Gå til innhold

Når begynne å gå til jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var gravid gikk jeg først bare til lege, før jeg til slutt bestilte time hos jordmor. Det var fantastisk, så denne gangen vil jeg gå til jordmor så tidlig som mulig.

Men når er det vanlig å bestille første time der? Noen erfaringer?

Jeg går til legen først såklart, for å ta blodprøver og sånt, rundt uke 11-12 kanskje.

Men passer det å bestille time hos jordmor omtrent samtidig, eller er det for tidlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta blodprøvene når du har passert uke 12, så slipper du å ta dem på nytt.

Vet ikke hva som er vanlig. Jeg var hos lege i uke 8. Rundt uke 15 var jeg til jordmor. Du kan jo ringe helsestasjonen å høre? :) Kan jo hende det er litt ventetid.

Skrevet

Jeg tok alle blodprøver i uke 5 hos legen og må ikke ta de på nytt... Jeg skal på første jordmortime i uke 24, det er første kontroll etter blodprøver hos lege og ordinær ul i uke 18.

Skrevet

Hm.. Nei da er det vel forskjellig praksis rundt omkring.. Jordmora mi fortalte meg at det var endret på reglene, og at man nå skulle ta blodprøvene etter passert uke 11 (skrev feil i sted) ellers måtte man ta dem på nytt senere.

Skrevet

Tar man ikke blodprøver på alle kontroller?

Skrevet

Tar man ikke blodprøver på alle kontroller?

Nei heldigvis ikke :) Kun en gang. Om du har en spesiell blodtype eller det er andre årsaker så må man ta flere, men de fleste tar bare en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...