Gå til innhold

Kan far ta full pappapermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i mai, og begynner mest sannsynlig på skole til høsten. Kan da far overta permisjonen? Jeg har ikke opparbeidet meg til penger, så jeg får ingenting. Samboer begynte i ny jobb i November/ Desember.

Har han da rett på og få pappapermisjon? Og betalt pappapermisjon? Det vil da bli 100 % lønn i 9 mnd vi tenkte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke de har endret reglene helt i det siste, så er det sånn at når du ikke har tjent deg opp rett til foreldrepenger, så har han ikke krav på de ukene som er forbeholdt far, men han har mulighet for å ta permisjon de ukene man selv kan bestemme hvem som skal ta. Da må du jobbe eller studere minst 75% (mener jeg å huske at det er).

Skrevet

Jeg har ikke opparbeidet meg til noenting dessverre. Baby er jo ca 3 mnd når far da vil ta permisjonen, så da vil vel det gå greit da? Jeg vil være hjemme med baby fra fødsel til skolestart.

hi

Skrevet

Dette sier reglen:

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Se avsnittet lenger ned ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”.

Når foreldrene bor sammen og mor mottar uførepensjon, kan far få foreldrepenger i 12 uker uten at det stilles spesielle krav til mor.

Skrevet

Dersom han har opparbeidet seg rett til foreldrepermisjon (dvs vært i arbeid 6 av de siste 10 mnd og tjent minst 0,5 G), kan ta hele fellesdelen så fremt du er i jobb eller studerer.

For å få full uttelling på permisjonen må han starte senest 22 uker etter fødsel (mener det er 11 uker) ellers trekkes uke og uke til han starter opp.

Du får engangsstønaden uansett

Skrevet

Dersom han har opparbeidet seg rett til foreldrepermisjon (dvs vært i arbeid 6 av de siste 10 mnd og tjent minst 0,5 G), kan ta hele fellesdelen så fremt du er i jobb eller studerer.

For å få full uttelling på permisjonen må han starte senest 22 uker etter fødsel (mener det er 11 uker) ellers trekkes uke og uke til han starter opp.

Du får engangsstønaden uansett

Nei, han må starte senest seks uker etter fødselen;

"For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

".

Ta kontakt med Nav i morgen du, slik at dere får riktige papirer dere skal fylle ut og litt mer informasjon om frister osv.

Skrevet

Huff, på tide å legge seg. Ser i kryss her. Leste "Kan full far ta permisjon?"

:-)

Skrevet

Oki. Tusen tusen takk for alle svarene her inne.. :)

hi

Skrevet

hahaha . Ja da er det på tide og sove litt ja :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...