Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 For litt siden var det noen som spurte om barna var mye syke. Vi har vært heldige der, så det svarte jeg da. I hele fjor tok vi ikke ut en eneste "hjemme med sykt barn dag" (hadde 2-3 dager pga eldstemann hadde hodepine, men det viste seg å være jernmangel og ikke sykdom), noe som er ganske bra gjort med fire barn i hus. Jeg visste jeg ikke burde sagt noe.... Nå fikk vi først spysyken for et par uker siden, og nå er de to minste i gang med en runde med feber og hoste.... Jaja, det var vel vår tur Får bare håpe det blir med dette.
Gjest sug lut Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Symp. Plutselig er du tom for syktbarndager i februar...
LuksusLiv Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Ja man må være forsiktig med hva man sier, hehe... God bedring i heimen!
Gjest amandine Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Det er det som er ulempen med mange barn, Alva.. De smitter hverandre og blir sjelden syk samtidig.. Ikke spør meg hvor mange arbeidsdager jeg har hatt siden august... Og vi blir heller aldri syke, det har jeg hardnakket hevdet i alle år. Men tre x vannkopper, tre x omgangsyke, tre x halsbetennelse opg nå tre x influensa setter uten tvil spor i sykebarndagene...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2012 Symp. Plutselig er du tom for syktbarndager i februar... Takk... Nå har vi 30 dager å ta av, men joda, det ville vært typisk. Skulle fått overført fra tidligere år, da hadde vi vært oppe over hundre eller noe nå totalt
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Skjønner følelsen:( Svarte på en tråd her om dagen, på Småtroll, at neida, vi har vært så lite syk i høst... Blæh!! Nå Jubelguri hoster og jeg snørrer og har feber. Gøy på landet.... Har bare 5 sykedager å ta av i hvert semester så vi bare Må holde oss friske;)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke?
LuksusLiv Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke? Man får ikke sykemelding for syke barn nei. Men blir man innlagt på sykehus så får man omsorgepenger(?) etter 8 dager visstnok. Var i hvertfall det vi fikk beskjed om når vårt barn var innlagt. Vannkopper er forresten ikke noe alvorlig.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke? Man får ikke sykemelding for syke barn nei. Men blir man innlagt på sykehus så får man omsorgepenger(?) etter 8 dager visstnok. Var i hvertfall det vi fikk beskjed om når vårt barn var innlagt. Vannkopper er forresten ikke noe alvorlig. Men hva gjør man da når man ikke har flere sykedager og barnet får vannkopper, eller andre ting som er smittsomt. Med alvorlig mente jeg at barnet kan smitte og må være hjemme, og derfor trenger at en forelder er hjemme. Man kan vel ikke kreve innleggelse på syklehus heller, bare fordi barnet ble sykt flere dager det året? Og hva med jobben? Får man ugyldig fravær og mister jobben rutinemessig her i landet, om man er så uheldig at barnet er sykt over det tillatte antall dager pr år? Må man lyve på seg dødsfall i familien, eller andre ting som kan gi lov til fridager da?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke? Nei, det fungerer dessverre ikke slik. Man kan få velferdspermisjon for å være hjemme med barn etter en operasjon ol (det har jeg fått), men ved sykdom skal det være noe spesielt. Man kan f.eks søke om ekstra dager dersom barnet har astma eller andre kroniske sykdommer, eller er langtidsinnlagt på sykehus. Vannkopper og slik får man ikke ekstra dager for, det er jo ikke alvorlig det heller. Nå har heldigvis våres to eldste hatt vannkopper, så vi har "bare" to igjen som må gjennom det. Det har gått vannkopper 2-3 ganger i barnehagen siden de begynte der, men de har enda ikke fått det. Håper det drøyer litt til, det er slitsomt med vannkopper på en 2 åring (prøvd det før).
LuksusLiv Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Man må vel ta sykedager uten lønn, velferdsdager eller noe. Jeg sluttet faktisk i jobben min pga at barnet mitt var ekstremt mye syk. Vi brukte opp alle sykedagene på litt over 1 mnd.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke? Man får ikke sykemelding for syke barn nei. Men blir man innlagt på sykehus så får man omsorgepenger(?) etter 8 dager visstnok. Var i hvertfall det vi fikk beskjed om når vårt barn var innlagt. Vannkopper er forresten ikke noe alvorlig. Men hva gjør man da når man ikke har flere sykedager og barnet får vannkopper, eller andre ting som er smittsomt. Med alvorlig mente jeg at barnet kan smitte og må være hjemme, og derfor trenger at en forelder er hjemme. Man kan vel ikke kreve innleggelse på syklehus heller, bare fordi barnet ble sykt flere dager det året? Og hva med jobben? Får man ugyldig fravær og mister jobben rutinemessig her i landet, om man er så uheldig at barnet er sykt over det tillatte antall dager pr år? Må man lyve på seg dødsfall i familien, eller andre ting som kan gi lov til fridager da? Om barnet har en kronisk sykdom så kan man søke om flere sykedager. Utover det så må man ta ut avspasering, ferie eller perm. uten lønn. Og så må man ikke glemme at far har sine dager han kan ta ut og er man alene med barnet får man fars dager også. Det er hardt for mange, men det går rundt på et vis. Og er man riktig så heldig så har man familie som kan trø til. Nei, man lyver ikke på seg dødsfall i familien! Seriøst? Nei, det gjør man ikke!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. januar 2012 Men hva gjør man da når man ikke har flere sykedager og barnet får vannkopper, eller andre ting som er smittsomt. Med alvorlig mente jeg at barnet kan smitte og må være hjemme, og derfor trenger at en forelder er hjemme. Man kan vel ikke kreve innleggelse på syklehus heller, bare fordi barnet ble sykt flere dager det året? Og hva med jobben? Får man ugyldig fravær og mister jobben rutinemessig her i landet, om man er så uheldig at barnet er sykt over det tillatte antall dager pr år? Må man lyve på seg dødsfall i familien, eller andre ting som kan gi lov til fridager da? Man har rett på fri uten lønn.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #14 Skrevet 24. januar 2012 Jaja.. da vet man det. En alenemor uten nettverk, som har brukt alle sykt barn dagene, må enten slutte jobben eller håpe at litt dekkstift skjuler vannkoppene så barnahagepersonalet ikke oppdager at barnet er sykt. Deretter slå av telefonen på jobb, så om de skulle ringe for å si at de har oppdaget prikker, får hun ikke beskjeden og kan ikke hente.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Jaja.. da vet man det. En alenemor uten nettverk, som har brukt alle sykt barn dagene, må enten slutte jobben eller håpe at litt dekkstift skjuler vannkoppene så barnahagepersonalet ikke oppdager at barnet er sykt. Deretter slå av telefonen på jobb, så om de skulle ringe for å si at de har oppdaget prikker, får hun ikke beskjeden og kan ikke hente. Ingen grunn til å ta på seg offer-rollen. Vi er mange alenemødre uten nettverk og vi klarer oss da helt fint. Perm. eller verferdsdager uten lønn, avspasering, feriedager osv. Bruk hodet litt og så ordner det seg!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #16 Skrevet 24. januar 2012 Jaja.. da vet man det. En alenemor uten nettverk, som har brukt alle sykt barn dagene, må enten slutte jobben eller håpe at litt dekkstift skjuler vannkoppene så barnahagepersonalet ikke oppdager at barnet er sykt. Deretter slå av telefonen på jobb, så om de skulle ringe for å si at de har oppdaget prikker, får hun ikke beskjeden og kan ikke hente. ps. jeg nekter å tro at du har brukt alle dine 20 dager i 2012
