Gå til innhold

Gravid student.. Søke permisjon. Men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Håper noen kan hjelpe meg!! Jeg er ferdig med studiene i juni .og har termin i slutten av juni.... Har tenkt å søke me inn på nye studier til høsten, for så søke permisjon for å få foreldrestipend... Noen sm har vært i samme situasjon? Hvordan kan jeg få foreldrestipend i sommer? Og må jeg vente til skolestart, møte opp på skolen i august, snakke med rådgiver for så å søke permisjon å de nye studiene?

Blir veldig glad for svar!!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

I forhold til studiene er det i alle fall slik at du søker på vanlig måte på studiet du vil inn på. Når du får bekreftet plass, sender du en søknad om utsatt studiestart til høgskolen/universitetet du får plass ved. Send med bekreftelse på termindato/graviditet fra lege/jordmor :-)

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/Foreldrestipend/

Over er link til reglene for foreldrestipend. Står også at du får stipend for sommeren om du trykker på "når på året får du barn".. Ellers anbefaler jeg deg å ringe lånekassen om du har flere spørsmål :)

Skrevet

Ok....takk :j slik jeg har regnet ut vl jeg få penger til midten av mars ca. Er det da forventet at jeg skal ta opp studiene? Har forstått d slik det et nærmest umulig å få barnehageplass på våren, dessuten vil jeg jo ikke klare ta eksamen om våren når jeg ikke følgt studiene resten av året..

Skrevet

Nei, det er ikke forventet at du skal ta opp studiene da. Du får utsatt studiestart frem til høsten igjen.. Kan ikke begynne midt i et studie (med mindre det er opptak både vår og høst)..

Men du får nok ikke penger i denne perioden, så det kan være lurt å ta seg en jobb for å få det til å gå rundt - om dere ikke klarer dere økonomisk på evnt barnefars inntekt.. (Da kan man jo kanskje få vakter o.l. på kveldstid/helg slik at alltid en er hjemme med barnet eller noen kan passe det). Ellers går det an å høre med NAV - mulig du kan få AAP i denne perioden (??!!) om du ikke får deg jobb.. Men det er jeg absolutt ikke sikker på...

Skrevet

Ok tusen takk for svar :) prøvde å ringe Lånekassen nå, men var over 15 min ventetid...nå tror eg prøver senere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...