Gå til innhold

Noen tøybleiebrukere her? :) (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til storinnkjøp, syns det ser spennende ut og gleder oss til å prøve dette :)

Men et spørsmål; hva gjør/gjorde dere de første dagene og ukene av babyens liv? Syns å huske fra førstemann at det var ganske flytende saker som ble presentert.

Får man det vekk i vask, eller gjør vi noe feil om vi bruker nyfødtpapirbleier i starten, og går over til tøy når babymagen er mer stabil?

Takk for evt. svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi brukte tøybleier til eldstemann og kommer til å gjøre det denne gangen også. Du gjør ikke noe feil ved å bruke papirbleier i begynnelsen, men det er uansett veldig greit å skylle nyfødtbæsjen i vasken. Lenge til det blir noe særlig fast konsistens å snakke om.

Vi brukte papirbleier i starten, men det var mest fordi vi brukte litt tid på å få på plass aller utstyret.

Lykke til, flott med tøybleiebruk!! :-)

Skrevet

Har gått til storinnkjøp, syns det ser spennende ut og gleder oss til å prøve dette :)

Men et spørsmål; hva gjør/gjorde dere de første dagene og ukene av babyens liv? Syns å huske fra førstemann at det var ganske flytende saker som ble presentert.

Får man det vekk i vask, eller gjør vi noe feil om vi bruker nyfødtpapirbleier i starten, og går over til tøy når babymagen er mer stabil?

Takk for evt. svar :)

Hei! Bra å høre at andre også benytter seg av dette. Har to fra før og venter den tredje tøybleiebrukeren snart. I begynnelsen spedde vi på med litt papirbleier om natta husker jeg, slik at det ikke skulle være så mye arbeid når en er trøtt. Om du venner deg til å bruke tøybleiene, blir det til slutt ikke noe annet alternativ og en tenker ikke så mye over det. Det blir rutine. Lykke til!

Skrevet

Vi skal. Vi hadde til første også, men fra ca 9 mndr så jeg har ingen nyfødterfaring. Satser på å komme igang når vi kommer hjem fra sykeuset, men vet ikke om vi har nok til fulltidsbruk. Vanskelig å vite hvor stor ungen blir og hva som passer, så jeg vil heller handle mer når vi har prøvd litt. Jeg har kjøpt litt brukt og satser på det når jeg trenger mer.

Skrevet

Vi har også brukt det (dog ikke 100%). Det tar jo en stund før avføringen blir mer fast ( jeg har hatt unger med ganske bløt mage sikkert til de var et år), så jeg synes det har gått fint å starte med en gang (men kanskje litt begge deler da det er mange skift..). Synes fleeceinnlegg har tatt det godt, foretrekker det fremfor rispapir. Helt i starten er det så lite om gangen at da har vi brukt flanellbleier (det er det vi har brukt/fått på sykehuset også, bra fokus!) fremfor de med borrelås/knapper (syns de blir veldig store på de bittesmå).

Skrevet

ps. kan tipse om forumet tettinntil dersom du ikke har vært der :) Tøybleie og bæreforum med mange erfarne man får gode tips fra!

Skrevet

Enig i det med flanell i begynnelsen. Ellers har jeg veldig god erfaring med bumgenious lommebleier, bruker dem fortsatt på gutten vår på 2 1/2, kunne bruke dem fra starten (men det ble litt klumpete helt i begynnelsen)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Lillebror har kun brukt tøybeier. På sykehuset brukte vi de flanelsbleiene de har der, men når vi kom hjem var det stort sett alt i ett bleier som ble brukt. Lillebror var knappe 3 kilo, men passet likevel de fleste av bleiene jeg hadde kjøpt. Favorittene våre er Itti Bitti SIO og AIO og Fuzzi Bunz. Synes Bum Genius er udrøye - de blir så fort for små. Ellers supplerte jeg med gassbleier innimellom helt i starten.

Om natten bruker vi formsydde med ullbukse utenpå for å la huden få mest mulig luft. Favoritten vår er Green Sprouts nighty nights ( selges hos Hippe Hippo). Den er liten og nett men suger bra likevel:)

Skrevet

Jeg hører ikke hjemme på 3tri, men jeg har to tøybleiebarn, så jeg tenkte jeg skulle svare likevel. :)

Vi brukte ikke tøybleier helt i starten - jeg tok keisersnitt, og var altfor sliten og hadde for mye trøbbel med ammingen til å bruke tøybleier helt i starten. Mannen min fikser ikke bleievask heller, så jeg måtte vente til at jeg var såpass at jeg klarte/orket å ta vasken selv. Deretter faset jeg gradvis ut engangsbleiene.

Jeg har altså ikke brukt TB helt, helt fra starten, men de som har gjort det, er litt delt i anbefalingene mtp barnebeken. Noen vil ikke ha den i bleiene, og bruker engangs til den er ute, andre bruker sykehusets flanellbleier for å hindre flekker i egne bleier.

Men med mm-bæsj (eller mme-bæsj, for den del), er det ikke noe i veien for å kaste rett i vaskemaskina, du trenger ikke skylle den av eller bruke rispapir (du bør gjøre en av disse tingene når barnet begynner med fast føde, den bæsjen vil jeg ikke ha i vaskemaskina). Den skylles så lett av (kjør en ekstra skylling i maskina før hovedvasken) at det er ikke noe problem.

Mm-bæsj setter veldig fort gule flekker i bleiene, men disse forsvinner på magisk vis hvis du legger bleiene i direkte, sterk sol i noen timer. Utrolig!!

Ellers er det veldig forskjellig hva som passer til de ulike barna, mtp merker. Jeg kan f.eks. ikke forstå hvordan ønskebarn73 over her skriver at Bum Genius er udrøye, jeg synes de er store OS-bleier, som fremdeles passer til min store treårige gutt som nekter å slutte med bleier.... :/ Mange har trøbbel med lekkasjer ved lårene i starten, hvis barnet har tynne lår (noe barnet mitt hadde, under 3kg ved hjemreise fra sykehuset). Det vil gjerne rette seg ganske fort, når det legger litt på seg. Det er lurt å prøve litt forskjellig! Vi hadde mye mer suksess med formsydde enn med lommebleier/AIO i starten, men nå bruker vi nesten bare lommebleier, så det skifter litt.

En bleie som er veldig populær til nyfødt, er Sandy's i bambus - (Popolini er akkurat lik, bare produsert et annet sted. OBS at den de selger på Nøstebarn er av bomull - jeg synes det funker greit det også, men bambus suger bedre) - enten i str S eller XS, avhengig av barnets størrelse. For min 3-kiloskar var XS et must, mens de som får svære barn på 5kg glatt hopper rett til str S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...