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #17 Skrevet 24. januar 2012 Som førstegangs og rimelig uvitende, må jeg bare spørre... Man får vel flere sykt barn dager hvis det er noe alvorlig, ala vannkopper? Altså om man tar barnet til legen og får bekreftet sykdom + sykemelding? Dette med sykt barn dager gleder vel bare som en form for egenmelding ved mindre alvorlige ting som forkjølelse og omgangssyke? Nei man får ikke flere sykt barn dager ved vannkopper (og hvorfor tror du det er alvorlig sykdom?) Man har i utgangspunktet 10 dager til hver av foreldrene (20 til eneforsørgere) og disse gjelder pr kalenderår og brukes til all sykdom... Det er kun om barnet er kronisk sykt (f.eks astma) at man kan søke om å få flere sykt barn dager.. Det finnes ingen "sykemelding" for syke barn, sykemelding hos legen gjelder kun egen sykdom... Har man brukt opp sykt barn dagene må man bruke ferie, avspasering eller ulønnet permisjon...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #18 Skrevet 24. januar 2012 Regler om omsorgspenger ved sykt barn Mor og far til barn under 12 år kan være borte fra arbeid inntil 10 dager i året hver for å passe sykt barn. De har da rett til å få utbetalt omsorgspenger fra arbeidsgiveren. Foreldre som har mer enn to barn under 12 år kan være borte 15 dager hver. Foreldre som har kronisk sykt eller funksjonshemmet barn kan være borte 20 dager hver. Aleneforsørgere kan benytte alle dagene selv (dvs inntil 20, 30 eller 40 dager i året). Folketrygden gir ikke rett til omsorgspenger flere dager enn beskrevet her. Hvis du trenger enda flere fridager, ta dette opp med arbeidsgiver eller eventuelt med trygdekontoret for å komme frem til en løsning på problemet. Omsorgspenger ved syk barnepasser Dersom den som vanligvis passer barnet blir syk, har mor eller far rett til omsorgspenger for å se til barnet selv om barnet selv er friskt. Trenger man sykmelding når barnet er sykt? Ved sykt barn eller syk barnepasser kan man benytte egenmelding. Hvis fraværet varer lengre enn egenmeldingsperioden kan legen skrive en bekreftelse på at barnet er sykt til foreldrenes arbeidsgiver. Legen skal ikke sykmelde foreldrene hvis de ikke er syke. Uten å være helt sikker, mener jeg at det er lov å bruke egenmld på seg selv påfølgende dager etter egenmld på barn sykdom. Og da blir det totalt 6 dager evt, men det vil jo bare være som en krise løsning... og det er vel ikke umulig at mor eller far blir syk i forbindelse med at barnet har vært syk?! Så er det viktig å huske at IA (Inkluderende Arbeidsliv) bedrifter har egne regler!
Gjest Ingen skal få! Skrevet 24. januar 2012 #19 Skrevet 24. januar 2012 Priser meg lykkelig for ekstra-sykt barndager pga astma. Utover det har vi brukt opp sykt barn-dagene i år allerede da eldste tok mandlene. Så fikk alle omgangssyken. Håper for all del at vi er ferdig nå.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2012 #20 Skrevet 24. januar 2012 20 dager i året er ganske mye altså, men man kan selvfølgelig ikke holde barnet hjemme bare det er litt forkjølet, da bruker man de fort opp. Jeg har fire barn så jeg og mannen har 15 dager hver, vi har aldri brukt så mange dager på et kalenderår. Noen år er det mer sykdom enn andre, men her i huset har det merkelig nok ofte vært sykdom i helgene så det har ikke blitt så mange fraværsdager. Om du enslige moren oppi her skulle bruke de opp fordi du plutselig møter på et år med mye sykdom mister du selvfølgelig ikke jobben. Du får velferdspermisjon uten lønn, tar noen feriedager, avspaserer e.l. Det finner du og arbeidsgiver ut av, selv om man møter på slike år innimellom (det året ungen får både vannkopper, to runder med omgangssyke og en runde forkjølelse med feber) er det jo ikke sånn hvert år. året etter trenger du kanskje bare bruke 4 dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå