Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Hvor mye sparer du i mnd. og hvor mye har du i gjeld? Så usikker på om jeg heller skal betale ned gjeld fortere og droppe sparinga...
mamma_til_gutt Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Generelt bør du ha en løsning for å kunne håndtere å kjøpe kjøpeskap, store bilutgifter, å miste jobben så du må lønne deg selv en kort periode etc. Om du har fleksilån eller en annen mulighet til å få tak i penger til sånt, slik at du enkelt kan få tak i penger til dette er det ingen grunn til å spare om det ikke er noe spes du sparer til. Da bør du prioritere å nedbetale gjeld. Har du værre for å få tak i penger på kort varsel, bør du ha 1-3 månedslønner (minst) tilgjengelig på sparekonto før du betaler ned lån
Mamma´n til lillemor Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Sparer ikke til noenspesielt, men har en liten buffer på sparekonto. Skulle vært litt flinkere, men sånn er der akkurat nå.
Sillylilly Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Dette snakker vi mye om nå. Vi har vært helt skrapa etter huskjøp, og må bygge opp buffer igjen. Prøver å spare minst tre tusen (begge to) hver mnd. Det tar tid å spare opp, og det er jo utgifter hele tiden - forsikring, bil osv. Og nå skal vi jo ha baby, det blir jo en del ekstra utgifter Men vi har tenkt å kjøpe en del brukt. Men ang. sparing og gjeld: Jeg betaler litt mer enn jeg skal hver mnd på studielånet, fordi jeg har hatt fullt lån. Jeg vil ha det ned. Vet det er et billig lån, men jeg klarer ikke å se på at det er så høyt Vi betaler ikke mer enn vi skal på huslånet. Så prøver vi å spare i stedet. Tror det er lurere i lengden - og så når man har en real buffer, kan man vel vurdere å betale litt ned på lånet?
Mamma07+MA+Babymage Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 vi har bufferkonto og jeg prøver å spare i tilegg for jeg vil på ikea snart. har akkurat kjøpt hus og skal snart flytte dit. men desverre må jeg til tannlegen og der ryker nok det lille jeg har klart å spare .hehe... men bufferkontoen står og jeg betaler litt ekstra på studielån og billån. føler det er viktig å få gjelda ned litt fortere.
lille-my-april Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Vi har ca.4.1 mill i huslån og ca.150000 i studielån. Vi har to hus, så vi har leieinntekter som dekker lånet på det ene huset. Vi har bygget nytt hus, som vi nå har bodd i i ett år. Har to gjeldfrie biler, en 2008 mod og et gammelt vrak. Vi sparer max på bsu begge to hver måned (1700,- hver). I tillegg sparer begge 500,- hver i pensjonssparing hver måned. Har spart opp litt til babyutstyr siden vi skal ha en liten en i april. Utenom det har vi en regningskonto der det alltid er penger, sånn at vi alltid har nok til regningene som dukker opp. Sparer også til å få innredet loftet. Vil si vi har det ganske romslig...
Ilenna Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Vi har dårlig inntekt så jeg sparer minimalt (700kr) i mnd og vi prøver alt vi kan for å få ned gjeld på bil og studielån osv. Jeg sparer litt på BSU og litt i fond som kommer til å gå til nytt kjøleskap snart desverre. Når vi får betalt ned gjeld må vi spare til boliglån.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Jeg sparer på 4 (!) forskjellige konti - i tillegg har mannen sin egen sparekonto. Har BSU som jeg sparer maks på hvert år (mannen ble 33 i fjor, så han innløste sin da vi kjøpte hus i fjor). Så sparer vi til datteren vår på en konto. Har også en sparekonto hver som vi prøver å ha 80-100 000 på tilsammen til enhver tid til litt større ting/uforutsette utgifter. Nå sparer vi til hage ;-) Har et nytt hus, og er ikke gjort så mye i hagen enda. Til våren skal vi legge plen og plante litt bl.a. Har også min egen sparekonto som jeg sparer til ting jeg ønsker meg, reiser osv. Nå sparer jeg til nytt kamera og til venninnetur i vår :-) I tillegg setter vi penger på en egen regningskonto hver mnd, prøver å ha litt mer enn til de faste utgiftene på den og, for uforutsette regninger. Vi har huslån på 2,1 mill. og studielån på tilsammen 500 000. Betaler ned det vi skal på begge deler, ikke mer. Men jeg sparer som sagt i BSU og kommer til å betale inn alt sammen den dagen jeg blir 33/nådd maksbeløp.
