Anonym bruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Jeg lurer på fordeler og ulemper ved å ha felles konto med samboeren. Vi deler utgifter likt. Han får lønn 1. hver mnd og jeg får lønn 15. hver mnd så jeg innbiller meg at det er lettere å ha kontroll over inntekt/utgifter hvis alt går inn på en konto. Hva tror dere? Det er jeg som har mest kontroll på pengene våre og når og hvilke regninger vi har. Vi kjøper aldri noe dyrt til oss selv eller barnet uten å spørre/si i fra til den andre først nå heller.
mamma_til_gutt Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Fordelen er jo at det blir enklere, ulempen er jo at han enkelt kan stikke av med pengene dine om han er av den typen. Utenom det er det vel ikke så mye å si om det Man gjør det som passer en selv, og det man synes er mest praktisk VI har forøvrig felles.
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Vi får lønn på hver vår konto, så settes alt inn på en felles konto hvor alle utgiftene går ut fra. Vi har alltid små beløp på vår egne kontoer og overfører fra regningskontoen når vi trenger penger. :-) Har over hode ikke noe problemer med det. De fleste regningene skal jo uansett betales rundt den 12.(når jeg får lønn) og rundt den 20.(når han får lønn). Så da må jeg uansett inne på nettbanken :-P
☆☆☆ Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes det bare har fordeler, men vår økonomi er ikke fullstendig sammenflettet. Det er kun de felles utgiftene som betales av felleskontoen, personlige innkjøp går fra private kontoer. Slik har vi egne penger til disposisjon uten innblanding, samtidig som det er null stress i forhold til hvem som betaler mest og minst til fellesskapet. Eksempler på fellesutgifter: husleige, strøm, internet, tv, mat og husholdningartikler, ting til babyen, møbler og ting vi avtaler i fellesskap at vi skal kjøpe. Eksempler på private utgifter er studielån, billån, bilforsikring bensin og verkstedutgifter, telefon, klær og fritidsaktiviteter
Hubro :) Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Jeg ser bare fordeler ved å ha felles bankkontoer og lån. Vi har så og si hatt det fra første dag og selv om samboeren min har tre ganger så mye inntekt som meg ser vi ingen problemer med å ha alt felles. Den eneste avtalen vi har mellom oss er at hvis vi skal gjøre et dyrt innkjøp, evt. noe nytt til huset som møbler eller klær, rådfører vi med hverandre.
Netti*** Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Vi har gode jobber begge to, så setter en del på felleskonto som vi har to kort på. Den handles det mat, møbler, klær til ungene og annet fellesutgifter. Lommepenger som er samme beløp til begge hver mnd brukes på egne ønsker. Klær og annet til oss selv. Som den andre ikke har noe med :-) er jo tross alt voksen og ønsker ikke spørre om lov for alt man vil ha. Det har funket kjempe bra for oss, da har vi økonomisk frihet og begge har like mye å "sløse" bort.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Vi lever ganske trangt og har ikke mulighet til å sløse bort noe og han er ikke spesielt flink med penger så det beste hadde kanskje å satt inn et bestemt beløp på en regningskonto hver mnd og hatt de få kronene igjen som blir igjen på konto til "lommepenger". HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå