Gå til innhold

Dere som har mistet flere ganger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken oppfølging har dere fått?

Hvilke undersøkelser tas for å finne ut hvorfor en mister?

Hvor mange ganger mistet dere før det ble tatt noen undersøkelser?

som jeg har forstått det blir det ikke undersøkt noe videre før etter 3. gang...??

Jeg har en frisk gutt på snart 3 år, men har nå mistet to ganger. den siste gangen har vært hard både fysisk og psykisk, og det frister veldig lite å gå gjennom dette en gang til. Er derfor veldig spent på hvilke undersøkelser som tas og når en kan få tatt disse?

noen som vet..? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mistet 5 ganger. Vi vet nå mest sansynlig hvorfor, og starter utredning i februar med ivf/aid som mål. Det som sies gjentatte ganger er at man må ha 3 dokumenterte avbrutte bak seg. Og at faren for å miste ikke endres mellom 2 og tredje gang, dvs at faren ikke øker dersom man blir gravid etter 2 tidligere aborter. Derfor starter de ikke utredning før man har mistet en tredje gang, fordi de to første som oftest er uflaks. Men man forspør seg jo aldri, så du kan jo ta kontakt med fastlege og uttrykke din bekymring, enkelte steder tar man inn tidligere, eller tar enkle undersøkelser uten å strte hovedutredningen for å starte prosessen, dersom det er kapasitet.. Evt kan du kontakte privat klinikk, de foretar gjerne undersøkelser uten at det foreligger "behov", så lenge man betaler.

Skrevet

Hei :o)

Jeg har mistet 6 ganger...og er nå gravid for 7 gang.:o) Er 5+4 og ved godt mot. Utrolig nok!;o)

Etter 3.SA ble jeg utredet for habituell abort.

Først og fremst ble det tatt vaginal ultralyd for å sjekke at jeg ikke har cyster el.l på eggstokkene eller i livmor.

Neste steg var å ta blodprøver av meg og min mann for å finne ut om kromosomer o.l.

Etter dette ble det tatt mange blodprøver av meg for å finne ut om jeg manglet noe i kroppen som gjør at jeg mister.

Mitt resultat er at det er ingenting galt som gjør at vi mister så da er det bare å prøve igjen.

Har til nå blitt fulgt opp av Gynekologisk Poliklinikk ved sykehuset. Har opplevd endel motstand når jeg har foreslått å bruke blodfortynnende og progesteron-tilskudd.. Men etter 2 års "diskusjon" ang dette tok de kontakt med Ivf-avdelingen ved samme sykehus hvor de, med èngang!, sa jeg skulle få resept på dette. Dette var forrige uke så nå er jeg igang med sprøyter med blodfortynnende(Fragmin) og progesteron-tilskudd(Crinone). Jeg er svært spent på om vi lykkes denne gang!:oD

Men nå skal jeg be fastlegen min om å henvise meg til Ivf-avdelingen, for jeg føler jeg blir tatt mer seriøst der enn ved Gynekologisk Poliklinikk.

Jeg vet forresten om andre som har mistet 2 gang som har blitt henvist til Ivf for ekspertise dær. Er ikke bare damer som trenger kunstig befruktning som havner der.

:)

Skrevet

Som de andre sier her, blir man i utgangspunktet ikke utredet før man har mistet 3 ganger- og har man levendefødt barn fra før, kan det være man må vente enda lenger.

Hvilke undersøkelser som foretas, avhenger jo litt av hva man ellers finner, men i første omgang er det sjekk av livmor, eggstokker/ledere ved ultralyd, samt en haug blodprøver som gjelder.

Deretter jobber man seg videre, og hos noen tas det utvidede tester, gentester, samt sjekk av far og hans sædkvalitet osv.

Så vil man jo, avhengig av hva man finner (om noe), få tilbud om evt tiltak.

Jeg er selv under utredning for habituell abort, har 2 SA i uke 6 og 7, samt en MA i uke 14 bak meg. Foreløpig har de ikke funnet noen åpenbar årsak. Det er jo ikke alltid man gjør det, heller.

Fordelen for meg er at jeg har et barn allerede, slik at jeg på en måte har "bevist" at jeg kan få det til.

Lykke til!

Skrevet

HI her..

jeg og mannen min har jo fått et barn sammen, så det er jo greit å vite at vi kan få et barn sammen.. men dette er ganske tøffe saker synes jeg.. må si jeg beundrer dere som mister så mange ganger og som klarer å holde motet oppe. men hva annet kan man gjøre..?! håper virkelig dere lykkes!!!! satser på at det nå er deres tur!!!:)

Jeg er litt fersk her og alle disse forkortelsene sier meg ikke så mye..:P hva er ivf/aid? og hva er habituell abort??

takk for svar :)

Skrevet

Habituell abort er litt selvforklarende: habit betyr vane. Vaneabort. 3 aborter eller fler etter hverandre. IVF betyr in vitro fertilisation, altså befruktning utenfor livmoren (prøverør). AIH betyr artificial insemination by husband, altså kunstig befruktning med mannens sæd, mens AID som er det vi sannsynlig må ha er det samme, men med bruk av donor (Artificial insemination by donor).

Når du har et levendefødt barn fra før har du gode sjanser for å komme i mål :-)

Skrevet

Og SA betyr spontanabort- altså der det kommer ut "av seg selv". MA betyr Missed Abortion, der dør fosteret uten at kroppen støter det ut selv, da må man enten få dette ut medisinsk, eller ved utskrapning.

Det at du har et levendefødt barn, med samme mann, betyr jo hvertfall at du kan bli gravid, og at du i utgangspunktet bør få det til. Men så er det jo ikke alltid så enkelt da, så det er greit å få sjekke om noe har skjedd nedi der, siden sist. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...