lille-my-april Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Imponert over sistemann her. Skulle nok lært meg å spare litt tidligere ja. Menmen.. bedre seint enn aldri..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Jeg setter 500 kr hver mnd inn på en konto som skal dekke bunad og konfirmasjonspresang til ungene. VET med sikkerhet at jeg kommer ikke til å ha råd til å punge ut med 35 000 kr i løpet av kort tid. Har kjøpt en del til bunaden allerede, (det blir jo bare dyrere og dyrere) og sitter igjen med 11000 kr på den kontoen. Så sparer jeg ved å betale inn litt ekstra på studielånet hver måned (ser det som sparing) for å bli kvitt det. I tillegg sparer jeg 1000 kr for å ha som en liten buffer dersom det blir trange måneder. Felles sparer vi 5000 kr i mnd. men da klarer vi ikke noe særlige ekstra utgifter. Vi har flexilån så dersom vi trenger penger, så er det "bare" å ta ut de pengene igjen. Men nå har jeg stoppet den overførselen noen måneder pga vi har noen soverom som må pusses opp før den lille kommer. Opparbeidet oss en liten buffer for å ta de soverommene, og mesteparten er dessverre brukt hehe Men når soverommene er ferdige så blir det inn på flexilånet igjen. BSU brukte vi for flere år siden, så den er borte....
Gjest Lilu87 Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Vi sparer i bsu og på spare/bufferkonto. Til sammen sparer vi 2700 i måneden, og det er virkelig maks vi kan spare. Forhåpentligvis har vi en stor nok buffer om et år til at vi kan redusere sparingen der og heller bli kvitt billånet litt fortere.
**venter** Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Vi har huslån på 2 mill, pluss studielån på tilsammen 500 000 (jeg studerer enda, så vil bli litt til). En gjeldfri bil har vi også. Vi sparer ca 2-5000 i mnd, pluss at alle feriepenger spares. Vi har vanlig lønn 12mnd og feriepenger i tillegg så de spares. Vi er sparsomme av natur og har derfor fått oss ganske romslig økonomi.
edition Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Jeg sparer 3500 i mnd. for å dekke store utgifter gjennom året, så jeg slipper å tenke så mye på det når de store regningene kommer - bilforsikring, kom.avg., årsavgift på to biler og sånt. Lønningene har vært litt små det siste seks mnd. pga. diverse så prioriterer den sparingen, så etterhvert spare mer så vi har til andre ting; i tilfelle noe ryker her hjemme, vi trenger noe spesielt, og til senere. Det er ingen krise foreløpig, har satt av 70.000 som skal gå til litt oppussing utvendig og kommer jo ikke til å bruke alt det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Jeg setter 500 kr hver mnd inn på en konto som skal dekke bunad og konfirmasjonspresang til ungene. VET med sikkerhet at jeg kommer ikke til å ha råd til å punge ut med 35 000 kr i løpet av kort tid. Har kjøpt en del til bunaden allerede, (det blir jo bare dyrere og dyrere) og sitter igjen med 11000 kr på den kontoen. Så sparer jeg ved å betale inn litt ekstra på studielånet hver måned (ser det som sparing) for å bli kvitt det. I tillegg sparer jeg 1000 kr for å ha som en liten buffer dersom det blir trange måneder. Felles sparer vi 5000 kr i mnd. men da klarer vi ikke noe særlige ekstra utgifter. Vi har flexilån så dersom vi trenger penger, så er det "bare" å ta ut de pengene igjen. Men nå har jeg stoppet den overførselen noen måneder pga vi har noen soverom som må pusses opp før den lille kommer. Opparbeidet oss en liten buffer for å ta de soverommene, og mesteparten er dessverre brukt hehe Men når soverommene er ferdige så blir det inn på flexilånet igjen. BSU brukte vi for flere år siden, så den er borte.... Glemte å si at vi har 2,6 mill i gjeld, betaler renter og avdrag på en del (totalt ca 4500) og bare renter på resten. (ca 4000) I tillegg har vi 5000 kr i mnd i barnehage/ sfo (snart 7500) så jeg GLEDER meg til ungene blir såpass store at vi ikke lenger har barnehage og sfo å betale på... Selv om pengene helt sikkert får bein å gå på likevel....
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 har ulike kontoer jeg sparer på. en konto til veiavgift og nrk lisens. en konto bsu konto. der setter jeg inn penger ettersom jeg har penger. men prøver og sette inn min 500 hver måned. en vanlig spare konto. som vi sparer til ferie, utbygging. en buffer konto. til verksted, om noe ryker, har også en spare konto til hvert av barna. der setter vi inn penger når vi vil gi de litt ekstra.. dette er noe som fungerer bra for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå