Gå til innhold

Er jo ikke noe problem og ta så mye permisjon som Audun Lysbakken

Anbefalte innlegg

Skrevet

de får jo ikke opp til max 6 G utbetalt i foreldrepenger, siden de er statsråder så får de faktisk full lønn mens de er hjemme med barna sine:( Loven burde vær lik for alle synes nå jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel en spesiell avtale med arbeidsgiver da, slik mange andre har det.. Skjønner ikke problemet jeg, er mange som får dekket mellomlegget mellom 6G og full lønn og som jobber i helt andre industrier..

Loven ER lik for alle, men noen har framforhandlet bedre avtaler med sin arbeidsgiver... De som jobber i det offentlige får jo f.eks fulle feripenger etter permisjonen, det har man ikke rett på etter loven men er en tariffestet rettighet som arbeidstaker organisasjonene har forhandlet frem.....

Skrevet

de får jo ikke opp til max 6 G utbetalt i foreldrepenger, siden de er statsråder så får de faktisk full lønn mens de er hjemme med barna sine:( Loven burde vær lik for alle synes nå jeg!

Mange arbeidsgivere, deriblandt min, betaler selv ut det som er over 6 G slik at jeg får vanlig lønn i permisjonstiden.

Skrevet

Jeg får også vanlig lønn av arbeidsgiver i permisjonen, og jeg er ikke statsråd! :-) Alle turnustillegg er også med i permisjonsgrunnlaget, i tillegg til vanlige feriepenger. Fagforeninger er jammen godt å ha! :-) Ikke bare statsråder som passer på rettighetene sine.

Skrevet

Jo flere som organiserer seg og setter slike avtaler på dagsordenen når nye tariffavtaler skal spikres hvert år, jo større sjanse er det for at flere får disse godene.

Loven er som andre sier her lik for alle den, men noen er flinkere til å forhandle seg frem til gode avtaler enn andre. Så må man velge da, skal man forhandle seg frem til høyere lønn, fri telefon, trening i arbeidstiden eller full lønn i svangerskapspermisjon...

Jobber du i en privat bedrift med mange ansatte har dere antagelig et lokalt lønnsoppgjør hvert år, du får samle "klubben" på arbeidsplassen din og prøve jobbe frem bedre avtaler i forbindelse med svangerskap og fødsel

Skrevet

Hvis man har en lønn på over 6G tjener man uansett så godt t man burde klare seg. 6G er en god inntekt. Det får være grenser for hvor mye staten bør betale rike folk for å gå hjemme.

Skrevet

I utgangspunktet enig, men det blir jo litt skeivt for par som har prioritert den enes karriere, og den andre gjerne tjener lite pga det. Ja, det skjer faktisk fremdeles.

Skrevet

6G er vel noe sånt som 475.000,- i året, så det er ikke akkurat en skyhøy lønn, men høy nok til at man kan spare litt penger når man planlegger barn og permisjon.

Jeg tjener ikke så mye, men helt fra jeg ble gravid sparte jeg 20% av lønnen min hver måned, det gjorde jeg også hele permisjonen (valgte 100% lønn) og sammen med siste halvannet årets feriepenger, skattepenger, bursdagspenger osv ble det nok til at jeg kunne ha permisjon uten lønn frem til neste hovedopptak i barnehagen.

Handler ganske enkelt om planlegging. Vi kan ikke kreve at Norge AS skal legge alt i hendene våre hele tiden, vi må klare oss litt selv. Det er en vannvittig god avtale vi har her i Norge på svangerskapspenger, hva med å være litt fornøyd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...