Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Jeg skal egentlig begynne å jobbe igjen etter permisjon om to mnd. Men, hele permisjonen min har vært preget av bekymringer ang barnet. Noe som desverre har fått følger for meg. Jeg har utviklet angst, og er preget av det. Jeg er i tillegg helt utbrent og nedkjørt. Har mer enn nok med meg selv, og komme meg rett og slett. Går til psykolog. Derfor må jeg høre med legen min om jeg kan få sykmld når permisjonen er over. Jeg vet jeg ikke kommer til å fungere i jobb på en stund. Men, jeg har vært lite sykmeldt, så lurer på et par ting. Vil det være noe problem å få sykmld? Og hvor lenge kan en være sykmeldt før det blir "krav" om å begynne å jobbe igjen? Er så livredd for å bli presset ut i jobb før jeg er klar. Takknemlig hvis noen gidder å svare.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Du kan være sykemeldt i 52 uker uten å risikere å miste jobben. Ta kontakt med fastlegen din. Han/hun kan disse reglene.
Himmel og hav Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Du kan være sykemeldt i 52 uker uten å risikere å miste jobben. Ta kontakt med fastlegen din. Han/hun kan disse reglene. Det skjer veldig mye før det har gått så lang tid som et år med sykemelding. Etter 4 uker så skal du og arbeidsgiver lage en plan for hvordan du kan komme raskest mulig tilbake i jobb. Etter 8 uker kreves det ekstra legeerklæring og tungtveiende årsaker til å være 100% sykemeldt. Det er ønskelig, der det er mulig, at man jobber litt istedenfor å være hjemme. Det kan jo hende at det hadde vært greit for de også å prøve en halv dag i uka, bare for å se? terskelen er ganske høy for de fleste som har vært i permisjon, og jeg tror ikke jeg vet om noen som ikke har grudd seg og følt at det å begynne å jobbe igjen nesten er uoverkommelig. Snakk med psykologen og legen din og hør hva de anbefaler slik at du både kan komme deg, og komme i gang igjen Det er mye informasjon om sykepenger å finne her: http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Sykmelding+og+sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar! Jeg er ikke redd for å miste jobben, men tror uansett ikke jeg blir sykmeldt så lenge. Lurte mer på det praktiske. Og hvor mye bestemmelsesrett en har selv. Ønsker selvfølgelig ikke å utnytte noe, men vil heller ikke føle at jeg blir presset til noe jeg ikke er klar for. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå