Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Hei. Håper noen kan hjelpe meg!! Jeg er ferdig med studiene i juni .og har termin i slutten av juni.... Har tenkt å søke me inn på nye studier til høsten, for så søke permisjon for å få foreldrestipend... Noen sm har vært i samme situasjon? Hvordan kan jeg få foreldrestipend i sommer? Og må jeg vente til skolestart, møte opp på skolen i august, snakke med rådgiver for så å søke permisjon å de nye studiene? Blir veldig glad for svar!!!
bettisen Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Hei, I forhold til studiene er det i alle fall slik at du søker på vanlig måte på studiet du vil inn på. Når du får bekreftet plass, sender du en søknad om utsatt studiestart til høgskolen/universitetet du får plass ved. Send med bekreftelse på termindato/graviditet fra lege/jordmor :-) http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/ Over er link til reglene for foreldrestipend. Står også at du får stipend for sommeren om du trykker på "når på året får du barn".. Ellers anbefaler jeg deg å ringe lånekassen om du har flere spørsmål
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Ok....takk :j slik jeg har regnet ut vl jeg få penger til midten av mars ca. Er det da forventet at jeg skal ta opp studiene? Har forstått d slik det et nærmest umulig å få barnehageplass på våren, dessuten vil jeg jo ikke klare ta eksamen om våren når jeg ikke følgt studiene resten av året..
bettisen Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Nei, det er ikke forventet at du skal ta opp studiene da. Du får utsatt studiestart frem til høsten igjen.. Kan ikke begynne midt i et studie (med mindre det er opptak både vår og høst).. Men du får nok ikke penger i denne perioden, så det kan være lurt å ta seg en jobb for å få det til å gå rundt - om dere ikke klarer dere økonomisk på evnt barnefars inntekt.. (Da kan man jo kanskje få vakter o.l. på kveldstid/helg slik at alltid en er hjemme med barnet eller noen kan passe det). Ellers går det an å høre med NAV - mulig du kan få AAP i denne perioden (??!!) om du ikke får deg jobb.. Men det er jeg absolutt ikke sikker på...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Ok tusen takk for svar prøvde å ringe Lånekassen nå, men var over 15 min ventetid...nå tror eg prøver senere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå