jeg kaller det periode, det SKAL gå over!) Han er snart 6 mnd. Han våkner til hver eller annenhver time hele natta gjennom. Da han ble fire måneder begynte han med grøt. Det har ikke hjulpet. Vi la han på eget rom. Det hjalp ikke. (Han ble flyttet tilbake når han fikk høy feber i romjula, ligger hos oss enda) Vi har vært hos kiropraktor (ingen låsning) og hos fysioterapeut (intet å utsette på det motoriske/muskulære). Han bruker en god sovepose så han ikke sparker av seg og blir kald. Han våkner til like ofte og jeg må putte inn smokk/snu han over på siden/gi pupp for at han skal roe seg. (Pupp har jeg gitt når han har vært urolig i rundt en time og jeg ikke orker smokke/snu mer. De to siste kveldene har jeg gitt han flaske i elleve-tolv tiden mens han sover (180 ml), da har han sovet tre timer før han våknet igjen. Ellers: grøt morgen og kveld, pupp på øvrige måltider, tre dagblunder ikke seinere enn 17, sovner av seg selv uten smokk kl. 19 etter pupp/grøt/evt flaske med mme. Magen funker greit. To tenner har kommet opp (tre gråtenetter før de var oppe) Hva i all verden skal jeg gjøre?
Skoobidoo Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Hehe, huff. Må nesten le litt! Du beskriver jo min Pingugutt på 5,5 mnd. Sover sjeldent lenger enn 2 timer av gangen, men etter en periode hvor han sov kun 45 min av gangen har jeg blitt "fornøyd" med 2-timers-soving. Ingenting i veien med Pingugutt heller. Sjekket opp og ned av diverse fagfolk, er blid, spiser to måltider om dagen + pupp. Verdens beste lillegutt, men klarer bare ikke sove lengere strekk. HS vil at jeg skal nattavenne. Jeg klarte ikke kutte totalt, så ammer nå en gang mellom 19-06. Håper det blir bedre etterhvert, vi må vel bare være tolmodige. Har du en mann som er flink til å hjelpe til? Vi deler opp natta en del i "vakter" :-)
Kråkebolle27 Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Vi hadde det slik i ca 5mnd... Til slutt tok vi mini med til soneterapi (lysterapi) som har fungert kjempe bra! Fra å vokne 1-2time for pupp eller smokk vokner han nån1-2 ganger mellom 19:30 og 07:00! Han sover også lengre perioder på dagen (opp til 2,5 timer). Håper dette vedvarer....
Prompeloff Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Kanskje han rett og slett er mer sulten og trenger mer mat? Snuppa vår har aldri vært noe sovebaby, men jeg synes at soving er bedre etter at vi gradvis har introdusert mer mat. Det må sies at hun ikke er noe lettvekter Nå er hun straks 7 mnd, og hun får grøt morgen og kveld. Vi prøver med brødskive og frukt til lunsj, men det er hun ikke spesielt begeistret for. I tillegg spiser hun intll et halvt middagsglass. Jeg ammer henne fortsatt 2 ganger om natten. Hun legges i 7 tiden og får mm mellom 1- 2 og 4- 6.
♥Spirevipp♥ Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hadde samme problemet og nevnte dette til lege på helsestasjonen på 6 mnd kontrollen. Når jeg nevnte at veslegutt sov 3 timer i strekk på formiddagen fra 10-11 tiden, sa hun at han burde sove max 2,5 timer da og helst ikke sove noe etter kl 16:00. Dette testet jeg ut i går, så måtte da gi han siste grøtmåltidet kl 19:00 (tidligere var det rundt 19:30)...og en liten pupp etterpå. La han i sengen 19:30 og han våknet kl 23:00 - ga han sutten og la han på siden, så sovnet han igjen. Våknet en gang til kl 24:00 - ga han sutten og strøk han på hodet, så sovnet han igjen. Så våknet han kl 03:30 - ga han pupp, og la han tilbake i sengen sin - sovnet med en gang og våknet ikke før 07:30. Fantastisk, deilig å få sove ut litt Han spiser masse mat på dagtid, og både lege og helsesøster sa at de fint kan klare seg uten mat på natten nå, men det skjer ikke av seg selv. Så hvis de er vant med å få mat på natten, våkner de. Har en på 5 år snart også, og der husker jeg godt at det tar en 3 dager innføring for å få dem til å slutte å spise på natten...man må bare være konsekvent
1frafør_1påvei Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Ble faktisk litt glad av å lese dette innlegget! Vi har det på AKKURAT samme måte..begynte ved 3 mnd aldreren og varer fremdeles, 6 mnd for noen dager siden. Hvis jeg får 2t sammenhengende er jeg heldig! Som regel bare 1-1,5t i strekk heeele natten gjennom..bah! Tungt når periodene utvikler seg til evigheter..det lengste jeg har sovet sammenhengende på 3 mnd er 3t, og kan telle på en hånd hvor mange netter det skjedde. Aner rett og slett ikke hva det er! Føler vi har prøvd alt..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Tror det er ganske vanlig med babyer som er en del våkne på natta av ulike grunner. Men du sier han legges kl 19, så da hadde jeg prøvd å få til 3 timers våkentid før natta i stedenfor bare 2. Det kan hjelpe mye, om dere får det til over tid Og tilstreb å få til den lengste luren på formiddagen. Om han f eks sover godt i vogna mens du triller, hadde jeg gjort det til en vane å trille halvannen-to timer med ham på formiddagen (så fremt han sover så lenge), og å få til en lur på max 1 time på ettermiddagen, som avsluttes senest kl 16. Men jeg vet det er utrolig vanskelig; min gutt er over 9 mnd og her går det litt på halv svingstang enda med denne dagduppingen, men det blir stadig litt bedre ;D hehe Og for all del - legg ham tilbake på eget rom om natta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå