Gå til innhold

Fjerning av mandler, sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min som nettopp har fylt 3 år skal etter planen fjerne mandlene nå på onsdag. Han har lenge hatt plaget med både gjentatte ørebetennelser og halsbetennelser, så dette er en etterlengtet operasjon. Han fjernet falske mandler og la inn dren i august 2011, men fortsatte med gjenntatte halsbetennelse etter dette. Det som bekymrer meg litt er at han gjennom hele vinteren er i smådårlig form, uten å være skikkelig syk. I går kveld og dag tidlig har han blitt mer tett (har astma), snørrete og øynene verker igjen. Han har ikke feber, men er i grenseland på kvelden.

Er det noen av dere som har erfaring med fjerning av mandler hos små barn, og hvor friske de må være for at operasjonen blir noe av? Gutten er jo aldri helt frisk om vinteren, småhangler hele tiden...:S I dag er han hjemme fra barnehagen, for jeg er redd han blir verre nå rett før operasjon. Vil gjerne høre erfaringer om hvor mye smerter de hadde etter operasjonen og hvor lenge de var hjemme fra barnehagen etc også... Takknemlig for svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Lilleknott her opererte mandlene (og falske mandler) da han var 2,5 år gammel. Han var også kronisk forkjølet og hanglete gjennom vinteren. Det jeg fikk beskjed om var at han måtte være feberfri dagen han skulle operere. Han var som vanlig forkjølet og de målte faktisk tempen hans til 38 da vi kom på sykehuset, men det gikk greit og han fikk operasjonen :)

Siden han var under 4 år måtte vi bli natten over på sykehuset. Han var ikke smertepåvirket etter operasjonen enda han ikke hadde fått smertestillende. Han fikk ikke det pga de hadde problemer med å vekke han opp fra narkosen så de var redd for at det ble for mye for lille kroppen...

Han fikk is da han våknet, også sa de at han måtte vente med mat. Men lilleknott var så sulten at han spiste 2 bananer (most) rett etter også han og det gikk helt fint!

Husker ikke hvor mange dager han var hjemme etter operasjon, men rundt 4 tror jeg. Vi fikk beskjed om at han kunne i barnehagen når han var i "fin form" og det var han!

Vi hadde en natt som vi måtte opp på sykehuset med han da han begynte å blø, men det var bare skorpen som hadde løsnet så det gikk helt fint.

Lilleknott var ikke mye smertepåvirket i dagene etter operasjonen- fikk paracet 2 dager også var det greit!

Ble jo mye grøt, yougert osv, men det var han fornøyd med ;)

Ellers ble det en helt annen gutt etter operasjonen- ikke forkjølet i ett sett og sluttet å snorke og ha søvnapnè :)

ønsker dere lykke til- går nok bra skal du se ;)

Skrevet

Min jente på 4 ble nettopp operert. Hun var også syk rett før, hadde feber til onsdagen før hun ble operert på en mandag. Vi spurte om de ville operere siden hun nettopp var syk, og det gjorde de siden hun var feberfri og i fin form.

Jeg ville understrekt for legen at han er/har vært syk og latt de vurdere ut fra det.. kan nevnes at operasjonen til jenten min ble utsatt to ganger pga snørr og hoste. Da ville de ikke operere. I mine ører høres det ut som dere kanskje bør vente litt. Får de feber og infeksjon og/eller blødninger etter inngrepet kan det hende barnet må legges inn. I tillegg har kanskje ungen spist og drukket lite når formen har vært dårlig før operasjonen, og etter et slikt inngrep kan det gå lang tid før man får i de noe pga smerter.

Skrevet

Jenta mi hadde forresten veldig vondt etterpå. (Tror det er værre dess større de er.) I en uke måtte hun bruke smertestillende x flere gjennom dagen og natten. Hun fikk også feber de første dagene, og hun ble på toppen av alt forkjøla med hoste. Hun var hjemme fra barnehagen i en uke og en dag, og selv da nølte vi med å sende henne, i og med at sårene gror først etter 7-10 dager, og hun hadde spist lite uken etter operasjonen og var slapp. Hun hadde veldig korte dager i barnehagen den første uken. Hilsen #3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...