Gå til innhold

Noen som har fortalt nyheten til storesøsken?


Lillepromp blir storesøster

Anbefalte innlegg

Vi har en datter som har et stort ønske om å bli storesøster. Hun er 2,5 år gammel, og vi har ikke fortalt henne noe ennå. Jeg er nå 13 uker på vei, og vi planlegger å si noe til helga. Er redd ventetiden blir lang for henne, men gleder meg til å se reaksjonen!

Noen andre her som har eldre barn som har fått vite at de skal bli storesøsken? Eller har dere tenkt å vente litt lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fortalte det til gutten vår på 4 nesten 5 da jeg var 10 uker på vei. Hadde sett "frøet" på tidlig ul og viste alt var ok. Vi valgte å si det så tidlig fordi jeg var veldig dårlig og pappaen mye på reis. Da er det greit for en på 4 å forstå å ta hensyn til at mamma er "syk", ellers var vi redd han kunne bli redd for at det var noe alvorlig.

Ja ventetiden kan bli lang (i vertfall for en på 2,5) men husk at barna trenger tid på å vende seg til tanken på søsken på både godt å vondt også, så en del av de trenger tiden. Ikke rosemal livet med søsken, og ikke mal de svart heller. Gi barnet et realistisk bilde på hvordan fremtiden kan bli, alt etter barnets alder og modning. Finnes mange fine bøker om å få søsken. Feks: "Da Emma ble Emma." og "Mamma er best!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke sagt noe til de to yngste 6-5 år gamle. Men elste vet. Hun er snart tenåring. De to minste får nok vite det når jeg er 15 fullgåtte uker. Minste har veldig lyst på lillesøster/lillebror. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 12+3, og vi har ikkje fortalt det til noen av søskena. Storebror er 12 og storesøstre på 4 og 7 år.

Har ikkje sagt noke fordi ventetida blir lang og fordi dei då kjem til å fortelle det til alt av kjente og ukjente. Har ikkje behov for oppmerksomheten.... vi venter til det blir skikkelig synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte fortelle det til jentene mine de er 6 år da jeg var rundt 9 uker for jeg var så dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det til barna mine da jeg var uke 13. de er snart fem og to og et halvt år gamle. Jeg kom hjem fra ultralyd og viste eldstegutten ultralydbildet og spurte om han kunne se hva det var. Jeg regnet med at svaret ble "monster" eller "spøkelse" eller noe i den dur. Han stirret lenge på hodet på bildet og sa: "Er det er hjul??". Jeg var redd noen andre skulle fortelle han det, og valgte å fortelle han det før jeg offentliggjorde det. =D Minstejenta mi på 2 1/2år tror jeg ikke helt skjønner hva det innebærer at mamma har baby i magen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis alt er greit etter ul på torsdag skal lillemor få vite det. Ho har gått og trudd jeg har vært sikkelig syk, når jeg var kvalm og kastet opp. Og hadde uttrykket sin bekymring i barnehagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Me fortalte det til gutten vår på vel 3 år litt etter at me fortalde det til resten av familien - trur det var ca 10 veker. LItt tidleg, men me hadde vore på tidlig ul og sett at alt såg bra ut nokre dagar før. Snakker litt om det - trur det kan vera fint for han å få delta i prosessen med at babyen og magen vokser. Han snakker litt om det av og til heime - både han og pappaen trur det blir ei jente - får sjå på ordinær ul den 15.3. om dei får rett. Har ingen spes følelse sjølv. Er i grunnen ikkje så nøye, så lenge babyen er frisk og rask....reknar med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalte det når jeg hade vært på Ul i uke 13, ho hadde gått og sagt til alle at mamma er syk. Kaster mye opp og er kvalm. Gleder meg til at magen begynner og synes. Har godt med polstring så det tar vel ei stund, men kjenner at jeg har fått mage litt opp av bekkenet. er 17+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 17 uker på vei. Samboeren har ei datter på 3år fra før, som vi har annhver helg. Vi har ikke sagt noe enda. Vi tenkte å vente til etter at vi har vært på UL den 19mars. Da har vi bildet og det er kanskje litt enklere for henne å forstå. Kjenner at jeg er litt spent på hvordan hun kommer til å reagere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi fortalte det til barna våre aller først, de er 9 og 12 år gamle. Var 10 uker på vei. Kunne ikke falle meg inn å fortelle det til noen andre før de fikk vite det. Et barn til handler om en utvidelse av hele familien og vil berøre deres liv i stor grad. Det har vært veldig positivt å dele svangerskapet så langt med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte de 2 yngste i uke 13-14. Etter ul i uke 12. Siden de var de aller første som skulle få vite det. Elste viste det fra 7 uker. Vi viste samtidig som vi fortalte barna det at nå er det offentlig gjort. Men de skulle vite først og fikk gleden av å si det til besteforeldre. Så artig med engasjerte storesøsken, og i uke 17 fikk de kjenne babyen sparke. Var stort det. De skal også være med på 3D ul seinere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...